vad ger ni?

Vi har fortfarande bra bete, så min islandshäst får för tillfället:

1/2 liter Fibergi
Vitlök
B-vitamin

På vintern får han ca 5 kg hösilage om dagen.
 
vi har massor med bete fortfarande (låg proteinhalt nu), så hon får
lucern 6 dl (blöt)(har just börjat)
E-vitamin
gurkmeja
lite lite mineraler
salt (har greenguard, så hon kommer inte åt saltstenen i hagen)
 
Varför ger du så lite hösilage? Är det väldigt torrt eller och har du en liten isis? Om den väger 300 kg och ts är 70% är du på gränsen till för lite ts.. Och 1 kg ts under rekommenderad giva.

Bara en undring!
 
Vi analyserar ej höet, även om vi skulle vilja göra det, då stallägaren inte alltid köper samma hö. Jag har ju då provat vilket som verkar bäst till mina hästar.

Ardenner, 155 cm i mkh, ca 800kg, skogss och lite barock ridning.

7 kg hö
1kg havre kross
0,5kg betfor (torr)
0,5kg lusern
100mg mineraler
Vitlökspulver
och ska köpa B-vitaminer nu.

Shetlandsponny, 95cm, ca 200kg, hon ska tränas och tävlas hoppning och annars bara gå i skogen.

4kg hö
2 dl havre kross
2 dl Betfor
1 dl lusern
50mg mineraler
Ska köpa B- vitaminer snart också.
 
Oj oj du ger aldeles för lite hö. 7 kg till en häst på 800 kg :eek: Hästen ska ha minst 1,5 kg hö / 100 kg kroppsvikt! Det blir alltså minst 12 kg hö för att tuggbehovet ska vara tillgodosett och att magen ska fungera normalt.
 
Eftersom min häst går på lösdrift tilsammans med 9 andra hästar är det lite svårt att beräkna hur mycket hösilage han får. Men eftersom de har fri tillgång till det så får han nog så att det räcker!
 
4 kg hö (bete en del fortf)
5 dl havre
1.5l korn
10dl fibergi

+ betfor efter ridnign
 
Hannoveraner 4 år 170 cm Vikt okänd men han är av lättare modell, lagom hull men är under uppmuskling. Rids 4 ggr/v varierat skog och ridbana.
13 kg hö
1 kg lusern
2.5 krafft groov

Korsning 16 år 151 cm vikt ca 450 kg. Rids 6 dgr/v varierat skog/dressyr på Msvnivå ibland hopp på lägre nivå.
7 kg hö
2 kg havre
0.3 kg betfor
50 g mineraler Kvarnbyfoder vitafor sport

Halvblod 159 cm vikt 490 kg i topptrim, nu lite rund. Dräktig. Rids f.n mest i skogen ca 4 dgr/v. Går i gräshage kl 8-20.
3 kg hö
1 kg havre
0.2 kg betfor
75 g kvarnbyfoder vitafor sport

Vinterfoderstat på denna häst i full träning brukar vara 6.5 kg hö, 1.5 kg havre 0.5 kg fibergi elit, 0.2 kg betfor
mineraler

Fjording som bantar, 140 cm i mkh och vikt då hon ej är överviktig ca 400 kg. Rids 7 dgr/v lååånga lugna skogsturer skritt & trav för att bränna fett. Går i gräshage 8-20.
Får till natten 1 kg hö. En näve havre morgon och kväll för att hon inte ska tycka livet är för hemskt då de andra mumsar kraftfoder. 75 g mineraler.

Då hon är i normalt hull och kondis brukar hon vintertid äta 5 kg hö, 1 kg havre, 0.2 kg betfor, mineraler.

Korsningsponny, 26 år. Rids/promeneras sparsamt, ett par ggr/v. 147 cm i mkh, ganska svårfödd. Går i gräshage 8-20. Får till natten 2.5 kg hö. Äter även 1 kg fibergi bas fördelat på morgon & kväll, 0.2 kg betfor.

Vintertid äter hon 6 kg hö, 1 kg fibergi, 0.2 kg betfor.
 
Varmblodssto, 10 år, 158 cm, dräktig på dag 70 nu, har tränats o tävlats i distans, nu rids hon endast "normalt" arbete pga dräktigheten

9 kg hö
0.5 kg Fibergi Bas
0.5 kg Hippo Breed
3 dl Betfor
10gr E vitamin
30 ml B vitamin
1 msk vitlök

Fjordsto, 21 år, 131 cm, promenadrids/körs
2 kg hö
4 kg ensilage
0.5 kg Krafft Grund
2 dl Betfor
1 dl Krafft Miner blå
 
Hm, jag stoppar i häststackarn väldigt mycket mat, tror jag. :crazy:
Han har minskat ganska mycket i vikt över sommaren. Fast han har aldrig varit tjock heller, precis.
Nu har han faktiskt lagt på sig lite och börjar se mer "halvblodslik" ut.
Vikt: runt 560 kg.

Detta äter han:
Bete, det lilla som finns kvar från ca 8.00-18.00. Lite matpauser emellan.
Fri tillgång på hö. För närvarande ej uppdaterad analys, men tror det låg på runt 65 i smrp i höstas.
Äter ca 7 kg/per dygn.

Lucern, hackad strå 2,5 kg fördelat på 3 givor.
Hippo Alfa, 2 kg fördelat på 3 givor.
Kornross, 1 kg fördelat på 3 givor.
Soja, 300 gram fördelat på 3 givor.
Olja, ca 2-3 dl per dag.

Chevinal Plus.
B-vitamin.
Extra salt 2 msk.
Tokosel i gång/vecka.
Biotin.

Dyr i drift, nä inte ett dugg! :angel:
 
sv hbl 4 år :love:
166cm mankhöjd
normal ridning

10-12 kg hö
1 kg havre
0,5 kg havrekross
1 kg Krafft grund
betfor
mineraler
B-vitamin
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 005
Senast: mily
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 422
Senast: manda
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 656
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
565
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp