Bukefalos 28 år!

Vad gör jag nu då???????

Sv: Vad gör jag nu då???????

Konstigt. jag gick in och kollade nu och den funkar för mig?

Nu funkade det för mig också. Men jag är så dålig på detta. Enligt programmet kan jag inte ju mer än 7 kg hö och sen ger jag fri tillgång på halm ca.7 kg per dag. För annars blev energin för mycket stod det. Sen så gärna kompensera med mer protein. Min häst väger 600 kg. Ska jag inte kuna ge mer än 7 kg hö+halm till honom?
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

knapplân

jag har liknande problem, bra analysvârden men inte sâ kul hö. Dom 5 första balarna jag fick av bonden var super, sedan fick jag 9 skitbalar som dammar, dock ej mögel.......jag skakar ur massor av damm uppe pâ logen och kastar bara ner när hästarna är ute. Det sämsta kastar jag bort....hoppas att nästa gäng balar är fina igen....men det känns skittrist
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Har köpt hem nästan 2 ton hö, och får nu se att det är lite ytligt mögel:( Detta verkar bara vara det ytttersta laget. Resten doftar fräscht och dammar inte, kan jag använda mitt hö eller måste jag köpa nytt?

På en ridskola där jag jobbade förut fick jag lära mig att det var helt ok att plocka bort det mögliga. Om det var vitt (?) tror jag. och så om det var grönt så var det värre. Visserligen var detta med hösilage, men ändå. Jag tror att du kan använda det, så gjorde vi iallafall..:angel:
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Nu funkade det för mig också. Men jag är så dålig på detta. Enligt programmet kan jag inte ju mer än 7 kg hö och sen ger jag fri tillgång på halm ca.7 kg per dag. För annars blev energin för mycket stod det. Sen så gärna kompensera med mer protein. Min häst väger 600 kg. Ska jag inte kuna ge mer än 7 kg hö+halm till honom?

Den varnar för minsta lilla överdrag över det "generella". dvs så fort du får en kvot över 7 i princip....
skit i det och dra ner kraftfodret istället. då får du kommentarerna att foderstaten innehåller mer protein än nödvändigt blah blah blah osv. Men protein överskott är ju ok så länge det kommer från grovfodret.
1,5 kg grovfoder per 100 kg kroppsvikt är forfarande minimum för alla hästar behövsmässigt. så ja - du kan ge mer.........
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Den varnar för minsta lilla överdrag över det "generella". dvs så fort du får en kvot över 7 i princip....
skit i det och dra ner kraftfodret istället. då får du kommentarerna att foderstaten innehåller mer protein än nödvändigt blah blah blah osv. Men protein överskott är ju ok så länge det kommer från grovfodret.
1,5 kg grovfoder per 100 kg kroppsvikt är forfarande minimum för alla hästar behövsmässigt. så ja - du kan ge mer.........

Han får inget kraftfoder alls och är väldigt lättfödd. Hade det gått bra att ge honom 7 kg hö och fri tillgång på halm? Han älskar halm och kommer säkert äta 7 kg per dag. Och sedan komplettera med lusern för att få i honom mer protein? För denna häst är svår att hålla normalhull på
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Pratade med hon jag ska köpa hö av. Hon jobbar på ridskola och det hö de har köpt har också möglat, brukar inte göra det. Kan det bero på det fuktiga väder vi haft?
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Han får inget kraftfoder alls och är väldigt lättfödd. Hade det gått bra att ge honom 7 kg hö och fri tillgång på halm? Han älskar halm och kommer säkert äta 7 kg per dag. Och sedan komplettera med lusern för att få i honom mer protein? För denna häst är svår att hålla normalhull på

Om han inte får kraftfoder kan du ha hur mycket hö och halm du vill, och bara passa hullet på honom. låter utmärkt tycker jag. men behöver du verkligen lucernet? vad var kvoten på ditt hö?
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Om han inte får kraftfoder kan du ha hur mycket hö och halm du vill, och bara passa hullet på honom. låter utmärkt tycker jag. men behöver du verkligen lucernet? vad var kvoten på ditt hö?

MJ 7.7 smrp 31. Hur räknar man ut kvoten? Men jag kan väl inte ge hur mycket hö som helst? Med tanke på energin eller? Funkar det att ge honom 7 kg hö och fri tillgång på halm höjde jag högivan med 1 kg stod det att han får för mycket energi
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

På en ridskola där jag jobbade förut fick jag lära mig att det var helt ok att plocka bort det mögliga. Om det var vitt (?) tror jag. och så om det var grönt så var det värre. Visserligen var detta med hösilage, men ändå. Jag tror att du kan använda det, så gjorde vi iallafall..:angel:

Har också fått lära mig att om det är vitt mögel är det bara att plocka bort där det är angripet. Är det däremot grönt finns mögelsporer i hela balen( hösilage). Men jag skulle aldrig chansa än då. Har kastat mängder med hö o hösilage under alla mina år som hästägare. För två år sen kastade jag flera ton hö :cry: . Hade knappt pengar kvar att leva för när jag inhandlat nytt fräscht hö till hästarna men jag anser att det är min plikt som djurägare att se till att dom får prima kvalite. Inte sjutton plockar jag bort mögel från min mat och äter upp det som ser skapligt ut.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

MJ 7.7 smrp 31. Hur räknar man ut kvoten? Men jag kan väl inte ge hur mycket hö som helst? Med tanke på energin eller? Funkar det att ge honom 7 kg hö och fri tillgång på halm höjde jag högivan med 1 kg stod det att han får för mycket energi


smrp delat på MJ ger kvoten...
då skulle du ha en kvot på 4.0? det är oerhört lågt. :confused:
en normal kvot på ett bra hö ligger på runt 6 och uppåt....det är ngt som inte stämmer.....
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Har också fått lära mig att om det är vitt mögel är det bara att plocka bort där det är angripet. Är det däremot grönt finns mögelsporer i hela balen( hösilage). Men jag skulle aldrig chansa än då. Har kastat mängder med hö o hösilage under alla mina år som hästägare. För två år sen kastade jag flera ton hö :cry: . Hade knappt pengar kvar att leva för när jag inhandlat nytt fräscht hö till hästarna men jag anser att det är min plikt som djurägare att se till att dom får prima kvalite. Inte sjutton plockar jag bort mögel från min mat och äter upp det som ser skapligt ut.

Nej jag vill/tänker inte heller använda det nu när jag vet att det kan sprida sig. Stackars dig fick kasta så mycket hö:( Men det är ju som du säger man vill ju kunna fodra med gott samvete även om plånboken blir tömd på köpet
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

smrp delat på MJ ger kvoten...
då skulle du ha en kvot på 4.0? det är oerhört lågt. :confused:
en normal kvot på ett bra hö ligger på runt 6 och uppåt....det är ngt som inte stämmer.....

Pratade med henne och hon sa att energin var 7.7 och proteinet låg på 31
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Pratade med henne och hon sa att energin var 7.7 och proteinet låg på 31

Ok, nu vet jag inte torr substansen på ditt hö, men om jag lägger in smprp 31 och mj 7,7 i Hippocampus, på en häst i normal hull med normalt/lätt arbete, så får jag kommentaren att grovfodergivan ej är uppfylld och att kvoten är låg.
så jag vet inte hur du räknat där? har du alla värden på höet? Pm:a mig isåfall så kan jag titta - vi får inte göra individiuella foderstater på forumet....
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Ja, vad gör man inte för sina bästa vänner:love: Vet en tjej som fodrade med mögligt hö;urk. Vad hände? Jo den stackars hästen fick hosta och hade det resten av sitt korta liv.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Ok, nu vet jag inte torr substansen på ditt hö, men om jag lägger in smprp 31 och mj 7,7 i Hippocampus, på en häst i normal hull med normalt/lätt arbete, så får jag kommentaren att grovfodergivan ej är uppfylld och att kvoten är låg.
så jag vet inte hur du räknat där? har du alla värden på höet? Pm:a mig isåfall så kan jag titta - vi får inte göra individiuella foderstater på forumet....

Du har PM;)
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Ja, vad gör man inte för sina bästa vänner:love: Vet en tjej som fodrade med mögligt hö;urk. Vad hände? Jo den stackars hästen fick hosta och hade det resten av sitt korta liv.

Ja usch och fy. Det hade varit enklare om en häst hade kunnat äta torrfoder precis som hundar;) Verkar tyvärr som att det är rätt vanligt med dåligt hö:(
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Det vita i hösilage är oftast inte mögel utan jäst och helt ofarligt. Luktar det inte som mögel är det bara jäst. Däremot om du ser grönt mögel ska det givetvis slängas.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Förr saltade man mellan balarna eftersom salt drar till sig fukt, du kan pröva det ochså, och man borstar bara bort saltet innan man fodrar. men jag hade även gjort som ovan och halmat runt.
 
Sv: Vad gör jag nu då???????

Pratade med hon jag ska köpa hö av. Hon jobbar på ridskola och det hö de har köpt har också möglat, brukar inte göra det. Kan det bero på det fuktiga väder vi haft?

Vad jag har förstått så beror det säkerligen på det omväxlande vädret vi har haft i höst.... Riktigt varmt riktigt länge, sedan några dagar med regn, blåst och så plötsligt minusgrader för att sedan återgå till varma temperaturer...*suck*

Några av våra balar har också dammat så nu slänger jag inte ner hö när hästarna är inne. De får de flesta av sina fodergivor utomhus och de riktigt dammiga balarna kastar jag bort.

Tyvärr har en av mina hästar hostat sedan i söndags...:cry: Hon har ätit hö sedan i september (har föl vid sidan) och det har inte varit några problem. Alltså måste det vara höstens väder som gjort höet dammigt. I lördags hämtade vi hem nytt hö ( innan hon började hosta) så nu får hon bara det nya när hon äter inne...lunchen som serveras utomhus tar jag det gamla höet (de dammfria balarna såklart). Stallet är luftigt, byggt på en loge, så vi har fortfarande porten öppet 24/7. Veterinären kommer troligen ut på torsdag så jag hoppas på bra konsultation då om vad jag mer kan göra och OM det beror på höet...Som tur är har fölen eller de andra hästarna inte visat några luftvägsproblem.

Nästa år kommer vi att lägga halm runt vårt hö där vi förvarar det så att halmen tar upp fukten.

/Kristin
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 325
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 751
Senast: CaisaCax
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
740
Senast: ptr
·
Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 290
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp