Bukefalos 28 år!

Vad gör du för att spara på vattnet?

"Vi har massor av vatten så vi behöver inte snåla" är väl lite världsfrånvänt egentligen?

Jag snålar ju inte för att vi lokalt har brist, för det har vi inte. Det handlar om att gno in en vana att tänka sig för med de naturresurser vi har.
Precis som att vi källsorterar (köket fullt med div kassar...), köper lokalproducerat i den mån det går osv.
 
"Vi har massor av vatten så vi behöver inte snåla" är väl lite världsfrånvänt egentligen?

Jag snålar ju inte för att vi lokalt har brist, för det har vi inte. Det handlar om att gno in en vana att tänka sig för med de naturresurser vi har.
Precis som att vi källsorterar (köket fullt med div kassar...), köper lokalproducerat i den mån det går osv.

Det blir dessutom mindre jobbigt den dag man inte har massor med vatten...

Vår brunn sinade för 10 år sen. Eller den tömdes av en rinnande toalett. Vi var helt utan vatten i en månad och kunde sen börja ta pyttelite vatten. Var två månader innan jag vågade duscha hemma och tre innan tvättmaskinen gick igen. Vattnet har tidigare frusit ett par gånger med. Det är hästarna som är problemet. I övrigt så är det inte hela världen. Det är drygt att behöva åka bort och duscha och tvätta men i övrigt så helt okej. För att jag INTE är en vattenslösare normalt och inte har sådana vanor. Hade jag haft det hade det blivit mycket mycket jobbigare.
 
borrad eller grävd brunn spelar ju egentligen ingen roll i det stora sammanhanget, man tär ju på samma grundvatten oavsett.
hos oss har vi en borrad brunn som brukar slamma igen :meh: så vi måste "trycka" den ungefär vartannat år för att få igång flödet i den igen. När det är som sämst så räcker det med en dusch, så får vi stänga av pumpen sen för att den inte ska gå tom... Detta har lärt oss att generellt vara sparsamma med vattnet, även de perioder då brunnen är nytryckt (vilket den är nu).
Ja och nej?
Vi har ju det vatten vi har. Samma vatten som cirkulerat sedan The Big Bang. Om jag använder vatten för att vattna mina grödor och buskar så är det ju samma vatten som jag tog upp från den berggrunden - eller källan - några timmar tidigare. Det flyttas ju bara upp till markytan. Därifrån går det ut i luften eller rinner ner i marken igen

I stan däremot känns det annorlunda. Där går det vatten jag använder till reningsverket och blandas med mikroplaster, mediciner, etc etc.
 
Ja och nej?
Vi har ju det vatten vi har. Samma vatten som cirkulerat sedan The Big Bang. Om jag använder vatten för att vattna mina grödor och buskar så är det ju samma vatten som jag tog upp från den berggrunden - eller källan - några timmar tidigare. Det flyttas ju bara upp till markytan. Därifrån går det ut i luften eller rinner ner i marken igen

I stan däremot känns det annorlunda. Där går det vatten jag använder till reningsverket och blandas med mikroplaster, mediciner, etc etc.

Ja och nej igen :)

Du tar upp grundvatten. Som kan vara hundratals eller tusentals år gammalt. Du vattnar gräsmattan bredvid brunnen/borrhålet. Sen gör solen det avdunstar, det tas upp av växter osv osv. Förr eller senare återkommer vattnet till grundvattnet - men det är långt ifrån säkert att det gör det över din tomt. Eller det närmsta seklet.

Det är så himla många aspekter i det där vattenkretsloppet..
 
Var inne på smhi och tittade på kartan över vatten nivån och här var det
Små snabba - nära normal nivå
Stora långsamma - över normal nivå

Vad är skillnaden små snabba och stora långsamma?

Om du ska titta på grundvattennivåer ska du gå in på SGUs (Sveriges geologiska undersökning) karttjänster. Där finns det aktuella kartor över grundvattennivåerna i hela landet, både i stora och små vattenmagasin. SMHI har kolla på vattnet i sjöar, vattendrag och i havet.
 
Om du ska titta på grundvattennivåer ska du gå in på SGUs (Sveriges geologiska undersökning) karttjänster. Där finns det aktuella kartor över grundvattennivåerna i hela landet, både i stora och små vattenmagasin. SMHI har kolla på vattnet i sjöar, vattendrag och i havet.
Tack.
Visades normalt på den med:)
 
Vår (delar med grannen) brunn sinade förra månaden, vi fick grävt den gamla djupare/större och har nu enorma mängder vatten igen, tack och lov. Brunnen är mycket gammal och har aldrig sinat förut.

Vi vattnar aldrig gräsmattan och vattnar mycket sällan buskar och rabatter utomhus. Är krukorna som får en skvätt. Kossorna går på bete på ett annat ställe och har således en egen brunn. Mina små hästar dricker inte mycket och vi är bara tre personer totalt på brunnen som duschar, tvättar och lagar mat. Så vi är inte direkt slösaktiga på vatten om man säger så, men det sinade ändå.

Är mycket sparsamma men snålar gör vi nog ändå inte.
 
Ja och nej igen :)

Du tar upp grundvatten. Som kan vara hundratals eller tusentals år gammalt. Du vattnar gräsmattan bredvid brunnen/borrhålet. Sen gör solen det avdunstar, det tas upp av växter osv osv. Förr eller senare återkommer vattnet till grundvattnet - men det är långt ifrån säkert att det gör det över din tomt. Eller det närmsta seklet.

Det är så himla många aspekter i det där vattenkretsloppet..
Vatten är inte hundratals eller tusentals år gammalt. Det är äldre än så.

Visst är vatten fascinerande. Som en ung person sa på en konstvisning - vi dricker dinosauriekiss :) Samma vatten som existerade innan det fanns växter och djur finns i våra kroppar.

Det vi gör när vi inte tänker oss för - eller bara lever som vanligt.... det är att vi förorenar vattnet. Vi tar rent vatten och gör det smutsigt. DET är bekymret. Samt att vatten finns så ojämnt fördelat.

Som boende på en grusås är jag fullt medveten om att det tar många år för vattnet jag tar upp att komma ner i marken igen. Oavsett om det kommer ner nära mig eller över Atlanten nånstans.
 
Tvättar sällan, och då bara fulla maskiner. Vädrar mycket av kläder och sängkläder :) Kör bara helt full diskmaskin. Jag duschar visserligen varje dag, men på två minuter. Försöker tänka på miljön där det går, även om jag också bor där det regnat större delen av sommaren. :)
 
Vi duschar i stället för att bada, mest för att det går fortare.
Vi diskar fulla diskmaskiner och tvättmaskiner av modernt snitt.
Men egentligen så behöver vi inte bekymra oss.
Den grävda brunnen har vatten som trycker på från sjön och den blir svår att tömma.
Och den borrade brunnen på andra gården ger vatten så att det räcker till.
Där så är det dessutom alltid blött i marken från den högre liggande skogen.
 
Fick idag höra att även om det skulle regna optimalt (för grundvattnets skull), skulle vi ändå gå in i nästa sommar med redan för lågt grundvatten. Detta vet jag inte om det gäller hela landet, men är aktuellt där jag bor i Småland.
Det löper även risk att vattnet kommer ta slut i vissa städer redan i oktober. Många verkar strunta i att snåla på vattnet och det är först när vattnet är slut som de kommer på sig.

Även om jag bor på landet och har egen brunn, valde jag idag istället för att duscha, tvätta mig i sjön.

Hur gör ni och hur tänker ni kring detta?

Det är inte vattenbrist i hela landet, så jag snålar inte med vattnet i solidaritet. Utan mer vanlig försöka-att-inte-slösa, typ stänga av duschen eller kranen när jag tvålar in mig, inte diska under rinnande vatten, osv. Men barnen får t ex bada i badkaret nån gång per vecka, även om det skulle gå åt mindre vatten om de duschade istället.

Tvätta mig i sjön skulle jag inte göra, iaf inte med tvål, av miljöskäl.
 
Det blir dessutom mindre jobbigt den dag man inte har massor med vatten...
Det tar jag då.
Inte håller jag på och snålar nu för att jag kan behöva vara utan sedan på en annan plats.
Här så finns en hel sjö att ta av.
Den borrade brunnen ger vatten så länge som pumpen har ström.
Skiter det sig så får man ta det då, det finns en handpump i den gamla grävda brunnen och en liten damm att tillgå.
 
Det är sådana som har egen brunn som ska tänka extra på hur man använder vattnet och ha koll på hur mycket vatten det är i brunnen. Har man kommunalt så är det ju andra som sköter det tänket. Men den egna brunnen vill man inte ska sina. Ju mer vatten man tar ut destu längre tid tar det för brunnen att återhämta sig. Bor man nära havet kan man ha oturen att få in saltvatten i brunnen, och det vill man inte.

Vid vårt sommarboendet i Småland var vattennivån i brunnen 70 cm lägre än normalt och stadigt sjunkande under hela sommaren. Vi använde utedasset, undvek att duscha och badade i sjön istället. Handdiskade 1, max 2, ggr per dag. Egentligen borde vi skaffa diskmaskin för det är betydligt mer vattensnålt, men just nu är det en större investering eftersom det kräver ombyggnad av köket.

Det ska bli intressant att se hur tillrinningen kommer att vara under hösten.
Nja, det lät mer som det var det kommunala vattnet som var problemet, de med egna brunnar är väl medvetna om det medan de inne i samhällena är mer egoistiska och inte tänker sig för (det finns vatten så länge det rinner ur kranen typ). Säkert inte alla som är sådana, men nog ganska många.
Tror det var bortåt Vetlanda/Vrigstad som kunde bli utan kommunalt vatten, sen får vi se om det blir så.
 
Nja, det lät mer som det var det kommunala vattnet som var problemet, de med egna brunnar är väl medvetna om det medan de inne i samhällena är mer egoistiska och inte tänker sig för (det finns vatten så länge det rinner ur kranen typ). Säkert inte alla som är sådana, men nog ganska många.
Tror det var bortåt Vetlanda/Vrigstad som kunde bli utan kommunalt vatten, sen får vi se om det blir så.
Exakt. Har man egen brunn har man i allmänhet rätt ordentlig koll.

Jag har pratat lite med mina invandrarelever om vatten och de har sett mest förvånade ut. Vadå? Vatten finns ju överallt i Sverige. Det är ju bara att vrida på en kran.
 
Exakt. Har man egen brunn har man i allmänhet rätt ordentlig koll.

Jag har pratat lite med mina invandrarelever om vatten och de har sett mest förvånade ut. Vadå? Vatten finns ju överallt i Sverige. Det är ju bara att vrida på en kran.
Ja, jag tror rätt många har dålig koll vart vattnet egentligen kommer ifrån och att det inte är oändligt, även om det verkar så för många.
Har själv varit den som trott att vattens fanns oändligt tills jag stötte på egen brunn. Tänker helt annat nu.
 
Ja, jag tror rätt många har dålig koll vart vattnet egentligen kommer ifrån och att det inte är oändligt, även om det verkar så för många.
Har själv varit den som trott att vattens fanns oändligt tills jag stötte på egen brunn. Tänker helt annat nu.
Eh? Va?
Vatten är oändligt. I alla fall om man ser till det vatten vi har på den här planeten. Det cirkulerar och problemet är att det är ojämnt fördelat. Samt att vi förorenar det.

Inget vatten skapas och inget försvinner. Vi har det vatten vi har.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 516
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är det man associerar med rätt ofta när man kliver in i duschrummet och det är banne mig inte jag som skitar ner. Jag gör rent efter...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp