Bukefalos 28 år!

Vad gör jag nu då???????

L

linnea 82

Har köpt hem nästan 2 ton hö, och får nu se att det är lite ytligt mögel:( Detta verkar bara vara det ytttersta laget. Resten doftar fräscht och dammar inte, kan jag använda mitt hö eller måste jag köpa nytt?
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Det är vanliga 20 kilos småbalar. Det är lite gröna mögelsporer på, inget nät eller liknande. Det jag har kollat nu så ser det ut som ca.0.5kg per bal är mögelangripet resten ser väldigt bra ut och luktar jättebra
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Har du nyss fått hem det så pratar du med leverantören, han får ta tillbaka det. Har det legat ett tag på din egen skulle får du nog finna dig i att köpa nytt. Jag skulle inte fodra med mögliga balar. Bränn upp det.:crazy: :cry: Riskera inte hästarnas luftvägar. Om du öppnar en bal och ruskar den kommer du att se att den alldeles säkert ryker och dammar? Man kan ta hygienanalys om man är osäker.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Sitter det bara i kanten på balen så är det nog den typ av mögel som kommer av att höet lagrats lite fel. T ex utmed en vägg eller upp till yttertaket. Ta och titta hur det ser ut på balar som ligger inne i stacken. Kan vara så att det bara är de yttersta balarna som fått mögel. Det beror på att det t ex blir kondens på väggen och att höet blir futigt av den. Är det så, så låt dem ligga kvar som skydd för resten av balarna. Är det inte på det viset så gör en hygiensk analys av höet. Det kan vara så att det inte är bra för häst men fungerar för nötboskap. Då kan du sälja det, visserligen inte till fullt pris men bli av med det så du kan få in nytt.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Jag vet att det kanske är till att starta debatt, men jag hade också liknande problem tidigare i höst. Jag tog bort allt som såg mögligt ut plus lite till och såg till att det låg luftigt och inte fuktigt, och hästarna har ätit av det i c.a 1,5 mån och verkar inte må dåligt. Äter bra utan problem osv. Det är väl egentligen inte att rekomendera att göra så här men vad gör man. Även om hästar är mer känsliga än kor tex så tror jag att vi människor över driver lite ibland med deras känslighet.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Sitter det bara i kanten på balen så är det nog den typ av mögel som kommer av att höet lagrats lite fel. T ex utmed en vägg eller upp till yttertaket. Ta och titta hur det ser ut på balar som ligger inne i stacken. Kan vara så att det bara är de yttersta balarna som fått mögel. Det beror på att det t ex blir kondens på väggen och att höet blir futigt av den. Är det så, så låt dem ligga kvar som skydd för resten av balarna. Är det inte på det viset så gör en hygiensk analys av höet. Det kan vara så att det inte är bra för häst men fungerar för nötboskap. Då kan du sälja det, visserligen inte till fullt pris men bli av med det så du kan få in nytt.

Måste jag göra mig av med balarna även om det bara är det yttersta som är anpgripet. Skulle tippa på att det är max 0.5 kg det är frågan om per bal. Har inte tittat på det under. Måste ju vara svårt att sälja det, bönderna har ju eget
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Har du nyss fått hem det så pratar du med leverantören, han får ta tillbaka det. Har det legat ett tag på din egen skulle får du nog finna dig i att köpa nytt. Jag skulle inte fodra med mögliga balar. Bränn upp det.:crazy: :cry: Riskera inte hästarnas luftvägar. Om du öppnar en bal och ruskar den kommer du att se att den alldeles säkert ryker och dammar? Man kan ta hygienanalys om man är osäker.

Som jag skrev så är det bara ytligt som det är frågan om max 0.5 kg per bal. Resten dammar inte det minsta och doftar jättebra.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Jag vet att det kanske är till att starta debatt, men jag hade också liknande problem tidigare i höst. Jag tog bort allt som såg mögligt ut plus lite till och såg till att det låg luftigt och inte fuktigt, och hästarna har ätit av det i c.a 1,5 mån och verkar inte må dåligt. Äter bra utan problem osv. Det är väl egentligen inte att rekomendera att göra så här men vad gör man. Även om hästar är mer känsliga än kor tex så tror jag att vi människor över driver lite ibland med deras känslighet.

Ja jag känner att eftersom det är väldigt väldigt lite så har jag ju inte lust att göra mig av med 2 ton bara sådär
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Skulle nog också sortera ut det dåliga eftersom det andra verkar ha klarat sig väldigt bra! Hö som ligger i kanterna eller i lagret högst upp kan tyvärr bli dammigt, mögligt, solblekt osv vid förvaring på höskulle men det brukar inte säga mkt om kvaliteten på höet inunder.

med sund förnuft och bra väderkorn låt dem äta av ditt hö ;)
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Om det är bra under till så låt de balar som är angripna ligga kvar som skydd för de som ligger under.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Om det är bra under till så låt de balar som är angripna ligga kvar som skydd för de som ligger under.

Ska kolla de balar som ligge under men alla de som ligger över måste jag slänga dom även om det bara är det yttersta laget som är angripet? Ska sicka in det på analys nu i veckan och har tänkt att kolla hygienen på höt men ta bort det angripna då givetvis
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Skulle nog också sortera ut det dåliga eftersom det andra verkar ha klarat sig väldigt bra! Hö som ligger i kanterna eller i lagret högst upp kan tyvärr bli dammigt, mögligt, solblekt osv vid förvaring på höskulle men det brukar inte säga mkt om kvaliteten på höet inunder.

med sund förnuft och bra väderkorn låt dem äta av ditt hö ;)

Ja det känns ju lite överdrivet all bränna upp allt nät det bara är det yttersta som är angripet. Men jag kan ju lika gärna ta en hygienanalys på det när jag ändå skall kolla värdena på det så vet jag med säkerhet.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

lånar knapp
Jag har precis samma problem och jag har haft höet hemma i ca 3 v. Har det hunnit bli dåligt hos mig pga fuktigt väder eller var det dålig vid leverans.
Hos mig ligger det i ett rum i ladugården med innerträväggar och trägolv, inte på logen.

Med andra ord, hinner det mögla på 3v, jag misstänker att det kanske gör det :(

Jag hoppas också att det bara är vissa balar så inte allt behöver kastas. :devil: 3 ton

Vad gör man då brist på torrhö som det är???
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Jag har sett hö börja mögla på två dagar, inomhus. Då har det ju BÖRJAT mögla redan vid första timmen förhållandena var gynsamma för mögel, och sedan såg man det efter två dagar...

Jag hade aldrig fodrat med strå jag misstänker kan vara mögelangripet. Just hö är ju värre att dra fukt än t ex halm, vilket gör att om man SER mögel på ett ställe är det hyfsat troligt att fukt även gått vidare in i balen, men att det ännu inte fått optimala tillväxtförhållanden.

En hygienanalys ger bra svar tycker jag.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Jag har sett hö börja mögla på två dagar, inomhus. Då har det ju BÖRJAT mögla redan vid första timmen förhållandena var gynsamma för mögel, och sedan såg man det efter två dagar...

Jag hade aldrig fodrat med strå jag misstänker kan vara mögelangripet. Just hö är ju värre att dra fukt än t ex halm, vilket gör att om man SER mögel på ett ställe är det hyfsat troligt att fukt även gått vidare in i balen, men att det ännu inte fått optimala tillväxtförhållanden.

En hygienanalys ger bra svar tycker jag.

Ska ändå göra en analys så jag gör en hygienanalys också. Vet du hur mycket extra det kostar
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Jag hade aldrig fodrat med hö som varit i närheten av mögel ens. Kan låta tufft och vara jättetråkigt men mögelsporerna letar sig snabbt inåt och är ofta inte synliga för ögat. Vet att åtskilliga hästägare kommer in på djursjukhuset i Helsingborg och kan inte förstå varför deras hästar helt plötsligt börjat hosta och ibland knappt kan andas. Kollar man sedan hö så har detta varit problem (givetvis damm också). Jag lovar att lidandet för hästen och fakturan för vården blir värre än att bli tvungen att köpa in nytt hö. (Även jag har råkat ut för detta). Bra att du gör en hygienanalys. Vet tyvärr inte vad den kostar.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Jag hade aldrig fodrat med hö som varit i närheten av mögel ens. Kan låta tufft och vara jättetråkigt men mögelsporerna letar sig snabbt inåt och är ofta inte synliga för ögat. Vet att åtskilliga hästägare kommer in på djursjukhuset i Helsingborg och kan inte förstå varför deras hästar helt plötsligt börjat hosta och ibland knappt kan andas. Kollar man sedan hö så har detta varit problem (givetvis damm också). Jag lovar att lidandet för hästen och fakturan för vården blir värre än att bli tvungen att köpa in nytt hö. (Även jag har råkat ut för detta). Bra att du gör en hygienanalys. Vet tyvärr inte vad den kostar.[/QUO
Men då e det väl inte nån mening att göra en hygienanalys om det ändå kommer att sprida sig?
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Skulle du ha en himla tur så har det inte hunnit gå ned i balarna under. Jag skulle dock göra som du nog skrev och snabbt rensa det som blivit dåligt. Hur som helst får du ju klart besked av en hygienanalys.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Låter man balarna ligga så kommer det säkert att sprida sig nedåt också. Täck i stället med frisk halm.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 751
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Lobelia
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp