Vad gör barn skrikiga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
V

veg_lasagne

Har funderar på en sak på sista tiden, och eftersom jag inte kan någonting om barn eller barnuppfostran så tänkte jag höra med er!
Ibland när man är på stan kan man stöta på barn som är oerhört skrikiga, gråter, kastar saker omkring sig och beter sig allmänt illa, medan andra barn går lugnt och stilla bredvid sina föräldrar och verkar inte alls vara trotsiga. Man ser program som t.ex. "Nanny-akuten" och bävar verkligen för om ens egna barn skulle bli sådär! :eek:
Jag har varit barnvakt rätt mycket åt en grannflicka, vars föräldrar är mycket lugna och harmoniska och deras flicka var som en dröm!
Hon grät bara när hon var rädd, eller hade gjort sig illa. Hon lyssnade om man sa ifrån och behövde inte hävda sig eller ha ens uppmärksamhet hela tiden.

Föds barn högljudda, eller är det enbart pga för uppfostran och uppväxtmiljö?
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

På nanny akuten är det ju rätt uppenbart att barnens dåliga beteende beror på deras föräldrar, så är det nog överlag.
Ser oxå barn som är verkligt jobbiga, skrikiga å ohyffsade men när jag umgås med deras föräldrar en dag förstår jag varför.
Det är inte barnens fel, föräldrarna har helt enkelt inte satt gränser eller skött sin uppgift med uppfostran som de ska.
Sedan kan alla ha en dålig dag :smirk:
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

veg_lasagne skrev:
Ibland när man är på stan kan man stöta på barn som är oerhört skrikiga, gråter, kastar saker omkring sig och beter sig allmänt illa, [/B]
De är hungriga, törstiga, trötta, kissnödiga eller bara allmänt stressade.
Föräldrar stressar som tusan mellan olika saker och hinner inte tillgodose barnens behov för att de är så stressade.
Och då så blir det tyvärr så här.
Barnen kommer ikläm.
Oftast så är det sömnbrist hos barnen.
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

Det beror även på personligheten hos barnet ifråga.
Mitt första barn var ett "A-barn". Åt o sov o var glad. Hon började trotsa vid 3-års ålder men har inte gråtit o skrikit särskilt mycket, bara varit MYCKET envis.

Mitt andra barn har gråtit o skrikit i timmar, från det hon föddes..
Hon lägger sig ner o tjurar o gråter o sparkar när hon inte får som hon vill, hon fyller snart tre år. Dessutom är hon mkt högljudd, dvs det är svårt att ignorera.
Men det hörs stor skillnad på "jag har ont" gråten o "jag är mkt sur o vrång" gråten.
Men det är säkert svårt för utomstående att avgöra. EN gång har hon legat på ICA
o bara gråtit på golvet för att hon inte fick en låda arraksbollar.... jag stod i kassan
o kunde inte annat än att låta henne ligga där tills jag packat. Då tog jag henne under
armen o gick ut.
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

Bra sagt, alla är vi olika, eller hur? Barn har ju inte heller alltid den goda smaken att vänta med utbrotten tills de kommer hem,som vi vuxna kan göra. Blir de ledsna / arga / frustrerade osv. så blir de det NU! Inte säkert att det barn som du ser som skriker mest just då är det mest skrikiga i alla lägen. Inte säkert att ett skrikande barn alltid har en förälder som inte satt några gränser. Ibland testar de gränserna offentligt. Även om man sätter tydliga gränser för sitt barn så finns det tillfällen då barnet testar gränsen för att se om den håller. Hur ska de annars veta det? Sen så är ju barn oerhört olika, som sagt, det ena accepterar ett nej direkt medan det andra måste skrika en stund först.
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

Fööresten jag såg nu:
Knivsta, hur mycket stad har vi här???
Jag har ännu inte hittat Centrum.......
Och det finns en skylt dit, det gör det.
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

I många fall är det nog föräldrarnas "fel", alltså att man går ut fast man kanske borde tagit en lugn innedag, man går och handlar fast barnen behöver äta och sova först, man stressar och tar sig inte tid att lyssna på barnet så det blir frustrerat osv.

Sen kan det ju vara så att de du ser skriker råkar ha en dålig dag, och att de som du råkar se som är lugna och trygga är rena monstren hemma eller om du såg dem nästa dag.
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

Du har ju inte sett just det barnet i alla tillfällen och vet därför inte om det är trots för tillfället, om det är bortskämt, om barnet har en stark vilja och skriker därför eller om föräldrarna har gjort något "fel".

Alla är olika, men barn skriker ju av så många olika anledningar.
Min kille kan ibland få utbrott i affärer osv, nu är han bara 2½ så det beror inte på att han vill ha saker utan på oftast då att han är trött och sliten helt enkelt.
Men vad ska man göra, man måste ju handla och det är inte alltid det går att se till att man har en utsövd, nyätet unge med sig, ibland blir det så.

Min kille är en ängel, håller handen när vi går på stan för det kommer bilar, står tyst och snällt och väntar osv... tills en halvtimma senare när tex tröttheten har smugit på och han blir frustrerad och ingenting fungerar längre..... :eek: Men så kommer vi ur affären eller kommer in i bilen efter nån timma på stan och det blir lugnt omkring honom igen, han får tid och samla sig och ta in alla intryck, sätta sig och vila lite eller få nån mat i sig, så är han samma snälla buskille igen.

Så VARFÖR barn i allmänhet är skrikiga är ju svårt att säga, det finns så många orsaker. Det enda sättet att få reda på det är ju att gå in på varje enskilt fall.... :smirk:
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

Huruvida barn är högljudda eller ej, är nog väldigt individuellt.

Men just det här du beskriver med utbrott eller tjat, har ganska mycket med uppfostran att göra, även om det säkert inte är allt. Det finns ju envisa ungar också :)

Men när man arbetar på förskola ser man rätt snabbt vilka barn som brukar "få som de vill". Ofta lär de sig rätt snabbt vilka regler som gäller på förskolan, men när föräldrarna kommer på besök, brukar dessa barn bli som helt andra individer.

Jag har varit med om barn som fungerat smärtfritt vid alla tillfällen, men som när mamma (själv förskollärare) var med, både tjurade och vägrade äta.
Det är bara ett exempel av många.
Väldigt tydligt är iallfall att vuxna nuförtiden är för trötta (utarbetade? lata? fega?) för att ta konflikter med sina barn. Ofta låter man barnen bestämma över familjens vanor, istället för tvärtom.
De som arbetat inom barnomsorgen länge märker denna förändring med stor tydlighet.
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

Inte_Ung skrev:
Fööresten jag såg nu:
Knivsta, hur mycket stad har vi här???
Jag har ännu inte hittat Centrum.......
Och det finns en skylt dit, det gör det.

Nu syftade jag på när man är i centrala stockholm, men jag har stött på skrikiga barn i Knivsta också. (Vad det nu hade med diskussionen att göra)


Tack alla andra, var bara nyfiken på att höra andras åsikter! :)
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

Kat skrev:
Men när man arbetar på förskola ser man rätt snabbt vilka barn som brukar "få som de vill". Ofta lär de sig rätt snabbt vilka regler som gäller på förskolan, men när föräldrarna kommer på besök, brukar dessa barn bli som helt andra individer.

Jag har varit med om barn som fungerat smärtfritt vid alla tillfällen, men som när mamma (själv förskollärare) var med, både tjurade och vägrade äta.

Nu fungerar ju barn precis som alla andra människor, d.v.s. man är inte likadan hemma som borta. Att ett barn tjurar när en förälder är med och beter sig som en ängel med förskolepersonal är inte konstigt alls, utan handlar oftast om att barnet vågar visa mer av sig själv när det har föräldern hos sig.

Sedan så FINNS det ju faktiskt bortskämda barn också, det kan man inte sticka under stol med, men att dra alla som reagerar annorlunda när föräldrar är med över samma kam är att förenkla tillvaron lite väl mycket tycker jag.
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

jag var "det perfekta barnet" alltid snäll,tyst och glad min syster däremot var sur och butter och tjurig - och vi hade precis samma föräldrar så det kan nog hänga ihop med personligheten - jag tog igen mitt med råge i tonåren, inte tjurande men rebellandet.
Syrran kunde få utbrott när hon var med ex dagispersonal sådna där "trotsutbrotten" då låg hon och sparkade och skrek så att hon blev blå i nyllet. men ALDRIG med mamma och pappa ex i affärer - eftersom det ALDRIG fungerade att skrika sig till en godis vid kassorna ect.
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

Det är självklart både och. Endel barn föds högljudda och endel blir högljudda.
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

Ginne skrev:
Nu fungerar ju barn precis som alla andra människor, d.v.s. man är inte likadan hemma som borta. Att ett barn tjurar när en förälder är med och beter sig som en ängel med förskolepersonal är inte konstigt alls, utan handlar oftast om att barnet vågar visa mer av sig själv när det har föräldern hos sig.

Sedan så FINNS det ju faktiskt bortskämda barn också, det kan man inte sticka under stol med, men att dra alla som reagerar annorlunda när föräldrar är med över samma kam är att förenkla tillvaron lite väl mycket tycker jag.

Att det handlar om att visa "mer av sig själv" när föräldrarna är med, håller jag inte med om. Däremot en annan sida av sig själv.
De flesta barn lever större delen av sin vakna tid på förskolan, så personalen får se hela registret, det kan jag lova.
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

biffen skrev:
Det beror även på personligheten hos barnet ifråga.
Mitt första barn var ett "A-barn". Åt o sov o var glad. Hon började trotsa vid 3-års ålder men har inte gråtit o skrikit särskilt mycket, bara varit MYCKET envis.

Mitt andra barn har gråtit o skrikit i timmar, från det hon föddes..
Hon lägger sig ner o tjurar o gråter o sparkar när hon inte får som hon vill, hon fyller snart tre år. Dessutom är hon mkt högljudd, dvs det är svårt att ignorera.
Men det hörs stor skillnad på "jag har ont" gråten o "jag är mkt sur o vrång" gråten.
Men det är säkert svårt för utomstående att avgöra. EN gång har hon legat på ICA
o bara gråtit på golvet för att hon inte fick en låda arraksbollar.... jag stod i kassan
o kunde inte annat än att låta henne ligga där tills jag packat. Då tog jag henne under
armen o gick ut.

Hehe, känner igen det här :D .
Barn nr 1: lugn och "pratbar". Det mesta gick att förklara lugnt och sansat och barnet lugnade fort ner sig.
Barn som skrek, sprattlade och skulle ha godis vid kassorna var ouppfostrade ("Varför säger de inte bara TILL ungen??").

Sju år senare kommer barn nr 2:
Vem fick stå högröd och svettig med en vrålande och sprattlande unge vid kassorna nu tror ni?

Så, samma föräldrar och ungefär samma uppfostran behöver inte ge samma sorts ungar.
Jag har iallafall lärt mig att inte döma andra.
 
Sv: Vad gör barn skrikiga?

Tolkningsfråga... men det jag menar är att både jag själv och många med mig, både vuxna och barn, visar fler sidor hemma än borta, fler sidor tillsammans med de som kännar en utan och innan än tillsammans med dem som käner en mer ytligt. Visst är många barn på förskolan långa dagar, men föräldrar känner ändå sina barn, och barnen föräldrarna, bra mycket bättre än förskolepersonal...
Visst, vissa barn visar kanske hela registret, men långt ifrån alla. De flesta har sidor de bara visar tillsammans med sina föräldrar, det kan jag lova...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 409
Senast: Emtherlia
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 746
Senast: lundsbo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 233
Senast: alazzi
·
Småbarn Jag tänkte först skaffa ett anonymt konto, men jag orkar inte. Det är ju heller inget att skämmas för tänker jag (försöker jag tänka)...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 277
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp