Bukefalos 28 år!

Vad gör man åt brännsår?

Alexandra_W

Trådstartare
Vad gör man/kan man göra åt brännsår, förutom kyla i akuta fasen?

Sitter på en muskel, ca 10 cm långt och 5 cm 'högt', lodrätt. Av elrep, det har inte 'gått igenom' huden, men huden är hårlös, illröd och 'blodsprängd' - och öm såklart.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Jag skulle smörjt på aloe vera! Vilken aloe vera som helst typ, en gel!

Har ett sto som ofta får sår som liknar brännsår då hon är superkänslig i huden - enda som funkar är aloevera!
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Aloe vera, speciellt i sår, är bland det sista jag skulle våga på den hästen tyvärr. Däremot var jag inne just på om man skulle smörja på något för att mjukgöra & skydda, typ helosan?
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Ja ta helosan, min fick liknande efter en spark som skalade av huden:crazy:

Det läkte fint med helosan och stockatyl (blev lite infekterat av flugorna)
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Ååååååååååh vad ont det gör!

Idomin kanske också?

Men helt klart något mjukgörande.

Och massor av vatten men det antar jag redan är gjort.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Någon form av kylbalsam, kanske? Ser väldigt irriterat ut och ont...stackarn!
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Hej!

Faktum är att jag inte skulle göra ett dugg om det var min häst förutom att kyla förstås, det mår nog såret bäst av. Ingen fet salva som täpper till i alla fall. Kolla dock så att hästen inte får temp. Börjar det vätska sig finns (tror jag, fanns förr på apoteket) något antiseptiskt pulver typ babypulver att puffa på som håller det torrt och fint.
Lycka till!
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

*kl*
Ajajaj, det var lite värre än vad jag trodde! Skulle iallafall slå ett slag för aloevera - men du verkade inte förtjust i det? Anledning? Jag har själv brännt mig och då tagit på det - superskönt!

Skulle absolut inte sätta kylbalsam på det där - ooont!

Skulle nog be vet. skriva ut nått som bedövar lite och mjukgöra - själv tycker jag helosan bara gör såren smetiga. Bättre med idomini såfall!

Vad har hänt?
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Fast det är ju ganska viktigt att försöka hålla den skadade huden smidig - blir det för torrt är ju riskan att det stränar och spricker?
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Kylbalsam gör inte ont. Är heller inte uttorkande men släpper genom luft.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Är du säker på det? Tycker det verkar göra jätteont att få i sår? Men jag har iofs ingen vidare erfarenhet av det - tycker vara själv att det är obehagligt! Brukar det inte stå på att det inte ska användas i öppna sår? Men det finns ju många sorter:)
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

kylbalsam gör SVINONT!!! ta absolut inte på det, på varenda flaska så står det ju att man ej får ha det på sårig eller känslig hud!!!!

kyl med vatten och lägg på ett tjockt lager locobase e.d....
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

*kl*
Ajajaj, det var lite värre än vad jag trodde! Skulle iallafall slå ett slag för aloevera - men du verkade inte förtjust i det? Anledning? Jag har själv brännt mig och då tagit på det - superskönt!

Skulle absolut inte sätta kylbalsam på det där - ooont!

Skulle nog be vet. skriva ut nått som bedövar lite och mjukgöra - själv tycker jag helosan bara gör såren smetiga. Bättre med idomini såfall!

Vad har hänt?

Aloe vera kan ju ge hudirritation som biverkning, och det där är en KÄNSLIG häst, och att göra det där värre är det sista jag vill, av förståeliga skäl :crazy: Jag har alltså inget emot aloe vera i sig, jag är bara tveksam att ha det på just den hästen.

Jag har pratat med vet såklart (glömde skriva det), dock den vet jag inte riktigt gillar, hon brukar kunna ta väl lätt på saker och ting, dock så har hon förhoppningsvis helt rätt i det här! Hon tyckte - över telefon, hon har inte sett det - att låta bli att kleta med salva så långt det går, försök hålla det torrt bara (man ser ju på bilden hur mycket det börjat vätska redan). Om man behövde ha på salva för att skydda mot insekter t ex, så Idomin eller AD-vitaminsalva, inte helosan. Varför fick jag inget riktigt svar på dock. Sen pratade hon om någon sårgel hon trodde var receptfri men hon glömt namnet på. Jag hittar dock ingen sådan trots idogt letande på apotekets hemsida, men ska fråga dem när de har öppet igen.

Vad som har hänt? Ja, det undrar jag med. Allt var tvärlugnt, jag åkte och handlade, 35 minuter senare när jag kommer hem så möts jag av tre hästar som är nere vid ladugården i vinterhagen. Där skulle INGEN av dem kunna gå, absolut INTE alla tre. (Fbldamen har ju sjukhagsvila, nyopererad, de andra går i paddock bredvid som sällskap).

Kastar mig ur bilen och går ner, och det första jag möts av är elrep överallt. Som hör till hagarna de gick i - som är minst 200 meter bort, elrepet har alltså släpats minst 200 meter. Gick ner sen och kollade 'hur mycket det var att laga', och eh stängslet är väck helt enkelt. 300 meter tretrådigt stängslet är väck, det är ett virrvarr av knäckta stolpar överallt, både trä och plast.

NÅGOT - jag har ingen aning om vad - måste ha gett henne total panik så hon sprängt tråden, och då trasslat in sig, och tagit med sig sådär mycket stängsel. Och pojkarna har väl blivit uppskärrade när deras stängsel plötsligt började flyga, och hängt på. De klarade sig bättre dock, två små ytliga jack på insidan av bakbenet på araben, och ponnyn har ett litet jack ovanför ena ögat och ett igenmurat öga, samt har stått på öronen i leran men annars oskadd.

Jag trodde donnan klarat sig undan med mest blotta förskräckelsen med, lite småjack på bakbenen bara (tur i oturen hon är oskodd just nu, bara Easyboots fram, en av dem hade hon dock tappat under tumultet), och jag var mest bekymrad över att bandaget ööver carpus kasat ner så stygnen blottades och var mest rädd för det skulle kommit skit i opsåren (det är ju öppet in till led). Men sen när jag tog av täcket så fick jag ju syn på det där..

Det är synd om stackaren just nu, halt båda fram, och är väldigt hängig och off, gick en liten promenad med henne och det skar i hjärtat att se henne röra sig (men tänkte svullnaden skulle må bra av lite rörelse, och så var jag ju tvungen att kolal hälta)
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Förresten, vets kommentar över telefon: Elrep..du ska vara glad benet är kvar, elrep ger bland de absolut värsta skadorna och jag har sett flera där det inte funnits något att göra, det har bara skurit rakt igenom all vävnad och senor etc.

Sen diskuterade vi dock vad f*n som är säkert egentligen, och kom väl fram till det jag länge hävdad - det finns inga säkra stängsel. Vet tyckte att de föredrar trästaket med tunn eltråd, men att hon sett fula skador av knäckta träslanor med. Själv hade hon sådan där tunn metalleltråd, men som hon sa - det finns säkert någon emd OTÄCKA skador av det med. Rent personligen undrar jag om inte plastslanor och be en bön att de håller är det bästa, men det är ju dyrt med..

Personligen har jag sett FULA skador av band (ALDRIG mer säger jag bara) samt sådan där tunn eltråd i nylon. Inga av de där tunna metalltrådarna, men jag gillar dem inte. Sett värsta skadan någonsin av sådana där järnrör (det knäcktes och blev sylvasst) och kompisens fölunge ströp sig i elrep, så.. tja.. Det är ett elände helt enkelt =/ Jag har aldrig haft elrepsskador förr, gör stängslen så de ska brista om någon fastnar, jag måste nog dock se över det hela, då det för första gången någonsin brutalt klickat nu och inte alls släppt som det skulle :crazy:
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Är du säker på det? Tycker det verkar göra jätteont att få i sår? Men jag har iofs ingen vidare erfarenhet av det - tycker vara själv att det är obehagligt! Brukar det inte stå på att det inte ska användas i öppna sår? Men det finns ju många sorter:)

kylbalsam gör SVINONT!!! ta absolut inte på det, på varenda flaska så står det ju att man ej får ha det på sårig eller känslig hud!!!!

kyl med vatten och lägg på ett tjockt lager locobase e.d....

Jag vet inte vad ni använder för sort men jag använder samma som till mig själv och den svider inte ett smack, svalkar skönt och lindrar sveda.:cool:
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Jag tror faktiskt det finns olika typer av kylbalsam, de med sprit och de utan sprit. För många kylbalsam svider som SATAN, med t ex ACOs (tror jag det är?), den där sorten som funnits i 'hundra år' och som är ljusrosa och luktar.. inte så gott.. och är som en lotion men går in i huden dåligt - DEN svider inte alls.

Nåja, jag ska konferera med apoteket, och vid ev tveksamheter har jag en söndersnuten näsa att 'provsmörja' och avgöra om det svider eller ej..
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

har haft massor av olika märken och sorter, samtliga svider som tusan....

A_W; jag tycker band är säkrast. min ena har fastnat hur många ggr som helst men aldrig fått så mkt som en skråma....
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Jag tror faktiskt det finns olika typer av kylbalsam, de med sprit och de utan sprit. För många kylbalsam svider som SATAN, med t ex ACOs (tror jag det är?), den där sorten som funnits i 'hundra år' och som är ljusrosa och luktar.. inte så gott.. och är som en lotion men går in i huden dåligt - DEN svider inte alls.

Nåja, jag ska konferera med apoteket, och vid ev tveksamheter har jag en söndersnuten näsa att 'provsmörja' och avgöra om det svider eller ej..

Det är den jag använder, ja;)...doften är inte så kul dock...:crazy:
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Åh, ja tur i oturen får man ju säga!

Det där med stacket är ju ett gitter, min fd. abr.givare hade en häst som skar av allt ända intill benet på ett elrep (hästen dog såklart) dom hade kommit fram till att trästaket och elband var säkrast i kombination, vet ej varför! Men det kan ju funka att ha sk. linlås på elrepen!?

På Hogsta har dom (eller iaf. hade) sånna plaströr - en häst sprang igenom och släpade med sig HELA hagen in till stallet:crazy:

Nu tjatar jag om aloevera igen men det är BARA för att den hästen som jag använder det till är så känslig i huden att jag aldrig har varit med om liknande - så om du har möjlighet att pröva någon annastanns på bara ngt litet först så gör det! Jag vet inte hur min häst skulle klara sig utan!

MvH Z.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
816
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 586
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 146
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 199
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp