Vad gör jag åt stanken?!

Ta ut en grävare som kan kolla på konstruktionen och föreslå åtgärd? När vi fick problem med bakfall i trekammarbrunnen var det grävaren som kunde räkna ut hur allt var gjort och som sedan löste problemet.
Ska vi gräva där får vi riva stallet och det är ju inte aktuellt 😅 Det ser som jag skrev bra ut enligt de som kan sådant här.
Det är ju i spolspiltan. Inne i stallet. Inga ledningar finns.
 
VAD luktar det? Är det ruttna ägg har det bildats svavelväte pga syrefri miljö. Vad är det för underlag under bädden? Den kanske inte släpper igenom vattnet? Luktar det mer surt är det kanske fett som ligger och jäser i ledningarna?

Ruttet ägg.
Jag vet inte vad det är under. Det finns inga foton och det byggdes innan vi köpte.
Det släpper igenom iallafall. Annars hade det inte runnit undan och det gör det utan problem.

Spånar hej villt nu, lite utanför mitt kompetensområde. Men om lukten är orsakat av att det blivit en syrefri miljö (låter rimligt om ni placerat stallet ovanpå infiltrationsbädden) så kanske en extra rör/ledning som släpper luft ner i bädden skulle kunna hjälpa?
 
Spånar hej villt nu, lite utanför mitt kompetensområde. Men om lukten är orsakat av att det blivit en syrefri miljö (låter rimligt om ni placerat stallet ovanpå infiltrationsbädden) så kanske en extra rör/ledning som släpper luft ner i bädden skulle kunna hjälpa?
Måste bara påtala, vi skulle aldrig göra något så korkat som att bygga stallet ovanpå. Det är så dumt så klockorna stannar och springer baklänges så det vill jag inte att någon tror.

Din tanke är god. Frågan är bara hur man ska kunna sätta ner ett rör utan att förstöra något.
 
Det finns inga ledningar. Spolspiltan är över infiltrationsbädden. Det är ett cementrör upp, ett utrymme på ca en meter mellan vattenytans normala höjd och golvet också ett galler över. Man ser alltså som en brunn rakt ner när man står i spolspiltan.
Jag fattar inte. Det måste väl finnas ledningar som leder fram vattnet till spolspiltan?
 
Ska vi gräva där får vi riva stallet och det är ju inte aktuellt 😅 Det ser som jag skrev bra ut enligt de som kan sådant här.
Det är ju i spolspiltan. Inne i stallet. Inga ledningar finns.
Ah! Då var det värre. Men då låter det ändå som att det är fel på infiltrationsbädden. Eftersom infiltrationen ligger direkt under spolspiltan så är det ju inte konstigt att det luktar pyton. Om infiltrationen inte fungerar så blir ju avloppsvattnet stående.
 
Ah! Då var det värre. Men då låter det ändå som att det är fel på infiltrationsbädden. Eftersom infiltrationen ligger direkt under spolspiltan så är det ju inte konstigt att det luktar pyton. Om infiltrationen inte fungerar så blir ju avloppsvattnet stående.
Fast det rinner ju undan som det ska.
 
Fast det rinner ju undan som det ska.
Det går inte att sätta något lock över brunnen när den inte används? Alternativt göra någon annan luftväg som nån skrev? Borra ett hål i plattan och sätta ett rör som sticker upp över taket typ? Med en liten fläkt som forcerar..
 
Ruttna ägg = svavel.

Hmmmm jag hade kanske kontaktat en rörmokare för en konsultation om vad man ska göra för att lösa situationen. Kanske kan någon typ av luftningsrör leda bort "fisarna" från infiltrationsbädden, men jag kan inte nog för att säga säkert.
 
Testa att ställa frågan i forumet på byggahus.se. Jag kollade runt lite där och det finns många som kan mycket om avlopp och infiltration. Det känns ju ändå som att någonting har blivit fel eftersom det uppenbarligen inte fungerar som det ska. Kanske felet uppstod efter att brunnen kopplades bort?
 
Jag undrar om det satt ett avluftningsrör i locket till brunnen som togs bort. Eller om avluftning ändå skedde den vägen genom ett tillräckligt otätt lock.

Det verkar ju som problemet är att luften går upp bakvägen och då tar med sig lukt från de nedre regionerna av anläggningen. Det behövs ett vattenlås och/eller en annan väg ut för luften (ev. båda, har luften ingenstans att ta vägen så kommer det rinna dåligt igenom vattenlåset)

Sen undrar jag om det kan spela in att infiltrationen inte är gjord för att ta vatten som inte gått genom en slamavskiljare. (kanske beror hur den är konstruerad och för hur länge sedan?) En gammaldags stenkista kanske hade klarat just den här uppgiften bättre?
Även om vattnet inte är "smutsigt" så antar jag det ändå kommer med lite syreförbrukande bös eller torkad lera vid varje spolning. Så kanske att det är processer som producerar lite mer lukt än innan brunnen togs bort även om det inte märks några direkta problem med avrinningen. Eller begynnande igensättning som försämrat luftens vägar ut?
 
Det kanske ser torrt ut på ytan bara? Jämför med sanden på en strand, kan se torr ut, men gräver man några cm är sanden helt vattenmättad
Hur menar du? Det är inte torrt. Det ska inte vara torrt. Då hade det varit andra problem. Att det rinner undan som det ska innebär att vattenlinjen är där den ska vara. Inte att ytan är torr.
 
Jag undrar om det satt ett avluftningsrör i locket till brunnen som togs bort. Eller om avluftning ändå skedde den vägen genom ett tillräckligt otätt lock.

Det verkar ju som problemet är att luften går upp bakvägen och då tar med sig lukt från de nedre regionerna av anläggningen. Det behövs ett vattenlås och/eller en annan väg ut för luften (ev. båda, har luften ingenstans att ta vägen så kommer det rinna dåligt igenom vattenlåset)

Sen undrar jag om det kan spela in att infiltrationen inte är gjord för att ta vatten som inte gått genom en slamavskiljare. (kanske beror hur den är konstruerad och för hur länge sedan?) En gammaldags stenkista kanske hade klarat just den här uppgiften bättre?
Även om vattnet inte är "smutsigt" så antar jag det ändå kommer med lite syreförbrukande bös eller torkad lera vid varje spolning. Så kanske att det är processer som producerar lite mer lukt än innan brunnen togs bort även om det inte märks några direkta problem med avrinningen. Eller begynnande igensättning som försämrat luftens vägar ut?
Nej det fanns inget luftningsrör.
Det här avloppet, infiltrationsbädden, fungerade som ett överrinningsskydd för slamavskiljaren och som avlopp till spolspiltan.

Det finns inget vattenlås och det finns ingenstans att sätta ett vattenlås. Det är som jag har skrivit förut en öppen brunn ner till infiltrationsbädden.

Vattnet som hälls ut i spolspiltan har aldrig gått genom en slamavskiljare.
 
Testa att ställa frågan i forumet på byggahus.se. Jag kollade runt lite där och det finns många som kan mycket om avlopp och infiltration. Det känns ju ändå som att någonting har blivit fel eftersom det uppenbarligen inte fungerar som det ska. Kanske felet uppstod efter att brunnen kopplades bort?
Jag tror inte att problemet uppstod då. Det var ju bara ett överrinningsskydd för slamavskiljaren som gick till det avloppet.
 
Ruttna ägg = svavel.

Hmmmm jag hade kanske kontaktat en rörmokare för en konsultation om vad man ska göra för att lösa situationen. Kanske kan någon typ av luftningsrör leda bort "fisarna" från infiltrationsbädden, men jag kan inte nog för att säga säkert.
Det finns inga rör 😅 Visst kan man sätta ner luftningsrör men då måste man också ha en pump som tvingar ner luften. Det blir ingen bra stallmiljö.
 
Det går inte att sätta något lock över brunnen när den inte används? Alternativt göra någon annan luftväg som nån skrev? Borra ett hål i plattan och sätta ett rör som sticker upp över taket typ? Med en liten fläkt som forcerar..
När den inte används luktar det inte. Se inlägget ovan om luftningsrör.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 521
Senast: nickan1
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 713
Senast: pepp
·
Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 832
Senast: cute_beast
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
700
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp