Vad gör man åt leran i hagarna???

Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Bole har en liknande produkt i sin katalog, jag har för mig att kvadratmeterpriset ligger runt 500kr. Jag är otroligt sugen på att köpa och lägga runt vattenkaret och insläppet i min hage.

Sök på blocket etc efter gräsarmering.

Nyttig läsning: http://www.jti.se/uploads/jti/R-354-KL,CL.pdf

Man måste lägga matta under plattorna och grus i rutorna, så egentligen skulle man kunna lägga bara matta och grus. Men där de står och hänger mycket och man måste mocka så bidrar plattorna till att gruset ligger still och får en avskrapbar yta. Jag har dem istället för gjutet betonggolv i vind/regnskyddet. Fördelen är att det dränerar vätan!

Så här ser det ut med strö ovanpå (torv och hästpäls...) - man skymtar kanten av plattorna med grus i till höger.

10933_183976082687_661642687_3045026_8018594_n.jpg


Work in progress (4 ton singel inburet för hand...)

10933_181811257687_661642687_3024640_562680_n.jpg
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Vi hann inte mer än flytta in på våran gård för tre år sedan innan hästarna hade lera upp till knäna vid grinden... Så vi hyrde direkt en mingrävare, en minidumper och fick hem ett lass med asfaltskross. Vi la ut ca 20ton kross på ytan vid grinden och en stig in i hagen genom det "lerigaste" partiet. Den stigen är idag fortfarande som rena motorvägen -jätteskönt! Vi grävde väl bort en 20cm lera typ.

För två år sedan byggde vi ligghallen och grusade då upp mer yta, som förra gången, grävde bort 20-30cm lera men la nu duk o sedan fyllde vi med 0-18 "väg-grus".

I sommras utökade vi grusytan åt ett håll, grävde ej ur(inte så lerigt) men la duk. Där blev jättefint. Vi la oxå på ett tjockare lager 0-18 över det gamla för att styra vattenavrinningen lite...

...det misslyckades...

...det blev alldeles vattensjukt(dum placering) och är nu nån sorts grus-gegga. Så nästa sommar blir det till att gräva upp en del och lägga dränering under. Vi har oxå planerat utöka grusytan ännu mer då hästarnas favoritplats är enormt vattensjuk iår! Så det blir väl en 20ton asfaltskross eller 0-18 nästa år igen :)


Asfaltskross är oslagbart för att hårdgöra en yta, behövs ingen duk heller, men padda gärna efteråt...
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Åh vad jag önskar mig 100 ton asfaltkross!

Var får man tag på det?

Jag har ringt lokala åkerier och frågat på vägbyggen men ingen har eller vill låtsas som att de har :confused:
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Det där såg ju jättesmart ut! Vet du vad kostnaden ligger på ungefär ?


För ca 50-55 m2 (köpte plattor för dubbla ytan, men räknar bara halva kostnaden nedan):

plattorna beg......... 3000
frakt plattor............1700
markduk...................700
4 ton betongpannekross 0
4 ton singel.............1300

Summa...................6700

Och så X antal arbetstimmar (flera veckor) då allt ligger bakom ladan och måste bäras dit för hand från vägen eftersom leran inte bär något fordon. :p
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Hos oss är det grusat i hagöppningarna och sedan har vi stolpat med trampstolp ett extra led så inte hästarna kan trampa sönder grusbädden. Då är det inte så lerigt när man ska hämta dem utan man kan stå på gruset och gör man det tillräckligt långt in i hagen (några m) så brukar det inte bli alltför lerigt precis innanför heller.

Resten av hagarna är inte alls speciellt leriga. Den hagen som är värst är det 1 dm lera på lerigaste stället men resten av hagen är gräs och inte alls lerig. Så hästarna behöver ju liksom inte stå i leran direkt.

Vi har 2 hästar per hektar så det inte ska bli för söndertrampat.
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Glöm inte kostnaden för en massa mat åt dina slavar!
*mmmmmmmmmmmmmmmmm*
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

vi har grusat vid öppningarna (har en inuti hagen också, så man kan säga att det är en liten hage + en stor), tror det är ngn slags sand. det har hjälpt lite men för att få bäst resultat ska man, som Bison säger, frakta bort leran, lägga markduk o grusa.
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Exakt hur dränerar man egentligen? Lägger man ner rör, i så fall hur och vad för sort? Eller gör man något annat?

Man kan lägga ner rör, men har man ett speciellt ställe som blir geggigt kan man göra det enklare. Ex blir det geggigt vid ligghallarnas ingång hos mig, dels för att vi saknar stuprör men del för att det är en sänka där. Nästa sommar kommer vi gräva en ränna, typ 0,5x0,5 m och lägga i makadam (16-20) och ev. ha öppet i mark. Det sväljer ganska mycket vatten och framförallt mycket fortare eftersom det är större porer.
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

KL

Silverkedjans förslag såg jättebra ut.

men vad händer när gruset slits av och gallret är exponerat? är det inte risk att en skodd hov kan fastna med traktarmarna då?

ett budget förslag på detta är som vi har det i stallet:

markduk med rör under, som leder vattnet till viss del. Markduken över, och sen massor med grus. våra markdukar är ca 4x5 m innanför grindarna, dvs ganska stora, det räcker för att man ska kunna gå ut själv bekvämt, och även att kunna vända hästen bekvämt på torr mark när man stänger grinden.

som ngn annan sa så blir det om man har så pass stor yta med grus/markduk, inte ens särskilt lerigt utanför duken, - om man har tillräckligt stor yta per häst för hagen rent generellt vill säga.

jag upplever att denna budgetlösning håller ngt år - sen måste lera skrapas av markduken som dras upp av hästarna , och nytt grus måste på. krävs dock inte särskilt mycket grus för att det ska vara fixat igen.
Minus: om man INTE underhåller det så försvinner gruset och markduken kommer upp och blir exponerad och kan då börja vecka sig/korva sig. Man får INTE låta det går för länge utan underhåll, men underhåller man blir det väldigt helt okej :)

funkar bra på vardags budget nivå som sagt och gör verkligen STOR skillnad.

som ngn annan sa - kräver att man inte har överbelastat antal hästar i hagen, rent storleksmässigt dock. för stor belastning då blir ALLT lerigt oavsett vad man gör......
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Asfaltskross är oslagbart för att hårdgöra en yta, behövs ingen duk heller, men padda gärna efteråt...

Vad hade du för storlek på asfaltkrossen?

Här säljer de bara "finmalet" - jag tänkte att lite större bitar skulle fungera bättre? (min lervälling är meterdjup)
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Plattorna ligger lösa utan grus på flera ställen, de är superlätta och har grova 5 cm "höga" nät som inte går att fastna i. Hästarna kan flytta omkring dem om de är tomma men jag kan inte se att de kan skada sig på dem, då ser hinkarna farligare ut.

Poängen med plattorna är att det är lättare att sköta själva ytan utan traktor. Det är inte bara att gräva ur och byta översta gruslagret för hand om du "bara" grusar.

Trampas singlet ner är det ju bara att fylla på. Det "slits" inte nere i rutorna :) Men det är ju matta under så jättemycket försvinner ju inte.

Någon som har bra tips på hur man på bästa sätt utnyttjar 10 ton tegelpannor i sammanhanget?
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

som ngn annan sa - kräver att man inte har överbelastat antal hästar i hagen, rent storleksmässigt dock. för stor belastning då blir ALLT lerigt oavsett vad man gör......

Det beror också på mark och väder :crazy:

Det är på flera ställen lika bottenlöst UTANFÖR hagen här, där man inte sliter på marken alls.

I min hage som inte använts sedan i somras sjunker man också djupare än höga stövelskaft....

Och på min gamla gård (belägen på en rullstensås) kunde man ha 10-15 unghästar i en rastfålla på ½ hektar utan markproblem.
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Såg på din FB att ni lade ut pannor under duken. Hur har det fungerat? Borde bära lite, medan krossat kanske binder bättre med marken.

Vi krossar dem och lägger underst, tänkte ta grus sedan över.
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Såg på din FB att ni lade ut pannor under duken. Hur har det fungerat? Borde bära lite, medan krossat kanske binder bättre med marken.

Vi krossar dem och lägger underst, tänkte ta grus sedan över.

Vi lade dem hela bara för att kunna gå där under arbetet.

Egentligen borde vi lagt mycket mer tegel (även kross) för att höja upp den delen som var lägst och blötast, den har sjunkit lite grann och blir blöt i kanten nu.

Men det går ju att lyfta och skyffla under till nästa år om det är ett problem.
 
Sv: Vad gör man åt leran i hagarna???

Vi har precis tagit ett krafttag mot leran genom att schakta bort ett lager lera, gräva ner ett dräneringsrör, lägga markduk och sen på med grus. Det blev jättebra jämfört med innan! :banana:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 599
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 024
Senast: Marvin
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 639
Senast: muslidag
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 929
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp