Bukefalos 28 år!

Vad gör man åt brännsår?

Sv: Vad gör man åt brännsår?

Jag uppdaterar mitt förra svar efter att ha kollat stalljournalen.

Min häst såg ut som din fast på bakbenet och inte lika brett men längre.

Jag använde stockatyl under den "såsiga" perioden och när det började läka smorde jag in med helosan för att hålla det mjukt.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Det där läker fort- om svullnaden lägger sig.

Sätt på Hirudoidsalva mot blödningen.

Det blöder inte. Hirudoid ska inte användas i sår eller på skadad hud.

Fort tror jag iofs inte det läker, däremot gäller det ju att se till så det inte spricker sen när det torkat upp.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Fast det är ju ganska viktigt att försöka hålla den skadade huden smidig - blir det för torrt är ju riskan att det stränar och spricker?

Hud läker bäst om den får andas och inte blir instängd bakom massa bakteriesamlande gegga-salvor. Jus därför använder jag bara salva om det verkligen behövs, och det tyckte Jag inte att det gjorde vad jag kunde se på bilden.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Hud läker bäst om den får andas och inte blir instängd bakom massa bakteriesamlande gegga-salvor. Jus därför använder jag bara salva om det verkligen behövs, och det tyckte

Jag inte att det gjorde vad jag kunde se på bilden.

Fast Zanzan har helt rätt där, brännsår ska hållas fuktiga under läkning, annars när de 'torkar' så drar huden ihop sig, det spricker etc (och gör otäckt ont).

Jag kör ju med ProCell salva, och man får lägga på ofta, ofta. Hade det gått att lägga om hade det ju gått att lägga Naclindränkta kompresser, eller med salva/gel/etc hålla det i en jämn, fuktig miljö. Nu så torkar det ju tyvärr ut mellan varven, spricker och då gör det ONT, ordentligt ont. Hästen är inte den pipiga sorten, men hon reagerar tydligt när man tar på det när det är torrt.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Superviktigt att brännskador hålls rena under läkningsperioden eftersom huden förlorat sin funktion som skydd. En aning svårt att lägga förband där uppe på benet så därför skulle inte jag heller ha nåt "klet" på såret, fastnar bara en massa smuts och risken för infektion ökar lavinartat!
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Superviktigt att brännskador hålls rena under läkningsperioden eftersom huden förlorat sin funktion som skydd. En aning svårt att lägga förband där uppe på benet så därför skulle inte jag heller ha nåt "klet" på såret, fastnar bara en massa smuts och risken för infektion ökar lavinartat!

Kul att nån håller med mig;)
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Superviktigt att brännskador hålls rena under läkningsperioden eftersom huden förlorat sin funktion som skydd. En aning svårt att lägga förband där uppe på benet så därför skulle inte jag heller ha nåt "klet" på såret, fastnar bara en massa smuts och risken för infektion ökar lavinartat!


Och två av varandra oberoende veterinärer har framhållit exakt samma sak, vikten av renhet, men samtidigt ännu hårdare framhållit vikten av attd et hålls fuktigt under läkning. Dels för hästens välbefinnande naturligtvis, men också med hänvisning till det första - renheten. För söndersprucken hur är en exemplarisk grogrund för bakterier.

Men lätt är det inte, tyvärr, iom att man inte kan lägga om/fästa kompress.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Fast om jag får välja, eftersom det inte GÅR att lägga ett fuktigt omslag där uppe, så skulle jag välja att hålla det torrt och rent och hoppas att det inte spricker för mycket. Skulle i alla fall aldrig smörja in någon patients brännsår med mjukgörande salva med tanke på riskerna... Bara min åsikt! :rofl: Lycka till med såret och hoppas att det läker fint!
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Det blir tyvärr åt helsike för torrt på nolltid om man inte smörjer, tyvärr. Spricker i kanterna.

Så, bara hålla rent och smörja procell och tacka lite för att det iaf sitter så att det inte kommer smuts i det speciellt lätt.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Inga tips och råd och erfarenheter att ge, vill bara innerligt beklaga!! :( Du har inte funderat på att övergå till tåliga, robusta, coola shetlandsponnyer?

Helt sanslöst hur mycket du skall orka!! Med den här takten börjar du snart ha fyllt din "oturs-bägare" för resten av livet och förhoppningsvis borde din "räkmacketid" få börja snarast!
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Inga tips och råd och erfarenheter att ge, vill bara innerligt beklaga!! :( Du har inte funderat på att övergå till tåliga, robusta, coola shetlandsponnyer?

Helt sanslöst hur mycket du skall orka!! Med den här takten börjar du snart ha fyllt din "oturs-bägare" för resten av livet och förhoppningsvis borde din "räkmacketid" få börja snarast!

De får fång de små shettisrackarna ;)

Jag börjar tro oturbägaren är bottenlös.

Såret är fortfarande oinfekterat, dock ser det ganska vidrigt ut just nu, då det är ett övre lager som jag antar är fibrin och liknande, som 'släpper', men sitter kvar delvis, så det ser rätt äckligt ut. Fast det 'ska ju vara så', det tillhör ju läkningen, men grannbonden som stod och grävde i potatislandet när jag gick förbi med hästen drog efter andan och tyckte 'men fy, vad har den gjort???'

Värst är att jag måste bremsa henne när jag ska göra rent det, jag tycker så innerligt synd om henne när jag måste 'slåss' med henne (och det ändå gör ont), och man inte kan förklara för dem att det är för deras eget bästa.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Kanske lite sent när det redan läkt så fint, men det absolut bästa för brännsår är Inotyol, det där väldigt feta salvan man har i röda barnrumpor.

Det är även till "brännsår och andra icke vätskande sår", finns på Apoteket bebishylla.

Har själv använt den på brännsår, lindrar nåt oerhört direkt.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Fast den tyckte tanterna på apoteket INTE att jag skulle använda? Jag var inne på både den och bephetan (stavning? Också en sån där barnstjärtsalva). Bägge stod det nämligen (jag smurfade fass) 'för lindriga brännsår' med som indikation på. (Nu kanske det här inte riktigt räknas som lindrigt, var/är ju ett andra gradens, men ändå). Men BÅDA apotekens personal tyckte nej om den, med motiveringen att såret vätskade (för det gjorde det ju första dagen när det var alldeles nytt) :crazy:

Nåja, om det - gud förbjude - skulle behövas igen så ska jag ha den i åtanke. Annars tycks ju ProCell fungera långt över förväntan :bow:
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Nej men din stackare, du har verkligen otur med dina hästar! :cry:
Det ser ju dock ut att läka bra, som tur är.

Mitt sto gjorde samma sak igår, stängslet var bara puts väck:crazy: Dessbättre var det grindar i närheten så hon drog av den och drog upp (!) 5 trästolp. Dessbättre inte en skråma.

själva grinden är elastisk med ström. Den är väldigt smidig när man ska ta ut en häst och lämna den andra.
Elastiska grindar är guds gåva till hästägaren btw.

Det vill jag INTE hålla med om! Visst är de behändiga, men efter att i förrgår ha sett vad en sådan grind orsakat för skada på lillamy73`s inackordering så har jag ändrat åsikt. Din hästs sår är verkligen litet och ofarligt i jämförelse. Den elastiska grinden skalade bort ett par kvadratdm hud. Mkt blod och väldigt otäckt! :(
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Det vill jag INTE hålla med om! Visst är de behändiga, men efter att i förrgår ha sett vad en sådan grind orsakat för skada på lillamy73`s inackordering så har jag ändrat åsikt. Din hästs sår är verkligen litet och ofarligt i jämförelse. Den elastiska grinden skalade bort ett par kvadratdm hud. Mkt blod och väldigt otäckt! :(

Jo, kan tänka mig att det är en nackdel så iom att den stretchar. Nu har mina aldrig gett sig på grinden, men man kanske skulle se till att den om något verkligen släpper och det tidigt då..
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

Nu är såret på väg att läka fint, men jag skulle vilja passa på att tipsa om propolis i dylika situationer. Detta är ett mycket milt naturläkemedel (jag har bland annat använt det på kaninssår), framställt av bin (när bina producerar honung, proucerar de samtidigt propolis).

Enda nackdelen är att många propolissalvor som säljs i Sverige, innehåller en låg procent propolis.
 
Sv: Vad gör man åt brännsår?

KL

Drar upp denna gamla tråden igen. Finns det andra rön om hur man ska behandla brännsår? Några säger håll det torrt - andra säger smörj. Vad ska man göra?

Min fastna i ett rep idag och brände bort hud på bakbenen. kylde länge med kallvatten sen badda med lätt jodopaxlösning. Torka med ren handduk och la ett massivt lager helosan på. Nu är jag hemma och hästen sover. Jag blir lite orolig att jag nu gjort fel? Det såg ut ungefär som lätta skrubbsår - inte helt olikt bilden som finns i tråden. Det vätskade lite, men jag fick inrådan i stallet att lägga på helosan så att det inte trokar för då skulle det göra ont när det spricker.

Nu önskar jag lite tips på hur jag ska göra imorgon? Skulle vilja lägga på ett sånt där plastsprayplåster som skyddar, men vet inte om det funkar på djur? Jag har använt det när jag bränt mig en gång. Tänker åka till apoteket och se vad dom säger där oxå.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
783
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 485
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 960
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 135
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp