Vad gör man?

Tscabo

Trådstartare
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1692892/opererade-kattunge-sjalv-kan-fa-fangelse


Vad gör man i en sådan här situation?
Jag blir lite fundersam. Hade min lille skrutt gjort sig illa och jag hade ringt till alla veterinärer inom mils radie... Jag tror inte jag hade kunnat bara låta honom dö av skadorna. Att slå ihjäl honom manuellt hade ju tagit mer emot än att göra det jag kunde för att rädda honom. Jag har inte tillgång till skjutvapen ändå, så jag hade inte fått avliva honom heller. På ett sätt känner jag att det kan bli värre om man börjar mecka själv.. Men jag är nog inte helt beredd på att låta min katt dö, när jag kan göra något och sedan kanske hitta en veterinär dagen därpå. Usch, jag vet faktiskt inte riktigt.
Katten i artikeln verkar ju blivit tagen till veterinär efter hennes ingrepp? Så hon måste ju alltså ha sett sin egna grej som en nödlösning.

Och egentligen tycker jag faktiskt inte att man ska leka veterinär med sina egna djur, det finns en anledning till varför veterinärutbildningen är så tuff.. Men jag hade nog inte varit beredd på att ha ihjäl min katt heller, om det varit något som jag vet att han kan överleva och bli 100% frisk ifrån heller.
Det är svårt det här. Rätt är ju att katten ska få somna in. Det är min princip, att inte låta dem lida i onödan. Men när man sitter där med en katt som piper och blodet forsar ur ett sår... Man vet att om jag sätter ett stygn kan han klara sig tills imorgon och få riktig vård..
Det är svårt att sätta sig in i en sån här situation tycker jag, jag har aldrig varit med om det innan.

Hur tänker ni?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man?

Tackochlov så bor jag där det finns jouröppna veterinärmottagningar dygnet om. (och som jag naturligtvis har fått besöka för mina katter behagar enbart skade sig när det kostar 1200 kronor att bara gå in genom dörren).
 
Sv: Vad gör man?

Tackochlov så bor jag där det finns jouröppna veterinärmottagningar dygnet om. (och som jag naturligtvis har fått besöka för mina katter behagar enbart skade sig när det kostar 1200 kronor att bara gå in genom dörren).

Jo, jag bor nästan granne med veterinären, så för mig hade det egentligen inte varit ett problem. Men om man bor 50 mil från närmsta by och måste lappa ihop katten tills man kan komma fram till veterinär?
 
Sv: Vad gör man?

Oj. Det läskiga är att jag vet precis vem det är - och hon gjorde det i välmening!
 
Sv: Vad gör man?

Oj. Det läskiga är att jag vet precis vem det är - och hon gjorde det i välmening!

Det tror jag säkert! Tycker dock det är lite intressant att fundera på sådant själv. Vad hade man själv gjort egentligen. Jag menar inte att hänga ut någon, men det är ju ett dilemma för djurägare det där. Göra det man kan för att rädda det livet eller släcka det?

Jag själv hade begått brott oavsett vad jag gjort. Eftersom min katt är för gammal för att nackas och jag inte har skjutvapen. För mig är risken att göra honom mer illa om jag försökt avliva honom, än att sätta ett stygn och febrilt försökt hitta veterinär.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man?

tror att det är svårt att stå emot, om min katttjeja skulle hamna i den situationen skulle jag sätta stygn tills att jag kan få det löst. så klart att man förstår att det inte är rätt, men det är bättre av två onda ting så att säga.
Nu tror jag inte att jag ska behöva hamna i denna situation. Men kan förstå tanken.
 
Sv: Vad gör man?

Beror nog på såret. Är det svindjupt och en stor åder som sprutar tror jag inte en kompress kan göra så mycket. Kan vara svårt att få på ett bandage med, beroende på var det sitter. Tassen hade nog gått, men kanske inte låret, eller ljumsken t ex. Sen är det ju bara något som stoppar tills man får tag på veterinär, det ska inte vara en långtidslösning. Som sagt, jag är ingen veterinär, jag filosoferar bara :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man?

Vilket jävla land vi bor i... djurskyddslagarna som finns är så tama så det är sanslöst och någon lag mot tidelag existerar inte ens. Folk kan utsätta sina djur för vanvård under en längre tid och sen få en liten böteslapp eller varning men när någon räddar livet på ett djur genom att sätta ett litet stygn för att magen är på väg ut, ja då ska den stackaren hotas med fängelse. Helt vansinnigt. Det är ju inte som att h*n satt hemma varenda dag och sydde och kastrerade och hade sig utan det var en nödsituation och kisse togs till veterinär redan dagen därpå. Jag hade lugnt satt det där stygnet om jag varit i ägarens situation.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör man?

Usch! Det där är verkligen ett dilemma!
Jag hade nog först försökt tejpa igen såret, men hade det inte gått så hade jag säkert sytt igen det om jag vågat.
Som tur är har jag både nära till flera veterinärer & sen känner jag några oxå så jag skulle nog slippa det där problemet.

Men jag stod & diskuterade det här senast i somras med min mamma. Min ponny hade en varböld som behövde tömmas, men som inte ville spricka & det var midsommar & inget öppet i hästväg. Så vi funderade på om en sjuksköterska kunde (får) öppna upp bölden. (Hade en sådan nära till hands.) Eller om vi själva kunde göra det eller liknande. Han höll ju inte på att dö av det hela utan dagen därpå hade kroppen börjat få ordning på det någorlunda & enligt vet att bara avvakta. Hade jag behövt hade jag nog kunnat öppna den, men bara om det var riktigt akut.. Så samma gäller väl de andra djuren för mig..

Samtidigt så är det ju bra att man inte får skära & sy i sina djur hur som helst, det kan ju gå väldigt fel. Veterinär är ALLTID första prio!
 
Sv: Vad gör man?

Vilket jävla land vi bor i... djurskyddslagarna som finns är så tama så det är sanslöst och någon lag mot tidelag existerar inte ens. Folk kan utsätta sina djur för vanvård under en längre tid och sen få en liten böteslapp eller varning men när någon räddar livet på ett djur genom att sätta ett litet stygn för att magen är på väg ut, ja då ska den stackaren hotas med fängelse. Helt vansinnigt. Det är ju inte som att h*n satt hemma varenda dag och sydde och kastrerade och hade sig utan det var en nödsituation och kisse togs till veterinär redan dagen därpå. Jag hade lugnt satt det där stygnet om jag varit i ägarens situation.

I second

.........................
 
Sv: Vad gör man?

Vilket jävla land vi bor i... djurskyddslagarna som finns är så tama så det är sanslöst och någon lag mot tidelag existerar inte ens. Folk kan utsätta sina djur för vanvård under en längre tid och sen få en liten böteslapp eller varning men när någon räddar livet på ett djur genom att sätta ett litet stygn för att magen är på väg ut, ja då ska den stackaren hotas med fängelse. Helt vansinnigt. Det är ju inte som att h*n satt hemma varenda dag och sydde och kastrerade och hade sig utan det var en nödsituation och kisse togs till veterinär redan dagen därpå. Jag hade lugnt satt det där stygnet om jag varit i ägarens situation.

:bow::bow: Precis! Håller helt och fullt med!
 
Sv: Vad gör man?

Det var mkt diskussioner på ragdollforumet ang. detta.
Jag tror att det är vanligare än man tror att folk med viss sjukvårdande kunskap behandlar sina egna djur men här åkte personen dit ordentligt eftersom hän bloggade om detta.

Självklart är det inte lyckat att folk sitter och "hemmaopererar" men å andra sidan, i en krissituation (liv och död eller mkt stark smärta) kan jag tycka att det är befogat. Tyvärr kanske "drevet" efter hän gör att folk inte uppsöker vetrinär efter att de gjort något liknande vilket vore ytterst olyckligt.

Jag skulle säga att min åsikt om saken nog beror på omständigheterna i det individuella fallet.
 
Sv: Vad gör man?

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1692892/opererade-kattunge-sjalv-kan-fa-fangelse


Vad gör man i en sådan här situation?
Jag blir lite fundersam. Hade min lille skrutt gjort sig illa och jag hade ringt till alla veterinärer inom mils radie... Jag tror inte jag hade kunnat bara låta honom dö av skadorna. Att slå ihjäl honom manuellt hade ju tagit mer emot än att göra det jag kunde för att rädda honom. Jag har inte tillgång till skjutvapen ändå, så jag hade inte fått avliva honom heller. På ett sätt känner jag att det kan bli värre om man börjar mecka själv.. Men jag är nog inte helt beredd på att låta min katt dö, när jag kan göra något och sedan kanske hitta en veterinär dagen därpå. Usch, jag vet faktiskt inte riktigt.
Katten i artikeln verkar ju blivit tagen till veterinär efter hennes ingrepp? Så hon måste ju alltså ha sett sin egna grej som en nödlösning.

Och egentligen tycker jag faktiskt inte att man ska leka veterinär med sina egna djur, det finns en anledning till varför veterinärutbildningen är så tuff.. Men jag hade nog inte varit beredd på att ha ihjäl min katt heller, om det varit något som jag vet att han kan överleva och bli 100% frisk ifrån heller.
Det är svårt det här. Rätt är ju att katten ska få somna in. Det är min princip, att inte låta dem lida i onödan. Men när man sitter där med en katt som piper och blodet forsar ur ett sår... Man vet att om jag sätter ett stygn kan han klara sig tills imorgon och få riktig vård..
Det är svårt att sätta sig in i en sån här situation tycker jag, jag har aldrig varit med om det innan.

Hur tänker ni?

Verkligen ett dilemma. Svårt att förstå att ägaren skall få problem med detta efteråt. Ägaren gjorde det enda rätta tycker jag även om lagar säger annat,ägaren hade ju försökt få tag på vetrinär först.
 
Sv: Vad gör man?

NÅN veterinär går det väl alltids att få tag på, man kanske får åka en bit men det är ju alltid någon som har jour??

kan tycka att hon borde ansträngt sig mer för att hitta en veterinär. men trots allt bättre att göra det själv än att den skulle lida och dö...
 
Sv: Vad gör man?

När min katts stygn efter kastreringen gick upp (veterinären sa något om bråck) klockan 10 på kvällen och man såg hur tarmen började komma ut så måste jag medge att den tanken for genom mitt huvud. Istället rengjorde vi med koksalt och satte dit en flexlinda för att hålla tillbaka, och fick som tur var tag i veterinären för att fixa till det akut strax därefter.
Jag funderar över om man inte kunde gjort något liknande om man vore i uppfödarens situation, alltså "fixera" med en flexlinda i väntan på att man får tag i veterinär? Nu går det ju inte göra saker ogjorda, men om det skulle hända igen
 
Sv: Vad gör man?

Vi vet ju inte hur mycket hon försökte få tag på veterinär.

Och själv tänkte jag mer på hur ni och jag hade gjort om man verkligen inte fått tag på en veterinär. Det är det jag tycker är intressant. Jag känner inte henne och artikeln var ganska sparsmakad, så jag vill inte uttala mig om hur mycket hon försökte eller ej.
 
Sv: Vad gör man?

Beror kanske på hur öppet det var med, jag hade känt mig jäkligt olustig om hela magen höll på att trilla ut och att bandaget kanske inte håller..
 
Sv: Vad gör man?

Vilket jävla land vi bor i... djurskyddslagarna som finns är så tama så det är sanslöst och någon lag mot tidelag existerar inte ens. Folk kan utsätta sina djur för vanvård under en längre tid och sen få en liten böteslapp eller varning men när någon räddar livet på ett djur genom att sätta ett litet stygn för att magen är på väg ut, ja då ska den stackaren hotas med fängelse. Helt vansinnigt. Det är ju inte som att h*n satt hemma varenda dag och sydde och kastrerade och hade sig utan det var en nödsituation och kisse togs till veterinär redan dagen därpå. Jag hade lugnt satt det där stygnet om jag varit i ägarens situation.

Fast tänk er situationen att det inte hade gått så bra som det gjorde. Hur hade denna diskussion sett ut om denna lilla hemmaoperation istället för att ha räddat livet på kattungen hade resulterat i att kattungen utsattes för onödigt lidande? Tex. att ägaren orsakade en allvarlig infektion eller av misstag sydde fast tarmarna i bukväggen?

Hur skulle diskussionen sett ut då?

Jag vet också vem detta gäller och jag tycker fortfarande att det är helt galet och det är helt rätt med en anmälan. Hade jag själv fått en kattunge med öppen buk och inte kunnat få iväg den till veterinär snabbt hade jag slagit ihjäl den. Hårt men ett betydligt säkrare sätt att se till att kattungen inte utsätts för lidande. Den här uppfödaren chansade och hade tur. Tack och lov för kattungens skull. Den typen av chansningar är inte OK.
 
Sv: Vad gör man?

NÅN veterinär går det väl alltids att få tag på, man kanske får åka en bit men det är ju alltid någon som har jour??

kan tycka att hon borde ansträngt sig mer för att hitta en veterinär. men trots allt bättre att göra det själv än att den skulle lida och dö...

En kattunge med öppen buk dör i regel ganska fort. Ska man lyckas rädda den ska man lyckas ruscha iväg till veterinären och en veterinär som har många jourfall att ta hand om prioriterar inte en nyfödd kattunge med öppen buk.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 922
Senast: Hoarfrost
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp