Bukefalos 28 år!

Vad gör du för att spara på vattnet?

Fick idag höra att även om det skulle regna optimalt (för grundvattnets skull), skulle vi ändå gå in i nästa sommar med redan för lågt grundvatten. Detta vet jag inte om det gäller hela landet, men är aktuellt där jag bor i Småland.
Det löper även risk att vattnet kommer ta slut i vissa städer redan i oktober. Många verkar strunta i att snåla på vattnet och det är först när vattnet är slut som de kommer på sig.

Även om jag bor på landet och har egen brunn, valde jag idag istället för att duscha, tvätta mig i sjön.

Hur gör ni och hur tänker ni kring detta?
Jag har inte läst hela tråden.

Jag är inte särskilt insatt. Det jag gör medvetet . att se till att fylla disk- och tvättmaskin och duscha istället för att bada.

Angående att inte spOla i toaletten när man kissar, luktar det inte?? De gånger någon glömt att spola på natten tycker jag det är riktigt äckligt faktiskt.
Jag vattnar inte gräsmattan heller.

Duschar i princip varje dag.
 
Jag har inte läst hela tråden.

Jag är inte särskilt insatt. Det jag gör medvetet . att se till att fylla disk- och tvättmaskin och duscha istället för att bada.

Angående att inte spOla i toaletten när man kissar, luktar det inte?? De gånger någon glömt att spola på natten tycker jag det är riktigt äckligt faktiskt.
Jag vattnar inte gräsmattan heller.

Duschar i princip varje dag.

Om man låter det vara hela natten luktar det nog. Men jag tex skenar på
toa minst 10 gånger per dag. Så att spola bara 5 (varannan) av de gångerna ger rätt stor vattenbesparing (eller kissa ute då). Och utan att det blir så lång tid mellan spolningarna. Men på kvällen spolar jag alltid, just för jag inbillar mig att det blir äckligt om det står över natten (?). Däremot om jag vaknar och går upp på toa mitt i natten spolar jag inte. Det finns ju även en inbyggd begränsning. Man (eller jag iaf) torkar sig ju, och det blir för mkt pappet i toastolen om jag skulle tex bara spola två ggr per dag -
Även om det knappast skulle lukta om jag spolade två ggr.

OBS allt spolar inte handlar om kissat.

Är man flera personer i hushållet är ju risken det ska lukta än mindre eftersom det spolas "nu och då" även om det inte är varje gång?
 
Om man låter det vara hela natten luktar det nog. Men jag tex skenar på
toa minst 10 gånger per dag. Så att spola bara 5 (varannan) av de gångerna ger rätt stor vattenbesparing (eller kissa ute då). Och utan att det blir så lång tid mellan spolningarna. Men på kvällen spolar jag alltid, just för jag inbillar mig att det blir äckligt om det står över natten (?). Däremot om jag vaknar och går upp på toa mitt i natten spolar jag inte. Det finns ju även en inbyggd begränsning. Man (eller jag iaf) torkar sig ju, och det blir för mkt pappet i toastolen om jag skulle tex bara spola två ggr per dag -
Även om det knappast skulle lukta om jag spolade två ggr.

OBS allt spolar inte handlar om kissat.

Är man flera personer i hushållet är ju risken det ska lukta än mindre eftersom det spolas "nu och då" även om det inte är varje gång?
FörmiddagDagarna skulle jag kunna strunta i det. Kaffet gör sitt....

Dottern brukar vakna ibland på natten, nånstans mellan 00-06, på morgonen luktar det inte gott!
 
FörmiddagDagarna skulle jag kunna strunta i det. Kaffet gör sitt....

Dottern brukar vakna ibland på natten, nånstans mellan 00-06, på morgonen luktar det inte gott!

Tror hur koncentrerad urinen är kan spela in? Om jag vaknar på natten och måste gå på toa beror det ofelbart på att jag bälgat i mig för mkt dricka och typ läsk. Dvs urinen är i princip klar. Om jag däremot inte vaknat men går upp tidigt, då är den urinen mer koncentrerad och gul. Antagligen påverkas lukten av koncentrationen gissar jag? Eller kanske individuellt med?
 
Tror hur koncentrerad urinen är kan spela in? Om jag vaknar på natten och måste gå på toa beror det ofelbart på att jag bälgat i mig för mkt dricka och typ läsk. Dvs urinen är i princip klar. Om jag däremot inte vaknat men går upp tidigt, då är den urinen mer koncentrerad och gul. Antagligen påverkas lukten av koncentrationen gissar jag? Eller kanske individuellt med?
Ja det kan nog stämma! Jag har lagt märke till att hennes morgonurin luktat rätt fränt men inte tänkt på det, mest noterat det ☺.
 
Eh? Va?
Vatten är oändligt. I alla fall om man ser till det vatten vi har på den här planeten. Det cirkulerar och problemet är att det är ojämnt fördelat. Samt att vi förorenar det.

Inget vatten skapas och inget försvinner. Vi har det vatten vi har.

Visstär det rätt i sak att vattnet i huvudsak cirkulerar men att inget vatten skapas och att inget vatten försvinner stämmer inte riktigt. Växterna tar ju upp vattenmolekyler som reagerar med koldioxiden de också tar upp och bildar socker i form av glukos. Denna omvandlas ju sedan till alla andra organiska föreningar som bygger upp allt levande på jorden. Tillslut blir det energikälla till någon organism och förbränns och bildar koldioxid och vattenmolekyler igen. Kretsloppet finns ju där också men det är ju inte som vatten det cirkulerar då. Hur stor del av världens vattnet som är inblandat i detta kretslopp har jag ingenaning om men nån gång ska jag försöka räkna på det. Misstänker att det inte är så stor del.
 
Eh? Va?
Vatten är oändligt. I alla fall om man ser till det vatten vi har på den här planeten. Det cirkulerar och problemet är att det är ojämnt fördelat. Samt att vi förorenar det.

Inget vatten skapas och inget försvinner. Vi har det vatten vi har.
Det är inte oändligt om brunnar sinar, även om vattnet på hela jorden är oändligt.
 
Jag har inte läst hela tråden.

Jag är inte särskilt insatt. Det jag gör medvetet . att se till att fylla disk- och tvättmaskin och duscha istället för att bada.

Angående att inte spOla i toaletten när man kissar, luktar det inte?? De gånger någon glömt att spola på natten tycker jag det är riktigt äckligt faktiskt.
Jag vattnar inte gräsmattan heller.

Duschar i princip varje dag.
Jag tycker inte det lukat på toaletten om man bara kissat. Såvida det inte är morgonkiss eller är väldigt gult, då spolar jag alltid.
 
Jag bor i Mellansverige med långt till kusten och här är det torrt i markerna och lågvatten i vattendrag och sjöar. Lilla bäcken nedanför mitt hus är i stort sett torr. Så torr att det faktiskt går att gå över den på sina ställen. Marken är kruttorr om man gräver några dm.

Jag ser det som säsongsvariation. För några somrar sedan regnade det 800 mm under sommaren och allt var blött. Grundvattennivåerna ändras hela tiden. Upp och ner. Nu är det ovanligt mycket ner.

Huruvida man ska vara sparsam med vatten är en större fråga. Lokalt beror det på brunnar. Har man gott om vatten behöver man inte tänka efter så mycket. I det större sammanhanget är frågan om samhällen och städer verkligen ska använda (=smutsa ner) så mycket vatten?
 
Själv har jag varit miljöaktivist långt innan Björn Gillberg tvättade skjortor i Prädd (mjölkersättningspulver) i TV på bästa sändningstid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 642
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 516
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är det man associerar med rätt ofta när man kliver in i duschrummet och det är banne mig inte jag som skitar ner. Jag gör rent efter...
Svar
0
· Visningar
246
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp