Vad gör jag åt stanken?!

TinyWiny

Trådstartare
Jag har en spolspilta med infiltrationsbädd. Det rinner undan som det ska, inga problem, men stanken! Sommartid stinker det värst såklart även om det finns året runt blir det ju värre på sommaren. När jag häller ut vatten så stinker det så man kan kräkas! Är det orört luktar det inte så det känns upp i spolspiltan/stallet utan det är först när nytt vatten tillkommer som det börjar stinka.
Det står lagom med vatten så det är inte att det blir för torrt och nytt vatten tillkommer dagligen.

Jag har tidigare pumpat torrt och tagit bort gegg men det hjälper inget alls utan stanken är konstant.

Jag vill inte använda starka miljöovänliga medel just eftersom det är en infiltrationsbädd men något måste det ju gå att göra?!
 
Kanske dags att spola rören? Kanske kan vara stopp i avluftningen? Googla på rörinspektion för att hitta en firma. Vi spolade rören i vårt hus och de inspekterade rören med kamera samtidigt.
Vi spolade förra året samtidigt som vi tömde så långt det gick. Det är inga rör att spola men vi spolade igenom infiltrationsbädden. När vattnet är borta ser man alltså infiltrationsbädden.
 
Aktivt kol? Ingen aning om det skulle hjälpa eller om det ens är praktiskt möjligt.
Smart! Det ska jag luska vidare i. Tack! Jag tror ju att det är att vattnet står och ruttnar som stinker. Jag tror inte att det går att få bort men jag hoppas det går att få det bättre. Min första tanke var klor men nä, tror inte det är så miljövänligt eftersom doseringen blir väldigt godtycklig men någon annan kanske har koll på hur farligt eller om det ens är farligt, för miljön?
 
Hur är infiltrationsbädden uppbygd? (Jag kan inte riktigt reglarna för såna, men jobbar mycket med infiltration av dagvatten) Är det tillräckligt med grov sten och dränerande masser så vattnet faktiskt rinner undan?
 
Hur är infiltrationsbädden uppbygd? (Jag kan inte riktigt reglarna för såna, men jobbar mycket med infiltration av dagvatten) Är det tillräckligt med grov sten och dränerande masser så vattnet faktiskt rinner undan?
Jag kan inte svara på det. Det är inte vi som har gjort den. Vattnet rinner undan iallafall och enligt de som kan ser det iallafall rätt ut uppifrån.

Tidigare var ytterligare avlopp kopplat till detta men det är nu kopplat till det vanliga kommunala avloppet. Det som hälls ut i spolspiltan är i stort sett bara vatten.
 
Men är det verkligen en infiltrationsbädd du har? Eller är det en stenkista? Stenkista ska bara användas för dagvatten, men vi har ett uthus vars avlopp går ut i en stenkista så det förekommer säkert.

IMG_9880.jpeg
 
Om en infiltration luktar är det fel någonstans. Kan vara slam i spridarrören, för dålig luftning kanske? Det ska inte stå vatten i luftningsrören, då är det förmodligen tätt under spridarrören.
Men det kanske inte är själva infiltrationen som luktar?
 
Men är det verkligen en infiltrationsbädd du har? Eller är det en stenkista? Stenkista ska bara användas för dagvatten, men vi har ett uthus vars avlopp går ut i en stenkista så det förekommer säkert.

Visa bifogad fil 122792
Det är en infiltrationsbädd. Tidigare gick avloppet dit, slamavskiljaren som var en brunn som slamsugaren tömde lades dock igen när vi ordnade kommunalt V/A eftersom den då inte längre behövdes.
 
Om en infiltration luktar är det fel någonstans. Kan vara slam i spridarrören, för dålig luftning kanske? Det ska inte stå vatten i luftningsrören, då är det förmodligen tätt under spridarrören.
Men det kanske inte är själva infiltrationen som luktar?
Jag upplever att det är vattnet men jag vet inte säkert.
 
Vad luktar det som?

Jag funderar på om det ligger något ytligt som har "feljäst".

Eller slutade systemet funka som det skulle när slamavskiljare lades igen?
 
VAD luktar det? Är det ruttna ägg har det bildats svavelväte pga syrefri miljö. Vad är det för underlag under bädden? Den kanske inte släpper igenom vattnet? Luktar det mer surt är det kanske fett som ligger och jäser i ledningarna?
 
Ta ut en grävare som kan kolla på konstruktionen och föreslå åtgärd? När vi fick problem med bakfall i trekammarbrunnen var det grävaren som kunde räkna ut hur allt var gjort och som sedan löste problemet.
 
Vad luktar det som?

Jag funderar på om det ligger något ytligt som har "feljäst".

Eller slutade systemet funka som det skulle när slamavskiljare lades igen?
Ruttet ägg.

Jag har funderat på det om det är vad som ger problemet. Jag var så sjuk då och minns så lite av den tiden. Dessutom hade jag väldigt dåligt luktsinne då så jag vet inte om det luktade så förut men det har eskalerat de senaste åren helt klart.
Samtidigt är det bara ett dm tjockt rör som går de kanske 2-3 metrarna mellan spolspiltan och där brunnen var och det röret sitter så högt att det inte är vatten där om man inte precis har hällt i vatten.
 
Själva vattnet i ledningarna alltså? Filter kanske kan hjälpa då?
Det finns inga ledningar. Spolspiltan är över infiltrationsbädden. Det är ett cementrör upp, ett utrymme på ca en meter mellan vattenytans normala höjd och golvet också ett galler över. Man ser alltså som en brunn rakt ner när man står i spolspiltan.
 
VAD luktar det? Är det ruttna ägg har det bildats svavelväte pga syrefri miljö. Vad är det för underlag under bädden? Den kanske inte släpper igenom vattnet? Luktar det mer surt är det kanske fett som ligger och jäser i ledningarna?
Ruttet ägg.
Jag vet inte vad det är under. Det finns inga foton och det byggdes innan vi köpte.
Det släpper igenom iallafall. Annars hade det inte runnit undan och det gör det utan problem.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 521
Senast: nickan1
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 713
Senast: pepp
·
Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 832
Senast: cute_beast
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp