vad ger ni?

B

**BORTTAGEN**

Vore lite kul att höra vad eran häst har för foderstat. Vad är det för häst, hur stor är den, hur mkt arbetas den osv?
Om ni har analyserat hö, vilka värden osv?
Vore intressant att höra vad alla stoppar i sina hästar!! :)

Nirak
 
:cry: :cry:
Jag har ingen riktigt foderstat ännu! Eller jo, men hon äter massa gräs i hagen MUMS och får utöver det:
3 kg hö -ej analyserat ännu
0,5 kg havre (ska öka på)
0,1 kg lusernpellets
0,3 kg betfor

Jag LÄNGTAR tills man kan räkna ut en ordentlig foderstat och inte gissa sig till hur mkt hon får i sig i hagen (fn ute 7:30- ca 21tiden, idag 23 :p)...

Hästen är ett hbl 158 cm, normalvikt beräknad på 520 kg.
Just nu är hon på väg upp i kondis, men inte framme riktigt än, målet är att gå ca en timme om dagen inom 2-3 veckor. Jobbas fn "på riktigt" ca 3 dagar i veckan, resten är aningen lättare pass och några är bara skritt.

I våras hade hon ett behov på över 80 MJ om min skalle minns rätt (har inte sifforna här)
 
Givetvis analyserar jag. Har dock inte fått analysen för i höst än, och ger bara 4 kg fjolårshö(ca 8-9 MJ och 60-70 SMRP kanske) och 1 kg krafft groov just nu då det fortf. finns att äta i hagarna och så..

Men i våras så fick mitt engelska fullblod på 153,5 cm och då ca 440 kg, 7 kg hö med 58 SMRP och 7,3 MJ. Samt 1,5 kg krafft grund + 200 g havre och 200 g betfor + mineraler. Ca 74 MJ blev det totalt och kvot 7,7. Yup. :cool:

Själv då, vad får Ferrarin..? :D
 
Ferrarin går på bensin! :angel: :rofl:
Nädå..nu har jag inte siffrorna i huvudet men han har fri tillgång till hö (hönät i boxen och höbord ute).
Sen käkar han kraftfoder morgon och kväll. Äter en liter havre (hel) på morgonen, sen en liter på kvällen, en halvliter betfor (mätt torrt), en halvliter korn, mineraler, salt, en dl. soja och en "pump" biotin.
Tränas omväxlande dressyr och skogsridning 6 dagar i veckan.

Hästen jag tränar nu käkar nu gräs i hagen hela dagen, sen tre kg hö (analyserat, kan ej värdena) på kvällen och kraftfoder tre gånger dagligen.
Morgon: en liter krossad havre, 4 dl. musli, mineraler
Middag: en liter krossad havre, 2 dl musli
Kväll: en liter krossad havre, en halvliter betfor (mätt torrt), en halvliter kli, 1 dl salt.
Han tränas rel. hårt, tävlar MSV dressyr.

Nirak
 
He he, är du beredd...

Bete + 3 kg ännu oanalyserat hö (dock mest klöver, så troligtvis proteinrikt, vi får se)
2 kg havre
550g soja
350g Krafft Protein
200g kli
150g betfor
50g Miner Blå
1,5 kg lusernhack
40 ml V.S.L (e-vitamin, lysin och selen)
30 ml Shy Feeder (b-vitamin)

Högivan kommer ökas varefter de verkar behöva det. Hon har varit ngt tunn men börjar nu se riktigt bra ut igen.

Hbl sto 13 år, 162 cm, går med diande 2½ mån föl vid sidan, rids inte.
 
Engelskt fullblod 1,69 hög och lång kroppsform. Har lätt att bli mager. Vägde efter betet enligt måttband 650 kg(vilket endast brukar slå på 20-30 kg enligt de som vägt på klinik efteråt)Rids 5 dagar i veckan, dressyr 2 dagar, hoppning eller terrrängbanan 1 dag, uteritt 2 dagar. Står på en foderstat där jag har en smrp/mj kvot på 8 och ca/p kvot på 1,5.

9 kg hö(8,3 mj, 68 smrp, 2,5 ca och 1,8 P )
0,5 kg havrekross
0,5 kg kornkross
0,5 kg betfor
50 g miner grön
Chevinal Plus
Vitlökspulver
 
Fjolårshöt hade följande värden:
7,3 MJ/kg foder
56 gram smältbart råprotein/kg foder
3 gram kalcium/kg foder
2,2 gram fosfor/kg foder

Innan det fanns bete så åt våra:

Vbl, 22 år, strosar i hagen
7 kg hö
840 gram Krafft Grund
450 gram betfor
100 gram vetekli
50 gram krafft
.
66 MJ
MJ/SMB RP: 7,7
Ca/P: 1,6

Korsningsponny som står ganska högt i blod (ox/xx/nf), 19 år, tränas lätt
7 kg hö
500 gram havre
280 gram betfor
50 gram Krafft Miner Grön
.
59 MJ
MJ/SMB RP: 7,7
Ca/P: 1,5

Ännu så länge käkar de mest gräs, men bjuds på hö till natten (är uppstallade). De äter då ca 2 kg. Nu äter de ungefär hälften av kraftfodret.

Vi har fortfarande kvar av fjolårshöt, men ska beställa nytt snart, och jag har hört att vår bonde har bra hö i år också. :) Hoppas på det!

Det kommer nog att se ungefär lika ut i höst, förutom att vi eventuellt drar ner ett par MJ på ponnyn (hon var lite rund) och eventuellt ger havre till gamlingen också. Fast mamma vill minnas att han åt havre när vi köpte honom en gång i forntiden och var ganska vild på det, så han kanske får gå kvar på Grund trots allt! Han är ganska vild ändå. :D
 
Hästen är 1.60, men väldigt musklad.
Rids sex dagar i veckan, tävlar i hoppning upp till 1.20.
Hon äter:
7kg hö
2kg kilo havre
0.75kg strukturmix (eggersman)
0.5kg High energy (eggersman)
b-vit, salt, och mineraler.
 
fullblod, 160, tränas.

9 kg hö (95smrp, 9,1 Mj)
1 1/2kg hippo (80smrp,11 mJ)
miner blå,betfor, morötter och annat gott. :)
 
Hm, ger jag min häst för lite kraftfoder? Får nojan på att fodra när de går ute och äter massa gräs.. Men hon är lite rundare än normalhull och har inte gått ner nåt.
Tyvärr var hon lite tjock i benen i dag, troligtvis pga allt gräs och all klöver i hagen, var första gången hon gick där i går pga flytt. Ska dock gå i lite mer nedbetad hage from söndag, men tills dess fick vi ta vad som fanns. Pållan klagar inte ;)

Hm, min häst börjar komma igång, kommer denna vecka gå 3 "jobbiga" pass då min tränare tömkör henne, ett av dem ska jag även rida lite i slutet. En dag bara kort skrittur, en dag uteritt ca 45 min (å första skuttet!) och en dag lättare jogging, mest skritt. Ger jag henne för lite?? :confused: Många verkar ju ge flera kilo kraft trots att de fortfarande äter massa gräs ute. Knepigt...
 
Du har aldrig funderat på att ge ett färdigblandat kraftfoder som innehåller alla de saker som du rör ihop...... :)?
 
Miran får:

0.25 kg (en liter ungefär) varje morgon o kväll.
0.50 kg Betfor Middag. (Fast inte just nu, ska ge henne det när betet börjar ta slut.)
6 Kg hö. (Får inte heller det nu, om dom står inne en natt får dom ungefär 3 kg var, men just nu går de ute om natten om det inte är riktigt skitväder.)
+ att hon ska få vitaminer och mineraler i flytande form lite längre fram med.

Höet är oanaliserat. :p


Hon rids 6 dagar i veckan ungefär. Mellan 1-2 timmar varje gång, och är i bra kondis och form. :)
 
2 varmblod ca 550 kg var, går tillsammans ute dygnet runt (täckade)

vallack: står som sällskap just nu i väntan på vidare resa :(
Då han tävlade:
Fri tillgång på rundbal ute i hagen (snitt 8-10 kg/dag)
1-2 kg hö inne under natten
7 kg havre :angel:
1 kg korn
250 g Super G
300 g torr betfor
+ vitaminer, mineraler, salt osv

Nu:
Bete (nästan slut) 7-10 kg hö
betfor, 500g havre + 3- 400g Fibergi Elit

Stoet: tränas för tävling (inte riktigt startklar)
hö 7-10 kg
2 kg havre
400 g Fibergi Elit
300 g torr betfor

+ vitaminer, mineraler osv
Efter körning 1 kg havre + ½ kg Fibergi Elit + betfor

(Analyserat hö)


Detta är inte "optimal" fodring för henne men så länge hon går med vallacken är det svårt då han gärna är sugen på mer :) utan nu får jag fodra henne extra efter körning (vilket är varannan dag).



*vinkar till "Rönn Mona" som är här och tassar runt ibland*
 
Nope, för det blir dyrare och svårt att få ihop till rätt värden ändå. Behovet ligger på ca 115 MJ och 1200gSRP per dag... Redan idag går bara fodret på 1200 kr/mån, och då går hon alltså på bete. Tänk dig vad det skulle kosta om jag köpte ett färdigfoder för 8-10 kr/kg!!
 
1200! oj! stackars plånboken!! :smirk: men man får väl slå ut det på två? :D
 
Mycket mat får hon nu...
Har precis stallat in efterssom jag höll dålig koll på henne förra veckan och hon bara rasade i kilon...

Fri tillgång på hö Blandat fjolårs och nytt (äter gräs i hagen på dagen)
0,7kg groov
mineraler
o,2kg betfor
salt
tokosel (onsdagar)
B-vitamin
Groddolja
linfrö (varannan dag)
vitlök (mest för att den ska ta slut... flugorna har minskat nu)
energiolja (ytterst lite bara för att bli av med det)

Ska få analysen på höt imorgon och återkommer då (hoppas på att få hjälp :bump:)
 
min dam som väger 450kg får
2kg grov
2kg lusern
och massor med gräss i hagen hon har hö i hage oxå men det rör hon innte nästan.
Hon gör innget alls nu förutom att hon är i 3 månaden av dräktighetten.
 
Häst 1, 16 år, 168 cm, valack, rids 4 ggr veckan(halvpensionär)

Hösilage 11 kg
Hö 2 kg
Fibergi Låg 0,2 kg
Edel häst 0,5 kg
Betfor 0,1 kg
linfröpellets, foderjäst, vitlök, biotin

Häst 2, 4 år, 165 cm, sto, unghäst rids 5 dgr veckan

Hö 10 kg
Havre 1 kg
Korn 1 kg
Betfor 0,5 kg
Fibergi Låg 0,2 kg

Hö och hösilage analyseras
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: mily
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 598
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 911
Senast: Ise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp