Vad gör man?

Sv: Vad gör man?

Vilket jävla land vi bor i... djurskyddslagarna som finns är så tama så det är sanslöst och någon lag mot tidelag existerar inte ens. Folk kan utsätta sina djur för vanvård under en längre tid och sen få en liten böteslapp eller varning men när någon räddar livet på ett djur genom att sätta ett litet stygn för att magen är på väg ut, ja då ska den stackaren hotas med fängelse. Helt vansinnigt. Det är ju inte som att h*n satt hemma varenda dag och sydde och kastrerade och hade sig utan det var en nödsituation och kisse togs till veterinär redan dagen därpå. Jag hade lugnt satt det där stygnet om jag varit i ägarens situation.

Fast det är ju fortfarande ett brott mot djurskyddslagen (med all rätt, även om det kan ha varit enda rätta i just den här situationen) och det(brott mot djurskyddslagen) kan ge böter eller fängelse i upp till två år. Vilket straff som är aktuellt i just det här fallet nämns inte.
 
Sv: Vad gör man?

Vilket jävla land vi bor i... djurskyddslagarna som finns är så tama så det är sanslöst och någon lag mot tidelag existerar inte ens. Folk kan utsätta sina djur för vanvård under en längre tid och sen få en liten böteslapp eller varning men när någon räddar livet på ett djur genom att sätta ett litet stygn för att magen är på väg ut, ja då ska den stackaren hotas med fängelse. Helt vansinnigt. Det är ju inte som att h*n satt hemma varenda dag och sydde och kastrerade och hade sig utan det var en nödsituation och kisse togs till veterinär redan dagen därpå. Jag hade lugnt satt det där stygnet om jag varit i ägarens situation.


håller fullt med....
känns tamt att anklaga ngn som räddat ett djur när det hängde på sekunder . och inga veterinärer fanns att nå, när det finns så jävla mkt djurplågeri runt om i landet där ingen anmäler, inga vidare straff utdelas .
 
Sv: Vad gör man?

Fast tänk er situationen att det inte hade gått så bra som det gjorde. Hur hade denna diskussion sett ut om denna lilla hemmaoperation istället för att ha räddat livet på kattungen hade resulterat i att kattungen utsattes för onödigt lidande? Tex. att ägaren orsakade en allvarlig infektion eller av misstag sydde fast tarmarna i bukväggen?

Hur skulle diskussionen sett ut då?

Jag vet också vem detta gäller och jag tycker fortfarande att det är helt galet och det är helt rätt med en anmälan. Hade jag själv fått en kattunge med öppen buk och inte kunnat få iväg den till veterinär snabbt hade jag slagit ihjäl den. Hårt men ett betydligt säkrare sätt att se till att kattungen inte utsätts för lidande. Den här uppfödaren chansade och hade tur. Tack och lov för kattungens skull. Den typen av chansningar är inte OK.

hur vet du att du får ihjäl kattungen med en gång utan att den lider?
Låter ju inte mindre trevligt att slå ihjäl en kattunge:grin:

dessutom är det minst lika olagligt:grin:
 
Sv: Vad gör man?

Vilket jävla land vi bor i... djurskyddslagarna som finns är så tama så det är sanslöst och någon lag mot tidelag existerar inte ens. Folk kan utsätta sina djur för vanvård under en längre tid och sen få en liten böteslapp eller varning men när någon räddar livet på ett djur genom att sätta ett litet stygn för att magen är på väg ut, ja då ska den stackaren hotas med fängelse. Helt vansinnigt. Det är ju inte som att h*n satt hemma varenda dag och sydde och kastrerade och hade sig utan det var en nödsituation och kisse togs till veterinär redan dagen därpå. Jag hade lugnt satt det där stygnet om jag varit i ägarens situation.

Agree, sjukt. Skulle katten ligga och skumpa (lida) alldeles nyfödd i baksätet på en bil x-antal mil till närmaste öppna djursjukhus? Jag hade lätt gjort det samma om inga veterinärer fanns tillgängliga och något djur behöver opereras.
 
Sv: Vad gör man?

hur vet du att du får ihjäl kattungen med en gång utan att den lider?
Låter ju inte mindre trevligt att slå ihjäl en kattunge:grin:

dessutom är det minst lika olagligt:grin:

Jag vet hur man slår ihjäl en kattunge med ett slag. Den biten är inget problem och nej, det är inte olagligt att slå ihjäl nyfödda kattungar. Kattungar får upp till 14 dagars ålder avlivas med avlivningsvätska, skjutvapen och med ett hårt slag mot huvudet.

Visst är det otrevligt att behöva avliva djur, men behövs det för att avsluta lidande anser jag att vi har en skyldighet att genomgå otrevligheten ändå.
 
Sv: Vad gör man?

Fast tänk er situationen att det inte hade gått så bra som det gjorde. Hur hade denna diskussion sett ut om denna lilla hemmaoperation istället för att ha räddat livet på kattungen hade resulterat i att kattungen utsattes för onödigt lidande? Tex. att ägaren orsakade en allvarlig infektion eller av misstag sydde fast tarmarna i bukväggen?

Hur skulle diskussionen sett ut då?

Jag kan tycka att det finns en svaghet i lagen som inte ser till vad resultatet blev. Vid ett misslyckat försök som innebär lidande för katten jämfört med vad en snabb avlivning hade gett bör det direkt dömas som djurplågeri.

Vid ett lyckat försök som inte inneburit smärta för katten (lyckad bedövning) så skulle det inte utdömas något straff. Kattungen har ju definitivt vunnit på att uppfödaren satte ett stygn jämfört med om hon skulle slå ihjäl den.

Sedan hade man ju velat få total klarhet i om det verkligen inte gått att nå vetrinär under tidpunkten eftersom det är en vetrinär som ska utföra handlingen.
 
Sv: Vad gör man?

Beror nog på såret. Är det svindjupt och en stor åder som sprutar tror jag inte en kompress kan göra så mycket. Kan vara svårt att få på ett bandage med, beroende på var det sitter. Tassen hade nog gått, men kanske inte låret, eller ljumsken t ex. Sen är det ju bara något som stoppar tills man får tag på veterinär, det ska inte vara en långtidslösning. Som sagt, jag är ingen veterinär, jag filosoferar bara :)

Ett svindjupt sår med en skadad åder tror jag knappast att gemene man kan fixa med nål och sytråd om jag ska vara ärlig... En ven eller en artär är så liten och tunn att man bara skulle trasa sönder den ytterligare.

En hårt lindad rulle som lindas hårt mot skadan(tryckförband) är väl det enda vettiga man kan göra själv då.
Ett navelbråck skulle jag också tro att man skulle kunnat satt tryckförband på samt kanske även tejpat med suturtejp. Det känns lite väl "galet" att börja sy i en katt.. vad använder man för tråd? Hur steril är den? :(
 
Sv: Vad gör man?

Man kan väl inte se till vad resultatet blev? Hur skulle det funka?
- Inbrottstjuven som inte lyckas få med sig nått ur huset, ska han dömas lindrigare än den som fick med sig dyra datorn?? :crazy:

Innan man börjar operera ett djur ska man VETA vad man gör, och det gör man om man är veterinär. Annars inte.
Jag har svårt att tro att det skulle vara stört omöjligt att få tag på en veterinär, tom i norrland kan man få tag på en i aktulägen, även om man kanske måste åka en bit. Tryckförband ska nog hålla den resan.
 
Sv: Vad gör man?

Jag kan tycka att det finns en svaghet i lagen som inte ser till vad resultatet blev. Vid ett misslyckat försök som innebär lidande för katten jämfört med vad en snabb avlivning hade gett bör det direkt dömas som djurplågeri.

Vid ett lyckat försök som inte inneburit smärta för katten (lyckad bedövning) så skulle det inte utdömas något straff. Kattungen har ju definitivt vunnit på att uppfödaren satte ett stygn jämfört med om hon skulle slå ihjäl den.

Sedan hade man ju velat få total klarhet i om det verkligen inte gått att nå vetrinär under tidpunkten eftersom det är en vetrinär som ska utföra handlingen.

Fast det går ju inte att göra på det viset. Det ger ju människor frihet att experimentera ganska mycket på hemmaplan. Brutet ben? Tja, prova att spjälka hemma och ge katten någon receptfri smärtstillande medicin. Funkar det så var det OK, om det innebar utdraget lidande för katten åker man dit. Kastrera små kattungar (jag menar, det finns ju de som kan efter erfarenhet av att kastrera smågrisar)? Kleta på smärtstillande salva och kastrera, funkar det bra är det OK... om inte så åker man dit.

Det går inte att döma folk efter hur resultatet blir. Nu tar man väl ofta hänsyn till det när ett straff utdöms (men man kan inte fria bara för att "det gick ju bra"), men det är fortfarande så att det måste vara strängeligen förbjudet för lekmän att utföra tex. kirurgiska ingrepp, för alternativet öppnar dörrar vi inte vill öppna.

Vad gäller tillgång till veterinär så finns Distriktsveterinärerna över hela landet, men kanske var de upptagna när uppfödaren ringde (om hon ringde dem). Smådjur prioriteras inte.
 
Sv: Vad gör man?

Fast tänk er situationen att det inte hade gått så bra som det gjorde. Hur hade denna diskussion sett ut om denna lilla hemmaoperation istället för att ha räddat livet på kattungen hade resulterat i att kattungen utsattes för onödigt lidande? Tex. att ägaren orsakade en allvarlig infektion eller av misstag sydde fast tarmarna i bukväggen?

Hur skulle diskussionen sett ut då?

Jag vet också vem detta gäller och jag tycker fortfarande att det är helt galet och det är helt rätt med en anmälan. Hade jag själv fått en kattunge med öppen buk och inte kunnat få iväg den till veterinär snabbt hade jag slagit ihjäl den. Hårt men ett betydligt säkrare sätt att se till att kattungen inte utsätts för lidande. Den här uppfödaren chansade och hade tur. Tack och lov för kattungens skull. Den typen av chansningar är inte OK.

Visst kunde "operationen" gått käpprätt åt helvete men jag tror diskussionen här sett någorlunda lik ut så länge ägaren ändå tog kissen till vet så pass snart som h*n faktiskt gjorde. Hade h*n däremot struntat i det eller avvaktat och tänkt att henoms egen operation kanske räckte hade det definitivt blivit mer liv. Jag kan inte tänka mig att detta är något som ägaren överhuvudtaget reflekterat över tidigare, men nu uppstod situationen och nöden har ingen lag, trots allt. Jag är väl lite blödig och kanske förmänskligar jag djur lite för mycket men jag hade aldrig någonsin klarat att slå ihjäl en kattunge utan att ge den en chans. Navelbråck känns ändå som en relativt trivial grej och liv är värda mer än att det bara ska slås ihjäl så lättvindigt.

Jag inser ju mycket väl att ägaren begått ett brott mot djurskyddslagen iom "hemmaoperationen" men att h*n hotas med fängelse, som artikelns titel så fint lyder är helt obegripligt i min värld. Den människan hör inte hemma på något plan bland andra djurplågare (eller misshandlare, langare, pedofiler, mördare, rånare och annat folk man hittar bakom galler). Nu tror jag dock inte att h*n kommer få fängelse utan böter. Visst är det bra att vi inte får operera och hålla på med våra djur hur som helst men jag tycker ändå de borde se till de förmildrande omständigheterna i detta fall och lägga ner det helt. Det var en akutsituation. End of story.

Så. Nu har jag yrat klart :p
 
Sv: Vad gör man?

Jag hade slagit ihjäl katten.
Eftersom det i detta fall handlar om en kattunge så hade inte valet varit svårt.
Det är ju precis som du beskriver enklare att avliva kattunge än vuxen katt.
 
Sv: Vad gör man?

Jag hade slagit ihjäl katten.
Eftersom det i detta fall handlar om en kattunge så hade inte valet varit svårt.
Det är ju precis som du beskriver enklare att avliva kattunge än vuxen katt.

Fast om det är en vuxen katt då? Då blir situationen lite roligare. För jag har då inga skjutvapen, och den enda jag känner som har det bor långt bort mot tjottahejti. Att försöka få tag på en jägare, stuva in kisse i bil och åka mot skogen känns ju sådär med, borde inte kisse lida mindre av kanske ett stygn eller två i väntan på veterinär? Än att bli ihjälstressad på väg mot skogen så att säga.
 
Sv: Vad gör man?

Ett svindjupt sår med en skadad åder tror jag knappast att gemene man kan fixa med nål och sytråd om jag ska vara ärlig... En ven eller en artär är så liten och tunn att man bara skulle trasa sönder den ytterligare.

En hårt lindad rulle som lindas hårt mot skadan(tryckförband) är väl det enda vettiga man kan göra själv då.
Ett navelbråck skulle jag också tro att man skulle kunnat satt tryckförband på samt kanske även tejpat med suturtejp. Det känns lite väl "galet" att börja sy i en katt.. vad använder man för tråd? Hur steril är den? :(

Som sagt, jag har redan sagt att jag inte var en veterinär, det var bara ett exempel. :) Man får väll koka både nål och tråd. Ska ju ej vara en permanent lösning heller.
 
Sv: Vad gör man?

Jamen detta handlade ju om en kattunge.
Hade det varit en vuxen katt det handlade om så hade jag ändå inte släpat in den i en bil för att åka och avliva den.
Hade inte vet kunnat komma så hade jag ringt en kompis som kunde komma och skjuta den.
För mina katter som inte är vana att åka bil hade det varit oerhört stressande att åka någonstans för att avliva det.
Sist jag avlivade en katt blev de så att vet fick komma hem och ge den en spruta på köksbordet.
Men som sagt, skulle inte det gå så skulle nån kompis få komma och skjuta den.

Nä jag tror inte att kattungen skulle må bättre av att bli sydd i magen av någon som inte vet vad den gör.
Dessutom, varför skulle man behöva stressa iväg ut till skogen med kissen?
Man kan väl avliva den ute på gården eller i källaren (kanske blir lite krångligare om man bor i lght).
Tycker det är skonsammast för djuret om man håller sig lugn och inte gör en så stor affär av det.
Då hinner inte djuret uppfatta vad om händer.
 
Sv: Vad gör man?

Jag har inga skjutvapen, jag har ingen källare eller gård och jag bor i lägenhet. Vad skulle jag göra menar du då? Jag får ju inte slå ihjäl honom manuellt heller. (Tror det hade kunnat gå mer snett med faktiskt) Så jag kan ju inte direkt "ringa en kompis" och få katten avlivad. Det är ju det jag tycker är intressant med diskussionen. Vad gör man när det inte finns ett val?

Inte alla har en gård eller kompisar med skjutvapen.
 
Sv: Vad gör man?

Visst kunde "operationen" gått käpprätt åt helvete men jag tror diskussionen här sett någorlunda lik ut så länge ägaren ändå tog kissen till vet så pass snart som h*n faktiskt gjorde. Hade h*n däremot struntat i det eller avvaktat och tänkt att henoms egen operation kanske räckte hade det definitivt blivit mer liv. Jag kan inte tänka mig att detta är något som ägaren överhuvudtaget reflekterat över tidigare, men nu uppstod situationen och nöden har ingen lag, trots allt. Jag är väl lite blödig och kanske förmänskligar jag djur lite för mycket men jag hade aldrig någonsin klarat att slå ihjäl en kattunge utan att ge den en chans. Navelbråck känns ändå som en relativt trivial grej och liv är värda mer än att det bara ska slås ihjäl så lättvindigt.

Detta var inget var inget vanligt navelbråck. Det var en öppen buk och det är absolut inte en trivial sak.

Eftersom det handlade om en uppfödare är detta något hon borde ha reflekterat över, flera gånger. Alla uppfödare måste ha en plan A och en plan B, hemskt gärna en plan C också för sådana här tillfällen. Öppen buk, gomspalt och andra liknande missbildningar kan vi alla råka ut för och vi måste (lagenligt) kunna hantera dem.

Jag slår absolut inte ihjäl kattungar lättvindigt men är beredd att göra det i tex. en sådan här situation, om jag inte kan få kattungen till en veterinär. Än så länge har jag haft tur som kunnat avliva allvarligt missbildade kattungar hos veterinär.
 
Sv: Vad gör man?

Hade jag varit i din situation hade jag iallafall inte sytt.
Skulle kunna gå jättesnett om man inte vet vad man gör.
Eventuellt gjort som andra skrivit i tråden: använt suturtejp eller lindat.
Det måste ju iallafall gått att få tag i en veterinär att rådfråga?
Jag tror inte att en veterinär ger rådet att koka nål och tråd och sy.

Finns det ingen veterinär här på buke som kan ge sina synpunkter i frågan?
 
Sv: Vad gör man?

Man kan väl inte se till vad resultatet blev? Hur skulle det funka?
- Inbrottstjuven som inte lyckas få med sig nått ur huset, ska han dömas lindrigare än den som fick med sig dyra datorn?? :crazy:

Nej, så menar jag inte.

Innan man börjar operera ett djur ska man VETA vad man gör, och det gör man om man är veterinär. Annars inte.
Jag har svårt att tro att det skulle vara stört omöjligt att få tag på en veterinär, tom i norrland kan man få tag på en i aktulägen, även om man kanske måste åka en bit. Tryckförband ska nog hålla den resan.

Vad jag förstår att personen ifråga sjukvårdsutbildad (men på humansidan). Hade väl också jobbat som assistent på djursjukhus el. ngt. liknande.
 
Sv: Vad gör man?

Fast det går ju inte att göra på det viset. Det ger ju människor frihet att experimentera ganska mycket på hemmaplan. Brutet ben? Tja, prova att spjälka hemma och ge katten någon receptfri smärtstillande medicin. Funkar det så var det OK, om det innebar utdraget lidande för katten åker man dit. Kastrera små kattungar (jag menar, det finns ju de som kan efter erfarenhet av att kastrera smågrisar)? Kleta på smärtstillande salva och kastrera, funkar det bra är det OK... om inte så åker man dit.

Jag menar i nödsituationer när man helt enkelt inte får tag i vetrinär. En kastration är ju aldrig lika akut att man inte kan vänta tills vetrinär är tillgänglig. Nu har jag ingen erfarenhet av brutna ben på katter och vilken smärta det innebär men nog måste en hemmagjord spjäla tills vetrinär är tillgänglig vara humanare än att direkt slå ihjäl katten såvida nu inte smärtan är så stor att det helt enkelt är humanast att slå ihjäl den.

Det går inte att döma folk efter hur resultatet blir. Nu tar man väl ofta hänsyn till det när ett straff utdöms (men man kan inte fria bara för att "det gick ju bra"), men det är fortfarande så att det måste vara strängeligen förbjudet för lekmän att utföra tex. kirurgiska ingrepp, för alternativet öppnar dörrar vi inte vill öppna.

Jag tycker inte eller att lekmän ska utföra kirurgiska ingrepp men i en nödsituation där det helt enkelt inte finns tillgång till vetrinärhjälp tycker jag att det ska tas hänsyn till omständigheterna (blev den nog bedövad, hur lyckat blev det)

Vad gäller tillgång till veterinär så finns Distriktsveterinärerna över hela landet, men kanske var de upptagna när uppfödaren ringde (om hon ringde dem). Smådjur prioriteras inte.

Jag minns inte länge omständigheterna nog bra runt detta men jag har för mig att den det gäller ringde ett antal vetrinärer för att få hjälp.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 922
Senast: Hoarfrost
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp