Vad ger ni era halvblodshästar för mat?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare wannehavefun
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 388
Sv: Vad ger ni era halvblodshästar för mat?

Den ena får 1-1,5 kg Hippo Alfa, c a 10 kg hö inne under natten, gräs på dagen

Den andra får c a 2+2 kg hö inne, gräs ute, inget kraftfoder

4-årig halvblodsvalack, för tillfället i medelhård träning, väger ca 450 kg: 3 kg hel havre, betfor, morötter, mineraler, e-vitamin, 4 kg hö, betar på ganska kort gräs 7 tim/dag. I vinter blir det 8-9 kg hö i övrigt som ovan, han står på torv då han äter upp all halm, vetehalm vinter ca 3 kg, går i grushage vintertid.

Dräktigt 11-årigt halvblodssto med föl vid sidan, väger ca 600 kg: morötter, mineralsten i hagen, går på bete. Vintertid ca 2 kg hel havre, morötter, betfor, 12-15 kg hö, mineraler, tokosel 1 gg/v, står på vetehalm och äter en hel del av den, går i gräshage även vintertid ca 8-9 tim/dag, kraftfodergivan ökas i slutet av dräktigheten.

*närmaste knapp*

Nu när installningen har skett och vi har räknat så blir vi inte kloka. Vi har verkligen usla värden i hösilaget i år! Nu står hon på 13 kg hösilage (har som mest fått 9 kg tidigare!) och havren har vi inte vågat sätta upp än så mycket eftersom den tidigare har satt sig i huvudet på henne. Men tanken är att hon ska upp på 3 kg havre om det funkar. Just nu får hon bara 0,5kg havre och 2 kg korn. Värdena blir bättre med havren, men just nu kan hon ligga på en ganska låg kvot eftersom hon är lite rund efter betet. Eventuellt får vi lägga till lite lusern också, nu får vi gå lite med ögat eftersom hon flyttat och hon tunnar ur om hon inte trivs.

Alltså

13 kg hösilage
0,5 kg havre
2 kg korn
1 l betfor
1 dl mineraler

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 996
Senast: tanten
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 139
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
901
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka