Vad gör man åt leran i hagarna???

Blacksmithfarm

Trådstartare
Hej!
Nu är det höst, och leriga hagar igen...:(
Det är ju int direkt kul att sjunka ned en dm i lera och nästan tappa skorna, när man hämtar hästarna...:mad:

Hur har ni gjort för att lösa detta problem? Grusat upp runt öppningen? Med vad?
Finns det nåt man kan göra när det redan har gått så här långt??:confused:
Kan inte komma ihåg att det varit såhär illa andra år, även om det självklart alltid varit lerigt...

/blacksmithfarm
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Här kan du följa min kamp mot leran. Vi hyr en liten gård så vi kan inte bygga för permanenta lösningar (typ asfaltera eller gjuta platta) som jag egentligen skulle ha velat gjort på de mest utsatta ytorna eftersom det bara är lera och mycket vatten här.

http://www.facebook.com/album.php?aid=122558&id=661642687&l=276d6b70bd

Torra platser i skog och under tak, sedan försöker man torrlägga stråk så det går att ta sig mellan dem.

Gratis dräneringsmaterial är inte omöjligt, ring runt och fråga.

Här är min gångstig ut i hagen:

10933_175855827687_661642687_2978818_7856539_n.jpg
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Jag har grusat rakt på men man får vara före och göra det när det är tort och varmt för att det ska hålla
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Jag plockar med mig stenar när jag rensar i rabatterna och i grönsakslandet etc om sommaren. Lägger i en spann. När spannen är full tippar jag den i vår om vintrarna lerigaste grindöppning.

Tar jag en promenad och hittar lämpliga stenar ( dvs ca knytnävestora) i vägkanter och åkerkanter så fyller jag mina jackfickor och sedan när jag kommer hem tömmer jag i sagda grindhål.

Brukar även plocka i kanten av grannens åker när han precis har stubbat etc om höstarna.

Det blir ganska många stenar på ett år liksom och inte mycket extra arbete. Bara något som jag gör i förbifarten.

Det är väl en 3-4 år sedan jag började med det... och runt grindhålet dvs ca 2-3 meter runt det är nu inte så lerigt att hästar och jag sjunker ner nästan 30 cm. Numera är det så att man kanske sjunker 15 cm max innan man bottnar på min stenbädd.

Visst det tar tid men det är helt gratis.
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Jag har lagt på 0-35 mina hagar och det funkar bra men om man lägger rakt på marken ska gräset/rötterna vara kvar under för att ge bärkraft. Jag la ny grus i somras när vi byggde avlopp men där vi grävt är det sörja idag förövrigt är det riktigt fint med bara ett tunt lager (vi har lerjord i våra hagar)
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

vad är din gångstig gjord utav?
såg att du använder regnvatten från taket till dricksvatten, det kan inte finnas gifter som rinner ner är det ingen nackdel att ge dem regnvatten som dricksvatten o speciellt om det runnit på taket?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Joo, känner igen det...

Var för några år sedan då det grävdes ned en ledning, rakt igenom en av hagarna hemma. Det sjunker ju undan i gropen när det sätter sig, så vi har blivit av med diverse grimmor och skor ner i den djupa leran som blev av detta...
Fast å andra sidan så växer det numera bättre gräs på sommaren, så man ska inte klaga:D
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Mer dike än grop kanske...
Den räkningen var det kommunen som betalade:devil:
Deras ledning som grävdes ned...:D
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

En jag var hemtjänst åt berättade att när hän var liten och bodde hemma så var varje barn tvungen att ta bort en sten från åkern innan de gick och la sig. Varje dag.
Säg att de var 4-5 barn och två vuxna. Det blev rätt många stenar på ett år...
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Vad för slags smarta plattor är det?
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Jag kollade igenom bilderna som fanns i länken och hittade att de heter Pelleplatta, kostnaden har jag däremot ingen aning om men de är dyra har jag förstått, allt är å andra sidan relativt.
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Bole har en liknande produkt i sin katalog, jag har för mig att kvadratmeterpriset ligger runt 500kr. Jag är otroligt sugen på att köpa och lägga runt vattenkaret och insläppet i min hage.
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Vi tippar grus vid insläppet där det är som lerigast. Övriga hagen håller sig torr och fin men ett område runt insläppet är förjävligt. Vi lägger gruset rätt på marken, och tror det är 0-30 som gäller. Det håller en säsong.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 601
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 024
Senast: Marvin
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 929
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp