Vad gör jag för fel?

Sasse

Trådstartare
Mina armar tar stryk vid styrketräning. Till en början gick det bra, jag kunde ta mer och mer i vikt och märke skillnad. Men plötsligt tog det stopp vid en utav maskinerna. Jag fick ont i armarna. Smärtan var/är plötslig och intensiv, det hugger till på flera ställen, främst överarmen mot armhålan. Först var det bara ena armen, men sedan blev det båda.

Jag undvek den maskinen och fortsatte på de andra som gick bra, men problemen började komma där också tillslut. Jag känner av smärtan främst när jag ska trycka armarna ifrån mig, och då både när jag trycker ifrån och drar tillbaka armarna sas. Tycker inte själva vikterna har varit något problem dock. Tror jag tog 30-40 kg när problemen började komma, och jag tyckte det var rätt lagom då. Sedan dess har jag jobbat mig neråt och tar nu de lägsta vikterna om alls. Jag tänkte att jag skulle jobba upp styrkan i armarna och "börja om" med de lägsta vikterna, men det är ingen skillnad i smärta. Jag upplever det inte som att själva vikten är ett problem dock, det är knappt något motstånd på de låga vikterna, men ändå gör det vansinnes ont. Jag förstår inte vad som är orsaken till detta.

Jag har testat både sänka och höja sitsen, och ändra kroppshållning, men det blir ingen skillnad. Stretchar alltid efter ett pass.

Sist jag försökte mig på att styrketräna med hjälp av maskin (den enda maskin som hittills ännu funkat) höll smärtan i sig i 2-3 dagar. Kunde knappt lyfta föremål och inte heller sträcka ut armarna utan smärta. Sedan dess har jag undvikit att styrketräna armarna med hjälp av maskiner.

Jag tänkte ta upp det här med en personlig tränare och se om jag kan få hjälp därifrån, men alltså varför blir det så här? Jag måste göra något fel, vad kan det vara?
 
Kan vara att muskelfästen, senor osv. inte är anpassade för den snabba ökningen i muskelstyrka som kommit av träningen. Det råder lite delade meningar om stretching också, jag själv tror inte så mycket på att använda det generellt.
 
Skadad muskel, inflammation, överansträngning, sträckning..?

Träna inte förrän det är utrett! Strecha inte heller utan var försiktig.
Jag tränade trots inflammation i höften, det blev kroniskt och har försvagat leden permanent..

Så knalla iväg till idrottsläkare och/eller sjukgymnast!
 
Du kanske inte vilade och återhämtade dig tillräckligt mycket när du först kände av det så det har bara blivit värre och värre?

Men kolla upp det med ett proffs typ läkare eller sjukgymnast och träna inte armarna förrän du vet vad det är.

Det kanske går över med ordentligt lång vila eller så får du övningar att göra som hjälper men det är svårt att spekulera utan att veta vad smärtan beror på.
 
Det finns en grej till, som jag har. Mina muskler (triceps) klämmer till om nerverna vid armbågarna så det blir en riktigt jobbig skärande smärta. Har jag problem med detta domnar lillfingret och ringfingret lite grann också.

Det är bara i vissa vinklar och när jag tränat mycket belastning på armarna (jag styrketränar inte för jag vågar inte lägga vikter på dem)
Det som hjälper tillfälligt för mig är massage, och att tänka på vilka övningar jag inte riktigt klarar.
 
Det råder lite delade meningar om stretching också, jag själv tror inte så mycket på att använda det generellt.
Det här var mer än jag visste. Jag behöver dock stretcha åtminstone överkroppen efter styrketräning, annars får jag ont efteråt. Men jag ska absolut tänka på det.
Du kanske inte vilade och återhämtade dig tillräckligt mycket när du först kände av det så det har bara blivit värre och värre?
Jag vet inte? Jag styrketränade inte speciellt mycket, max två gånger i veckan till en början men sedan mindre och mindre ju mer problem jag fick. Nu har jag inte använt någon av maskinerna sedan en månad tillbaka, men jag kan nästan garantera att problemen kvarstår. Det har kunnat gå veckor emellan tidigare utan någon skillnad, men man behöver kanske vila längre.

Nåja, sjukgymnast är nog det bästa.
Det finns en grej till, som jag har. Mina muskler (triceps) klämmer till om nerverna vid armbågarna så det blir en riktigt jobbig skärande smärta. Har jag problem med detta domnar lillfingret och ringfingret lite grann också.

Det är bara i vissa vinklar och när jag tränat mycket belastning på armarna (jag styrketränar inte för jag vågar inte lägga vikter på dem)
Det som hjälper tillfälligt för mig är massage, och att tänka på vilka övningar jag inte riktigt klarar.
Jag kan inte minnas att jag har haft några domningar, men det skulle kanske kunna vara det ändå. Massage har jag tänkt på en längre tid att jag skulle testa, så det blir nog bra :)
 
Du kan jämföra lite med hur man tränar en häst där man långsamt, under flera år, bygger upp alla delar för att undvika överbelastning.

Får man ont av träningen, om det inte är lite vanlig "träningsvärk" är det absolut ett allvarligt varningstecken som inte bör ignoreras.
 
Det är egentligen rätt enkelt - får du ont gör du fel och det kan leda till skador ganska snabbt.
De vanligaste felen är att man har fel teknik, fel inställningar, fel vikter eller fel "intervaller" (rep/set)
Viktigast är alltid, alltid, tekniken och att du har rätt anpassade övningar + rätt inställningar och vikter på maskiner, så ja - en PT är nog ytterst lämpligt, då hittar ni antagligen det du gör fel - och ni kan göra upp en plan för hur du ska göra och vad du ska tänka på och hur du ska hålla långsiktigt.
Jag tror att man faktiskt klarar mycket med rätt teknik. Om jag utgår ifrån mig själv så är det garanterat så.
I styrketräning på egen hand funkar ingenting, på gruppträning spelar det ingen roll vad det är för pass, det funkar så länge jag kan hålla tekniken. Vilket ibland kräver vissa modifieringar av övningar/rörelser och aldrig några tyngre vikter. jag kör rena styrkepass utan vikter i flera övningar t.ex, det går precis lika bra.
Det spelar ingen roll om det är relativt "enkla" danspass (fast min koordination och koncentration är åt skogen :rofl: ) eller tuffa styrke/intervallpass. Det funkar, och det funkar väldigt bra. Trots skador i rygg, axel och nacke så har jag sällan ont, och aldrig riktigt ont, längre.

Jag rekommenderar att du först kontaktar en sjukgymnast och sen vilar upp dig tills du inte har ont mer - och då träffar du en PT.
 
Som dotter till två föredetta styrketävlare på elit-nivå (:cool:); Ta alltid smärta vid träning seriöst! Du ska absolut inte fortsätta träna samma muskler innan du kollat upp vad som är fel. Tar du inte din kropps varningssignaler på allvar så kommer din kropp vara slut och trasig inom snar framtid. Förhoppningsvis är det inget för allvarligt. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
4 807
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 292
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 956
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp