Bukefalos 28 år!

Vad gör man åt brännsår?

Sv: Vad gör man åt brännsår?

Sår ska i allmänhet läka fuktigt. Salvor är inte det bästa, men det finns jättebra kompresser att lägga på. Ex Solvaline. Dessa fastnar inte i såret.
Kan vara svårt att få dem att fästa på huden, men om man rakar runt om och sen tejpar om det inte går att linda runt om. De här kompresserna ska helst sitta i ett par dagar eller tills det vätskar igenom. Tvätta med vatten eller koksalt när du byter.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Oj, gammal tråd som vaknade.

Jag tycker att om såret KAN vara torrt så får det gärna vara det. Ponnyn här har brännskavsår under käken. De har helt fått vara i fred, de blir torra och fina om man låter de vara, sen ramlar en tunn 'hudskorpa' av.

Fbldamens sår, som tråden handlade om, däremot de sprack om de fick torka ut, vilket gav otäckt grogrund för bakterier, och rejäl smärta. Så där fick man hålla det fuktig som sagt (framgår ju av tråden). Det som gav en remarkabel skillnad var ProCell dock, blev rejäl fart på läkningen.

Men - kan de vara torra, låt de vara det. Spricker de och jävlas så skulle jag om jag - gud förbjude - var i samma sits som med stoet igen, hålla dem fuktiga (och det vet som såg hennes sår rek då med).

Stoets sår vätskade ju rejält redan från början, ponnyns nu har knappt vätskat alls efter första dygnet. Jag har tvättat det en enda gång, i övrigt bara tittat och sett belåten ut. Det är torrt, jättefint, spricker inte och inte ömt och kommer läka exemplariskt utan iblandning. Det är dock samma grundtyp av sår - brännskav, men ändå helt olika. Hans är av låggradig, idog nötning, hennes var ju av kraftig och snabbt 'brännande' med en tråd, och gav ett djupare och värre.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Tack alla för svar...

Vad får jag tag i ProCell, om det skulle bli aktuellt?

Idag var han rejält svullen om benen från hasen ner till kotan. Jag fick tvätta bort spån som fastnat i natt - men han tyckte inte att det var kul. Sen gick vi ut på en promenad, och han var pigg och glad och busig, verkade inte markera, men vi skritta ju bara rakt fram. Det känns ju ändå bra.

Jag tror att såren kommer att torka idag, det såg så ut efter promenaden.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 485
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 960
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp