Bukefalos 28 år!

Vad gör han?

Remix

Trådstartare
Ptja, jag tyckte inte min häst gick riktigt normalt idag, kändes absolut inte halt men gick i nån obekräftad gångart. Fick den brillianta idén att filma och fråga Buke (:D) vad det kan vara förnånting. Stundvis är det trav men mellanåt är det en helt annan känsla. Kan det vara inslag av tölt? Han har islänning i sig
http://www.youtube.com/watch?v=1TtvOHK04W4
 
Sv: Vad gör han?

Jättesvårt att se på den filmen, men jag tyckte mest att det såg ut som om han är spänd i traven och lägger in lite nåt galoppsteg ibland - i den allra sista sekvensen där han är närmast kameran tyckte jag tom att man hörde en tretaktstrytm på gruset.

Men som sagt, det är otroligt svårt att se.
 
Sv: Vad gör han?

Tycker det ser ut som när han blir spänd hamnar i nån sorts töltvariant?

Det sista i filmen ser man att han travar för att sen spänna till och kollar man på hovarna då(sätter ner diagonalt i ren trav) ser man att han börjar sätta ner framhoven före bakhoven i 'traven' ist och börjar flyta fram mer än trava, kanske att han bara taktar eller kanske en blandning mellan tölt och trav eller kanske alltihop på samma gång?:p Jag vet inte, men lägg ut filmen på islandshästforumet ist, de har nog bättre ögon för om de är någon islandsgångart han lägger till med när han blir spänd och stressad.
 
Sv: Vad gör han?

Väldigt trav-taktig tölt med små rollinslag.

Som tidigare sagt så blir hästen spänd och då börjar den tölta. Dock är det här ingen ren tölt utan väldigt trav-taktig, med små rollinslag ibland. Kul att se att hästen har tölt i sig :)

Om jag vore du så skulle jag välja:
1. "sålla bort" tölten helt och rida de övriga tre gångarterna
2. Ta hjälp utav en duktig "islands-"instruktör och försöka få fram en ren tölt. :)
 
Sv: Vad gör han?

Han rids som 3 gångare och han kändes absolut inte spänd. Låter jättekonstigt då det ser ut så men ja, jag var mest nyfiken på vad det var.
 
Sv: Vad gör han?

Han rids som 3 gångare och han kändes absolut inte spänd. Låter jättekonstigt då det ser ut så men ja, jag var mest nyfiken på vad det var.

Även om han spänner sej och blir stressad(av nån anledning) så ser han ändå rätt mjuk och följsam ut. Ser ut som han trasslar ihop det och då ligger töltvarianten lättast till hands för honom.. En häst utan några töltanlag hade kanske börjat takta ist.
 
Sv: Vad gör han?

Han slänger upp huvet, sänker ryggen, springer snett med lite taktning och "galoppanslag" eller vad man ska säga. Samt "töltanslag". Tycker man kan säga att den ser väldigt spänd ut pga detta om du vill trava normalt. Vill man trava normalt så ska hästen inte gå sådär. Om det inte kändes spänt, rider du honom alltid sådär?
 
Sv: Vad gör han?

Han slänger upp huvet, sänker ryggen, springer snett med lite taktning och "galoppanslag" eller vad man ska säga. Samt "töltanslag". Tycker man kan säga att den ser väldigt spänd ut pga detta om du vill trava normalt. Vill man trava normalt så ska hästen inte gå sådär. Om det inte kändes spänt, rider du honom alltid sådär?

Nej jag rider honom aldrig sådär men just den vägen så travade han inte normalt och därför filmade jag och la upp här. Han travade normalt både före och efter och han var inte spänd att rida hur mycket bukes "experter" vill få fram det. Jag känner honom och det var jag som red den turen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör han?

okej, ja han travade inte normalt. Varför gör han bara så där? Om han inte är spänd? Hovöm?
 
Sv: Vad gör han?

Jadu bra fråga, antagligen blev han så för att han såg hästarna som bytt hage. Man brukar inte se dom förens man ridit förbi krönet längre fram
 
Sv: Vad gör han?

Så där kan min islandskorsning gå då han spänner till. Som redan sagts är det en kass tölt med rollinslag. För att få ren trav måste man få loss spänningen i ryggen. Då lägger man ner hästen i en låg och rund form i arbetstempo. Och aktar sig för att själv fastna i handen.

För att gå i tölt måste hästen spänna sig på ett annat sätt i ryggen än de vanliga 3 gångarterna. Så det finns garanterat spänning iom att hästen ju faktiskt töltar. Något annat är inte möjligt. :)
 
Sv: Vad gör han?

Ptja, de flesta hästar som reagerar på något blir ju spända i olika grader och visar det på olika sätt, kör man upp huvudet och älgar iväg blir det ingen definierbar gångart (i alla fall inte för min häst, att din är islänning? gör väl att den har lättare att hitta andra sätt att röra sig), oavsett häst.
 
Sv: Vad gör han?

KL

sök på ''foxtrot'' eller ''missouri foxtrotter'' ;)
Såg ut som att det kunde vara det. Vilket i princip är en trav som blivit fyrtaktig pga töltinslag, där framhoven landar först.

Du kan ju välja att plocka fram den, eller hitta ''riktig'' tölt - vilket troligtvis finns där - eller ignorera den och rida som en 3-gångare.

Mot slutet verkade det komma in lite galopp-takt.
 
Sv: Vad gör han?

Jag tycker han ser väldigt stressad och spänd ut, och du skrev ju sj att han kanske gör så för att hästarna bytte hage... tror du har svaret där, han lägger in tölt för han spänner sig, alltså stressar upp sig..
 
Sv: Vad gör han?

Liten sidnotis: Spänd eller inte, han såg som många säger väldigt spänd ut, sen är det ju så att kommer det in töltinslag är det lättaste för hästen att dra upp huvudet samtidigt som benen rör sig lustigt = ser spänt ut. Men oavsett vilket, om han var spänd eller inte betyder inte jättemycket ifall du skulle vilja plocka fram det. För det handlar om att rida och skola gångarten att bli taktren och avspänd. Första gången en häst travar under ryttare är den också oftast spänd, och töltinslag lockar fram mer spändhet än trav. Så det är inte så konstigt. Lättaste sättet att få tölt är att driva bak och hålla emot fram så att hästen sänker ryggen, då går nämligen frambenen mer i en upp-ner symaskinsrörelse och bakbenen tar längre, långsammaree steg = mer 4-takt. Därmed inte sagt att det är det bästa eller enda sättet, det blir ju oundvikligen en spänd tölt i en väldigt svankig form då, och det är svårt att utveckla den vidare. Men det ätr det lättaste sättet, vilket är anledningen till att många tölthästar av olika raser i olika länder går väldigt spänt och svankigt. Men det visar tydligt att spänningar eller smärta lockar fram tölt på ett annat sätt än det kan locka fram trav eller galopp.

Om han inte var spänd - du skriver ju att han gjorde det innan du började filma också - och aldrig har gjort det innan, kan det vara bra att kolla igenom hästen ordentligt. Lätt hänt att en låsning eller ömhet någonstans plockar fram taktfel, speciellt på hästar med extra möjligheter ;)

Har du någon tanke på att ta fram den eller skola tölten (utgår i så fall på ett sätt som inte lockar fram den spända formen utan bara takten)?
 
Sv: Vad gör han?

Han ligger ute på annons och det är upptill nästa ägare att göra det om dom vill. Jag kan ingenting om islandshästridning och tänker därför inte försöka mig på och lyckas förstöra någonting. Han är kollad på klinik, röntgad inför försäljning
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 175
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 331
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 618
Senast: Boj
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 120
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp