Vad gör en medryttare?

Kaarina

Trådstartare
Vet inte om detta är rätt område att skriva i - men jag chansar :)

Vad innebär det att vara "medryttare", egentligen? Det låter roligt men är rädd att det är för mycket ansvar för mig. Är det typ som att vara "skötare"/stallhjälp? Kostar det? Vilken kompetens bör man ha?

Jag är nämligen intresserad av att syssla med hästar på hobby-nivå på fritiden och har då kommit i kontakt med ordet "medryttare", men vet inte riktigt vad det är. Såg en annons från en tjej som sökte efter en medryttare till sin häst som är en "lugn, stabil och trafiksäker hobbyhäst". Tävling är inte aktuellt för hästen, enligt ägaren. Ägaren söker efter någon som kan hjälpa henne 3 ggr/v (både ridning på banan och i skogen).

Här är en beskrivning om mig så ni kan få en bild av mig:

• Är snart 21 år gammal
• Studerar till sjuksköterska på universitetet
• Red på ridskola när jag var 6-9 år gammal (d.v.s. sammanlagt 3 år) & spenderade min tid i stallet efter skolan (mocka, rykta m.m.)
• Slutade p.g.a. ekonomiska orsaker (men efter det red jag då & då hos vänner med egen häst)
• Hade 2 veckors praktik på en ridskola i högstadiet
• Har arbetat sedan 14-års ålder (därmed är ansvarstagande naturligt för mig) - började då inom restaurangbranschen
• Jobbar numera som undersköterska extra på fritiden när tid & behov finns och under somrarna

Nu har jag börjat rida igen på ridskola - jag tar privatlektioner men ska börja i grupp senare framöver, är tanken. Jag har börjat lära mig galoppera & hoppa små hinder.

Så, vad tycker ni? Är jag för oerfaren? Bör jag avvakta med sådant? Tacksam för hjälp!!! :)

/Mandy E. Kaarina
 
Det beror lite på vad hästägaren och medryttaren gör upp. Oftast tar medryttaren hand om hästen, borsta, rida, mocka, foder. Beror också lite på vad för slags stall hästen står i.
Vissa tar betalt andra inte, det är väldigt olika.

Jag har en medryttare på min häst som hjälper mig några gånger i veckan. Då rider hon min häst och hinner hon med så gör hon färdigt boxen inför kvällen, annars fixar stallägaren eller jag det. Jag tar inte betalt, för jag är bara glad att någon kan hjälpa mig när jag själv inte riktigt hinner.

Jag tycker absolut att bli medryttare är ett bra alternativ för att få fler erfarenheter. :up:
 
Allt är ju beroende på hur hästen är också. En lugn, stabil häst klarar en hel del av utan problem. Fråga ägaren till hästen vad hon tycker? :) Ägaren om någon är ju den som känner sin häst mest och allt beror ju på hur hon vill att hennes häst ska tränas. Skulle självklart inte tveka att höra av mig, du kan och kommer lära dig massor av att kunna rida lite själv med!

När jag var medryttare såg det ut såhär:
-Tog in hästen och ryktade samt gjorde en liten check: skador? (Han hade fång. Han hade även fångnacke så varje gång kände jag på hans nacke och hovar för att se om de var varma, var de inte varma och nacken kändes normalhård behövde jag alltså inte säga något till ägaren).
-Red i minst 30 minuter.
-Mockade, halmade, fixade mat (hö: morgon, lunch och kväll samt hans kraft kväll och morgon), fyllde på vattenhink i boxen.
-Sopade stall och en till del i stallet.
-Ibland hade jag ansvaret om vattnet så då fyllde jag på vatten i alla hagar. Någon gång då och då tömde jag vattnet till "min" hästs hage i hinken, skrubbade den och fyllde på med nytt.

Var säkert mer som jag fixade men jag minns inte direkt

Kostade mig inget alls att rida där då hon mest behövde hjälp med hästen, inte med det ekonomiska. Allt beror ju på ägaren.
 
Det beror helt på vad ägaren letar efter och vad för häst du vill rida. :)

Jag har gjort en deal med min medryttare, hon får rida vilken dag som helst hur mycket hon än vill (eller tja, hästen behöver minst 3 vilodagar och ridpassen ska inte vara mer än ca 30 minuter) så länge hon skickar iväg ett meddelande så jag vet att jag inte behöver rida den dagen. Sen kommer hon och rider medan jag fixar allt runt om hästen.
Hon får självklart mocka och så om hon absolut vill, men jag är bara supernöjd att hästen får komma ut mer än jag orkar rida eftersom han behöver mer erfarenhet inom ridningen (jag har problem med hälsan och tycker ridning är rätt så tråkigt). Eftersom hästen inte är mycket utbildad alls så är jag som sagt glad bara någon (som passar ihop med hästen) vill rida, så tränar jag honom från marken övriga dagar.
 
Vet inte om detta är rätt område att skriva i - men jag chansar :)

Vad innebär det att vara "medryttare", egentligen? Det låter roligt men är rädd att det är för mycket ansvar för mig. Är det typ som att vara "skötare"/stallhjälp? Kostar det? Vilken kompetens bör man ha?

Jag är nämligen intresserad av att syssla med hästar på hobby-nivå på fritiden och har då kommit i kontakt med ordet "medryttare", men vet inte riktigt vad det är. Såg en annons från en tjej som sökte efter en medryttare till sin häst som är en "lugn, stabil och trafiksäker hobbyhäst". Tävling är inte aktuellt för hästen, enligt ägaren. Ägaren söker efter någon som kan hjälpa henne 3 ggr/v (både ridning på banan och i skogen).

Här är en beskrivning om mig så ni kan få en bild av mig:

• Är snart 21 år gammal
• Studerar till sjuksköterska på universitetet
• Red på ridskola när jag var 6-9 år gammal (d.v.s. sammanlagt 3 år) & spenderade min tid i stallet efter skolan (mocka, rykta m.m.)
• Slutade p.g.a. ekonomiska orsaker (men efter det red jag då & då hos vänner med egen häst)
• Hade 2 veckors praktik på en ridskola i högstadiet
• Har arbetat sedan 14-års ålder (därmed är ansvarstagande naturligt för mig) - började då inom restaurangbranschen
• Jobbar numera som undersköterska extra på fritiden när tid & behov finns och under somrarna

Nu har jag börjat rida igen på ridskola - jag tar privatlektioner men ska börja i grupp senare framöver, är tanken. Jag har börjat lära mig galoppera & hoppa små hinder.

Så, vad tycker ni? Är jag för oerfaren? Bör jag avvakta med sådant? Tacksam för hjälp!!! :)

/Mandy E. Kaarina

Som medryttare tar du självständigt hand om hästen och rider på de dagar ni kommer överens om. Exakt hur upplägget ser ut varierar mycket, men det vanliga är att medryttaren, till skillnad från skötaren, rider. Att vara skötare brukar innebära att man t ex mockar, ryktar, putsar utrustning, kanske hjälper till på tävling, och eventuellt får skritta ut hästen ibland. Skötare betalar inte.

Stallhjälp hjälper till med det allmänna stallarbetet - mockar, sopar, fodrar, in- och utsläpp. Betalar inte, snarare är det ett jobb man brukar få betalt för. Möjligen kan man i vissa fall få betalt i ridning, eller t o m i lektioner.

Medryttare betalar ibland, ibland inte. Det beror helt på situationen - efterfrågan på den lokala marknaden, vad hästen kostar i uppstallning, hur bra man rider, hur fin hästen är, osv. Likadant kan det variera mycket vad man får göra (kan variera från att man bara får rida ut på bestämda vägar, till att man självständigt tränar och tävlar hästen), men det vanliga är ändå att man förväntas kunna ta hand om hästen och rida den självständigt. Med andra ord, är hyfsat van vid ridning och hästhantering. Men det går säkert att hitta fall där ägaren är med och hjälper till. Om hästen inte står på ett fullservicestall är det vanligt att medryttaren också mockar etc på sin dag, alltså gör det ägaren gör.

Kostnaden varierar mycket, från gratis till några tusen i månaden, och medryttaren kan rida allt från en dag i veckan till nästan varje dag, det beror också på.
 
Det finns säkert lika många varianter som det finns hästägare och medryttare.

Jag har en medryttare till min gamla ponny, henne känner jag sen tidernas begynnelse ungefär. Hon har en fast dag varje vecka som hon sköter allt kring honom; mocka, byta vatten, visitera och borsta samt rida om hon vill. Hon betalar inget för det, jag är galet tacksam för hjälpen.
 
Min medryttare rider och borstar hästen i princip bara. Hästarna går på lösdrift och har djupströbädd så mockning görs sällan. Jag fixar vatten och ser till att dom har en höbal i hagen.

Hennes ansvar är att hon sköter och rider hästen efter överenskommelse samt ger henne sitt kraftfoder och att hon går igenom hästen innan och efter ridning och meddelar mig om hästen har några avvikelser.

Iom att jag har hästarna hemma så kollar jag till dom varje dag själv :)

När de stod tillfälligt uppstallade så skötte jag allt stallarbete själv. Ibland hjälpte hon mig att fixa höpåsarna eller mocka men Iom att jag har stallet hemma så gjorde jag det själv innan hästarna kom in på kvällen :)

Min medryttare betalar 500 kr i månaden och har 2 bestämda dagar/vecka men får rida hur mycket hon vill utöver det utan tillägg. Min förra medryttare fick även hon betala varje månad men något mindre då hon varit så underbar och hjälpt till med flera av mina hästar när de varit sjuka och behövt ompyssling, promenad och hon hjälpte även till vid klinikbesöken. Hon betalade liksom genom arbete och engagemang :)
 
Mina medryttare betalar bara för del av skoningen, olika summor beroende på hur många dagar de rider. De borstar och kollar efter eventuella skador innan och efter ridning.
 
Tror att det är väldigt olika vad man förväntar sig av en medryttare. Jag har aldrig varit medryttare, men däremot haft medryttare på min häst. Till min häst har jag behövt en ganska duktig ryttare, men min stallkamrat har inte alls samma krav och har haft fler stycken "red när jag var liten"-medryttare.

Min medryttare ska självständigt kunna hantera hästen. Självständig ridning både i skogen och på ridbanan. Dessa dagar med tillhörande mockning och fix av mat till hästen. På sommaren är det även koll av vatten i hagen. Vill självklart att medryttaren lämnar stallet snyggt och prydligt efter sig, med alla saker på rätt plats. Det är också en stor fördel om medryttaren är orädd och kan hjälpa till vid insläpp eller liknande om det skulle behövas. Nu har vi inga pass i stallet jag står i, men man hjälper till om man ändå är där i rätt tid. Jag tar inget betalt, då jag värnar om hjälpen, men min stallkamrat tar 1500kr/mån för 2 ggr/v, så det är rätt individuellt.

Det finns säkert en medryttarhäst som kan passa dig. Det viktigaste är att du är en ansvarsfull person som hästägaren kan känna tilltro till. När jag hade ponny och hade en medryttare var det ju inte helt ovanligt att man kunde få sms sent på kvällen med information om att hen inte hade tid att komma ut just den dagen. Det är vad man som hästägare verkligen hatar. De där stallfria dagarna sitter vi ju inte bara hemma på sofflocket, utan de planerar man ganska noga upp, för att hinna allt det där som man inte hinner med annars :)
 
Som skrivits innan är det väldigt olika men tillägger även att det finns dom som har hästarna hemma och vill ha medryttare som ridsällskap.

Kan jag inte få pappa eller syrran att börja rida simba så funderar jag på en medryttare på han och då med möjligt att rida ut ihop.
 
Tack så hemskt mycket för era svar, allihopa! :) Nu känner jag mig mer klok, hehe!

Jag ska fundera ut hur jag ska göra, tidsmässigt så att säga... Just nu tränar jag 3 ggr/v och pluggar som sagt på universitetet, men jag får se :) vill inte stressa ihjäl mig och gå in i väggen, typ. Men hästar är så underbara!
 
Att vara säker i alla gångarter och ha erfarenhet av uteritter på egen hand i alla gångarter tycker jag är ett minimikrav för att bli medryttare så jag skulle avvakta om jag vore du. Detta oavsett om jag hade världens tryggaste häst. Jag skulle även vilja att medryttaren kunde jobba hästen i rätt form, om inte skulle denne bara få rida ut. Andra kanske dock inte har samma syn på vad som är basic kunskap för att ta hand om deras häst.
 
Som sagt, det beror på! :) Nyckeln till ett bra medryttarskap är att se det som ett ömsesidigt samarbete där båda känner att de får ut något som skapar värde för dem själva!

Jag har sett hästägare som upplever sig ha haft massa problem med sina medryttare, och det dessa har haft gemensamt är att de väldigt hårt dikterat villkoren för sina medryttare utan att alltid vara särskilt tydlig med detta till medryttaren = som upplagt för missförstånd vilket sen leder till att medryttaren framstår som "oseriös".

Jag menar att man som hästägare naturligtvis får ha vilka krav som helst, men en förutsättning för att hitta rätt person för just ens egna behov är att vara tydlig med vad man vill ha! Tänk på samma sätt som om du var chef och skulle rekrytera till en ledig tjänst! :) Alla jobbsökande passar inte på alla jobb, och inte heller passar alla medryttare ihop med alla hästägare. Och det är inte alltid helt lätt att hitta rätt.

Min medryttare är värd guld för mig! Hon betalar ingenting då det inte är pengar utan avlastning jag behöver hjälp med. Hon har hand om hästen 2-3 dagar per vecka lite beroende på hur livet ser ut.., För mig är det inte ultimat med fasta dagar och jag är jättetacksam för att min medryttare är så flexibel och kan ta olika dagar från vecka till vecka.

Hon får rida fritt på sina dagar (jag vet att hon inte hittar på några orimliga saker ), och det är tydligt att hon älskar hästen lika mycket som jag själv gör.

Hon hjälper mig även med stallpass då och då (står i kollektiv) vilket är till otroligt stor hjälp för mig! I mitt förra stall tillät inte stallreglerna att någon medryttare tog hästägarens pass, men i mitt nya stall är det inga problem och jag tycker det är helt fantastiskt lyxigt! :D
 
När jag hade hästarna (mitt halvblod plus en sällskapshäst, pensionär) hemma så hade jag en yngre tjej som kom och red sällskapshästen. Vi red alltid tillsammans och jag försökte lära henne så mycket jag kunde om skötsel och ridning. När vi red var det endast skritt och liiite trav. Perfekt för både tjejen och hästen :)
 
Som medryttare ska jag mocka, sköta om hästen och rida. Utöver det brukar jag frivilligt mocka hagen vid behov, fylla på vatten ute och tvätta ur krubban. Jag brukar också putsa av utrustningen, borsta rent skydd och lite annat småpyssel. Det är sånt jag inte har något emot att göra och jag vet att ägaren uppskattar det, även om det inte räknas till mina uppgifter. Jag betalar ingenting och gör gärna något extra för att visa min uppskattning.
 
När jag har varit medryttare har jag fått ha hästen som min de dagar jag haft den (haft fyra olika totalt).
Dvs förutom ridning och skötsel av hästen har jag fått ansvara för foder/stallskötsel/in-utsläpp/mockning osv. Det som varit just på min dag har jag skött, helt enkelt.

Oftast hade ägaren en liten fickalmanacka eller liknande som vi bägge skrev i, vad vi gjort med hästen (ridit, vilken sträcka, om allt var ok) och kunde även lämna meddelanden till varandra, tex kunde ägaren skriva att hon ville att hästen skulle ta det lugnt på min dag och då fick jag helt enkelt anpassa mig därefter.

Kunskap att rida hästen självständigt i alla gångarter, både mer på träning och i skogen tror jag är viktigt för att både häst/ägare/medryttare ska få ut det som behövs av samarbetet ägare/medryttare.
Jag har uppskattat som medryttare att få rida för instruktör/få hjälp av ägaren eller någon annan emellanåt för att fortsätta utvecklas. Annars är jag nämligen den som rider ut och myser i skogen utan större krav på mig själv.

Jag har dels varit betalande medryttare, ca 300-1000 kr i månaden (för 1000 kr i månaden hade jag hästen 4-5 dagar i veckan och i stort sett eget ansvar, så det kändes mer som min häst än ägarens).
Har även varit medryttare utan att betala, då har jag ibland köpt en ny grimma eller annat smått (godis, ställt upp när ägaren varit bortrest mm) som uppskattats av ägaren. Allt har berott på var hästen stått och vad ägaren och jag kommit överens om.

Var ett tag sen jag var medryttare nu, kan verkligen sakna att hålla på med häst och hoppas på att hitta orken till det igen framöver.
 
Att vara medryttare innebär egentligen att man motionerar någon annans häst. Hur det hela är upplagt kan variera mycket. En del har medryttare för att dom inte själva hinner motionera hästen ordentligt, en del behöver det för ekonomins skull, en del vill ha medryttare för att få hjälp att utveckla hästen, etc.

I de flesta fall är det en kombination av att man behöver hjälp tidsmässigt att motionera hästen och kanske också lite pengar in.

Jag har haft många medryttarhästar, endast betalat för en. Är man en pålitlig person med vana, mycket tid och inte så höga krav på hästen är det ganska lätt att få rida gratis - det kan vara allt från unghästar som behöver mer vana till pensionärer som behöver ut i skogen och lulla runt bara. Vill man däremot ha en häst att träna med, kanske tom tävla, så får man oftast betala. Vilket i sig är rimligt eftersom att det kostar att rida. Pris varierar stort från 300kr-2000kr/mån. Vanligast är runt 500-1000kr skulle jag säga. En del tar betalt per gång, tex 100 kr/tillfälle.

Medryttaren sköter i regel alla vardagliga uppgifter kring hästen den dagen man rider. Dvs fylla på foderpåsar/hinkar, mocka boxen och byta vatten. Så att hästägaren inte behöver åka ut till stallet alls den dagen.

En medryttare ska ha så pass mkt vana och kunskap att han/hon kan hantera hästen i alla situationer och kan rida utan instruktör/lärare. Om man sen bara ska rida ut i skogen krävs ju ingen större förmåga sådär, men man bör kunna behärska hästens alla gångarter och hantera den i trafik och olika situationer där den kan bli skrämd eller osäker, eller kanske tom fara iväg. Ska man träna med hästen önskas oftast mer kunskap inom den grenen man ska utöva.

Jag skulle säga att du är något oerfaren, man bör ha vana av att rida ut och att rida hästen i alla gångarter. Ha bra balans på hästryggen och klara av att hantera hästen i dom flesta situationer. Så min rekommendation är att du fortsätter att rida på ridskola iaf ett år så att du får mer vana, och sen provar att ringa på annonser eller lägga ut en egen. Alla har inte samma krav men 90% av alla som söker medryttare vill iaf att man kan grunderna skulle jag säga. :) Men det skadar inte att fråga, sålänge man är ärlig.
 

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 343
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 482
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Jag börjar leka lite med tanke på att skaffa häst så småningom. Men hur gör om man aldrig haft egen häst förut? Jag har inte ridit...
Svar
14
· Visningar
2 066
Senast: Eurydome
·
Hästmänniskan Okej, det här blir väl mest bara en skriva-av-mig-tråd men jag vet inte riktigt var annars jag ska vända mig. Jag var medryttare åt en...
Svar
11
· Visningar
2 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp