Vad sjutton är det som STINKER?!

Fibusen

Trådstartare
Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket då jag tog 6-8 möss på bara 2 dagar, och storråttan hittade mamma stendöd på golvet en morgon när hon skulle in och lämna sin hund. :yuck:
Förr gnagde dom i väggarna konstant, tuggade av sladd till kylskåpet, osv osv, men det har som sagt varit relativt lugnt nu. Hör nån i bland. Jag tror lukten har berott på att mössen helt enkelt har tex pissat i isoleringen i väggen (yttervägg bakom diskbänken, också där det är konstaterar att dom rört sig mycket) och när vädret har ändrats tex fuktigt-varmt så har det kunnat komma en svag odör nån timme.

Jag har inga sopkärl under diskbänken sen säkert ett år tillbaka, matar inga fåglar ute, och hundmat står aldrig framme.

Sen en vecka tillbaka har det börjat lukta något så fruktandsvärt illa! Sen tre dagar tillbaka så går det knappt att vistas inne, och då har jag endå dörrar och fönster öppna på vädring. Det är ev samma doft som tidigare, bara 1000 ggr värre!!! :yuck:

Jag trodde först att nått gått och dött i väggen, men tycker inte riktigt det luktar lik? Mamma tycker inte heller det, och hon har bott i ett gammalt hus där det dog nån i väggen då och då, och det var mer sötaktig doft vill jag minnas från den tiden jag bodde hemma. Även min bästa vän var hit och hon tycker inte heller det luktar lik.
Det är en tung, dammig,sur, ev lite söt, lite som en svag ättikadoft nu, och det stinker. Absolut STINKER!

Jag slet ut halva köket här om dagen i panik över denna stank, jag kan inte ens äta hemma, och set känns som det sätter sig i kläderna! Det hittades ett hörn med en jäääääävla massa råttskit i, så nu kommer Anticimex i morgon. Jag vet inte om det är gammalt, men nu ska det till rediga grejer för att få bort eventuellt kvarboende. Men lukten? Vad gör jag åt lukten?!

Om det nu är så att dom tex pissat så det är drt som stinker, kommer doften försvinna nån gång, eller är det riva upp hela köket och bygga nytt som gäller?! :cry: Det kan ju vara fler ställen dom springer på då?

Huset är ca 100 år gammalt och torpargrund som man tyvär inte kommer under, så det är säkert miljoner ingångar för dom. Jag kan ju inte täta hela huset?

Jag känner mig så äcklad, ledsen, och helt slutkörd i detta hus snart.... :(
 
Senast ändrad:
Alltså, du har väl utestationer med gift i? Det har jag haft minst fem stycken och då blev möss och sorkproblemen mkt mindre. Usch, hoppas du får ordning på eländet.
 
Kom lukten plötsligt över någon dag?

Vi hade på jobbet en stor råtta som dött och där lukten spreds i ventilationen.
Det påminde om hur du beskrev det. Det tog dock ett tag innan lukten försvann.
 
Berätta gärna vad Anticimex kom fram till! Jag misstänker att de, redan på lukten, kan avgöra VAD det är som luktar.
 
Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket då jag tog 6-8 möss på bara 2 dagar, och storråttan hittade mamma stendöd på golvet en morgon när hon skulle in och lämna sin hund. :yuck:
Förr gnagde dom i väggarna konstant, tuggade av sladd till kylskåpet, osv osv, men det har som sagt varit relativt lugnt nu. Hör nån i bland. Jag tror lukten har berott på att mössen helt enkelt har tex pissat i isoleringen i väggen (yttervägg bakom diskbänken, också där det är konstaterar att dom rört sig mycket) och när vädret har ändrats tex fuktigt-varmt så har det kunnat komma en svag odör nån timme.

Jag har inga sopkärl under diskbänken sen säkert ett år tillbaka, matar inga fåglar ute, och hundmat står aldrig framme.

Sen en vecka tillbaka har det börjat lukta något så fruktandsvärt illa! Sen tre dagar tillbaka så går det knappt att vistas inne, och då har jag endå dörrar och fönster öppna på vädring. Det är ev samma doft som tidigare, bara 1000 ggr värre!!! :yuck:

Jag trodde först att nått gått och dött i väggen, men tycker inte riktigt det luktar lik? Mamma tycker inte heller det, och hon har bott i ett gammalt hus där det dog nån i väggen då och då, och det var mer sötaktig doft vill jag minnas från den tiden jag bodde hemma. Även min bästa vän var hit och hon tycker inte heller det luktar lik.
Det är en tung, dammig,sur, ev lite söt, lite som en svag ättikadoft nu, och det stinker. Absolut STINKER!

Jag slet ut halva köket här om dagen i panik över denna stank, jag kan inte ens äta hemma, och set känns som det sätter sig i kläderna! Det hittades ett hörn med en jäääääävla massa råttskit i, så nu kommer Anticimex i morgon. Jag vet inte om det är gammalt, men nu ska det till rediga grejer för att få bort eventuellt kvarboende. Men lukten? Vad gör jag åt lukten?!

Om det nu är så att dom tex pissat så det är drt som stinker, kommer doften försvinna nån gång, eller är det riva upp hela köket och bygga nytt som gäller?! :cry: Det kan ju vara fler ställen dom springer på då?

Huset är ca 100 år gammalt och torpargrund som man tyvär inte kommer under, så det är säkert miljoner ingångar för dom. Jag kan ju inte täta hela huset?

Jag känner mig så äcklad, ledsen, och helt slutkörd i detta hus snart.... :(

Kollade länken som Alexandra la in och funderar på om fuktig isolering i kombination med möss i väggarna kan vara orsaken?


Lukt från isolering
Fuktig eller blöt isolering kan lukta. Karaktären är lite varierande beroende på vilken isolering man återfinner vid inspektion. Unken doft och kattkisslukt kan vara framträdande. Formaldehyd och andra aldehyder samt 1-Butanol m.m. kan utlösas från fuktskadad isolering. Samtidigt kan mögel få fäste i isoleringen och en speciell typ av mögellukt kan då kännas. Det är inte bara isoleringen i golvbjälklaget och i väggarna som kan lukta, utan även den som finns i bjälklaget upp till vind.


Döda råttor, möss och musurin
En död råtta eller mus i huset kan förpesta tillvaron genom liklukt som kan avges över ganska lång tid. Urin från dessa gnagare kan också lukta illa. De gillar att bygga bo i och bana väg genom isolering. Fuktig isolering kan som nämnt lukta och blir den uppfuktad genom musurin blir stanken etter värre. Härjningarna i huset kan öppna luftpassager så att man får in mer lukt via springor mellan golv och vägg, tak och vägg samt vid genomföringar för rör. Har en mus varit inne och kissat i huset kan humlor (hushumla och stenhumla) sedan attraheras av lukten och bygga bo där. Om det ettåriga humleboet senare blir fuktigt kan somliga insekter dras dit samtidigt som mögel finner näring i resterna. Musurin kan vara allergiframkallande.
 
Det blev inget Anticimex i dag! :( Telefonisten jag pratade med bokade en tid till mig, men glömde skicka arbetsorder till teknikern som åker ut, så han hade ingen susning att han skulle hit i dag... Eftersom jag drar på semester nu så får ni tyvär hålla er tills den 12 juni då han kommer i stället.

Han var minst sagt irriterad som fasiken då detta inte var första gången, så nu bokade jag och han en tid direkt med varandra så nu blir det inga fler missar.

Men så jävla typiskt liksom... :crazy:

Jag är ju rädd att det är något som behövs rivas upp helt och hållet, och bytas. Vet inte hur FB ställer sig till sånt. Vad jag har lyckas läsa mellan raderna så täcker dom typ vattenskada som möss orsakat pga dom tuggat sönder nån vattenslang, men täcker inte om dom tex gnagit sönder en golvbjälke typ, alltså skador som blivit av att dom haft sönder något är ok. Men inte skador orsakat direkt av dom, men jag vet inte... Jag har svårt att tro att dom skulle täcka en utrivning av hela köket, sanering och återställning iallafall.

Det har som sagt "alltid" funnits nån svag doft i perioder i köket, när vädret har gått från fuktigt-varmt typ. Även nån gång i vintras. Men då måste man stå vid diskbänken och sticka in näsan mot väggen/golv för att känna, och under diskbänken. Drar kallt där på vintern och vattnet kan frysa, har altan utanför där det ibland ligger små isoleringstussar, så nånstans där är dom ju i isoleringen.

Nu luktar det tom 4,5 meter utanför ytterdörren när den står öppen, så nånting är det ju som har exploderat! Eller något helt nytt? Vet inte om möss och råttor luktar olika som döingar, men tycker även att råttor borde ha en söt liklukt? Döda möss hade mamma som sagt i perioder (också boendes på landet) men det var ju sötare... Eller om dom tagit gift som gjort att dom inte ruttnar på samma sätt utan torkar ihop mer?

Eller om det ligger nått annat djur i grunden på huset?

Huset köptes hösten -14 och var torrt på besiktningen då. Även bra i våras när det besiktigades igen. Det som är är ju att dom inte kunnat kolla grunden då det inte går att ta sig under huset. Fick en vattenskada i köket vår -15, men det var bara på ytan, diskmaskinslangen bet råttorna av så stog som en sprinkler bakom den. :mad: (Som sagt, haft massa problem med dom) SJÄLVKLART kontaktades FB-bolag, och det var ut snickare, torkar, och mättes fukt osv, och det var ju torrt överallt innan dom la på nytt golv. Lukten har ju varit både före och efter den. Men som sagt, aldrig så här, utan då har man fått lukta och lukta för att eventuellt kunnat känna lite.

Aldrig problem med avlopp eller liknande, mer än att det frös ihop en vinter när vi hade över 30 minus och jag var borta ca 30 timmar på jobb och hade lämnat kranen på lite dropp så inte vattnet frös, men spolbilen kom och spolade igenom systemet ordentligt (var ju rädd att nått gått sönder) men vattnet var helt rent, inge sand/grus som det kan bli om röret är trasigt någonstans. Han sa själv att det kan inte vara nått som är sönder iallafall. Det luktar inget konstigt i något avlopp alls nu iallafall, utan kommer från ytterväggen i köket. Men känner inget från utsidan.

Jag gissar på att dom pissat sönder isoleringen, kanske bäddat om så det på något sätt öppnat upp mer så doften framträder starkare. Eller om nån/nått har dött en konstig död så det inte blir riktig förruttnelse.

Men jag uppdaterar såklart när jag vet mer!
 
Hur gick det här? Bor själv i radhus med snarlika doft som du beskriver sedan några veckor tillbaka. Gissade på mögel men kan inte se några tecken av det på vare sig utsida eller insida. Lukten är tydligt värst i ett rum, med små hinter av den i andra rum då och då.
 
Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket då jag tog 6-8 möss på bara 2 dagar, och storråttan hittade mamma stendöd på golvet en morgon när hon skulle in och lämna sin hund. :yuck:
Förr gnagde dom i väggarna konstant, tuggade av sladd till kylskåpet, osv osv, men det har som sagt varit relativt lugnt nu. Hör nån i bland. Jag tror lukten har berott på att mössen helt enkelt har tex pissat i isoleringen i väggen (yttervägg bakom diskbänken, också där det är konstaterar att dom rört sig mycket) och när vädret har ändrats tex fuktigt-varmt så har det kunnat komma en svag odör nån timme.

Jag har inga sopkärl under diskbänken sen säkert ett år tillbaka, matar inga fåglar ute, och hundmat står aldrig framme.

Sen en vecka tillbaka har det börjat lukta något så fruktandsvärt illa! Sen tre dagar tillbaka så går det knappt att vistas inne, och då har jag endå dörrar och fönster öppna på vädring. Det är ev samma doft som tidigare, bara 1000 ggr värre!!! :yuck:

Jag trodde först att nått gått och dött i väggen, men tycker inte riktigt det luktar lik? Mamma tycker inte heller det, och hon har bott i ett gammalt hus där det dog nån i väggen då och då, och det var mer sötaktig doft vill jag minnas från den tiden jag bodde hemma. Även min bästa vän var hit och hon tycker inte heller det luktar lik.
Det är en tung, dammig,sur, ev lite söt, lite som en svag ättikadoft nu, och det stinker. Absolut STINKER!

Jag slet ut halva köket här om dagen i panik över denna stank, jag kan inte ens äta hemma, och set känns som det sätter sig i kläderna! Det hittades ett hörn med en jäääääävla massa råttskit i, så nu kommer Anticimex i morgon. Jag vet inte om det är gammalt, men nu ska det till rediga grejer för att få bort eventuellt kvarboende. Men lukten? Vad gör jag åt lukten?!

Om det nu är så att dom tex pissat så det är drt som stinker, kommer doften försvinna nån gång, eller är det riva upp hela köket och bygga nytt som gäller?! :cry: Det kan ju vara fler ställen dom springer på då?

Huset är ca 100 år gammalt och torpargrund som man tyvär inte kommer under, så det är säkert miljoner ingångar för dom. Jag kan ju inte täta hela huset?

Jag känner mig så äcklad, ledsen, och helt slutkörd i detta hus snart.... :(
När jag var ute husköpssvängen läste jag allt vad jag kom över vad gäller fel i hus. Om syllen i huset blivit angripen av bakterier / mögel kan det avge en mycket illa luktande lukt som sätter sig i möbler och kläder. Men eftersom du bor i ett så gammalt hus så är det tveksamt eftersom det gäller främst tryckimpregnerad syll som användes på 70 talet.
Jag tror det lutar åt problemet du har och haft genom alla år med råttor och möss. Nu har du beställt anticimex men testa även jordnötssmör och bikarbonat, blanda ihop till små kulor och mata dom med. Råttor och möss kan inte prutta eller rapa så när bikarbonaten startar sin jäsningsprocess så dör dom. Ett bra alternativ till råttgift.
 
När jag var ute husköpssvängen läste jag allt vad jag kom över vad gäller fel i hus. Om syllen i huset blivit angripen av bakterier / mögel kan det avge en mycket illa luktande lukt som sätter sig i möbler och kläder. Men eftersom du bor i ett så gammalt hus så är det tveksamt eftersom det gäller främst tryckimpregnerad syll som användes på 70 talet.
Jag tror det lutar åt problemet du har och haft genom alla år med råttor och möss. Nu har du beställt anticimex men testa även jordnötssmör och bikarbonat, blanda ihop till små kulor och mata dom med. Råttor och möss kan inte prutta eller rapa så när bikarbonaten startar sin jäsningsprocess så dör dom. Ett bra alternativ till råttgift.

Tråden är från 2017.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 521
Senast: nickan1
·
Äldre Bor i ett litet hus på en gård sedan ett år tillbaka. Påtalade tidigt i våras att jag hittat rått/musbajs i garderoben och att textilier...
Svar
8
· Visningar
2 846
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp