Vad gör man?

Sv: Vad gör man?

Hade jag varit i din situation hade jag iallafall inte sytt.
Skulle kunna gå jättesnett om man inte vet vad man gör.
Eventuellt gjort som andra skrivit i tråden: använt suturtejp eller lindat.
Det måste ju iallafall gått att få tag i en veterinär att rådfråga?
Jag tror inte att en veterinär ger rådet att koka nål och tråd och sy.

Finns det ingen veterinär här på buke som kan ge sina synpunkter i frågan?

Om det inte finns en veterinär att rådfråga då? Det är ju det jag vill få fram i detta resonemang, det finns INGEN annan hjälp. Vad gör man?
 
Sv: Vad gör man?

Det finns väl alltid en veterinär att rådfråga?
Har inte distriktaren tid så kan man väl ringa och fråga på något djursjukhus?
Det finns väl inget som säger att jag som bor i norrland inte får ringa till ett djursjukhus i stockholm och fråga om råd.
Eller en distriktare i skåne.
Kanske man känner någon som känner en veterinär?
Du får ju allting att låta så omöjligt.

Även om jag inte fick tag i veterinär skulle jag inte ta saken i mina egna händer och sy själv.
Jag har lagt stygn på människor (på mitt jobb såklart) , men jag skulle aldrig göra det på ett djur i en sån pressad situation.
Tänk om man syr fel?
 
Sv: Vad gör man?

Om det inte finns en veterinär att rådfråga då? Det är ju det jag vill få fram i detta resonemang, det finns INGEN annan hjälp. Vad gör man?

Mitt svar är fortfarande att då avlivar man kattungen med ett slag mot huvudet. Sedan går det väl alltid att få tag i en veterinär på telefon. Det går att ringa vilken jourvet som helst i landet för rådgivning. Sista utvägen är svindyra Agria jourvet.
 
Sv: Vad gör man?

Jag kan känna att det blir lite konstigt här, om hon inte hade tagit katten till veterinär så hade hennes brott aldrig uppdagats.
Men hon tänkte på katten i första hand, hon handlade utifrån sitt hjärta och även om det var fel enligt lagen så var det ett beslut som nog fler än jag hade övervägt mer än att avliva direkt.

Jag bor ganska nära ett djursjukhus, ändå händer det att man (man i det här fallet är jag själv och bekanta) inte får tag på veterinär när de behövs.
De har telefontider eller så har de redan ett akutfall och kan inte svara därför, eller så kommer man till en svarare som uppmanar en att ringa på kontorstid, detta trots att de ska ha jouröppet:confused:
Den mänskliga faktorn kan göra fel och glömma att koppla vidare telefoner vilket jag fick veta när jag desperat ringde smådjurskliniken när jag stod med en häst med kolik på nyårsnatten och hästveterinärernas telefon hänvisade till telefontiden mellan 8-9 på vardagar:crazy:
Nu ordnade det sig, jag fick tag på en veterinär tack vare en snäll människa på smådjur som sprang över till hästkliniken.

Men, om jag stod med en kattunge i det skicket som i artikeln skulle jag inte ge mej på att sy själv, jag har ingen sådan kunskap utan jag hade bett grannen om hjälp att avliva om bandagering inte hjälpte eller om jag såg att katten led svårt, fast innan dess hade jag nog ringt varenda människa som är sjukvårdskunnig och bett om hjälp.

Jag anser att allt liv är lika värdefullt och att man gör vad man kan, men har jag gjort allt jag kan och djuret ändå lider så måste jag ta mitt ansvar som människa och avsluta lidandet hur sorgligt det än är.
 
Sv: Vad gör man?

Brottet hade fortfarande uppdagats eftersom uppfödaren har skrivit om det hela både i sin egen blogg och öppet på ett forum.

Och visst, det kan vara svårt att komma i kontakt med en veterinär. I synnerhet om man har kravet att veterinären ska finnas nära men om man endast vill prata med en veterinär över telefon är det bara att ringa. Det finns tillräckligt många jourveterinärer i Sverige för att man ska komma i kontakt med iaf en.

Jag ställer mig högst tveksam till att en veterinär öht. skulle ge sig på att sy ihop en öppen buk på en nyfödd kattunge både av etiska men även tekniska problem. Det är mycket svårt att dosera korrekt med smärstillande och lugnande på en så liten katt.

Jag tror ju inte att lite smärtstillande salva är i närheten så bedövande som krävs för att ingreppet ska ske smärtfritt.
 
Sv: Vad gör man?

Det finns väl alltid en veterinär att rådfråga?
Har inte distriktaren tid så kan man väl ringa och fråga på något djursjukhus?
Det finns väl inget som säger att jag som bor i norrland inte får ringa till ett djursjukhus i stockholm och fråga om råd.
Eller en distriktare i skåne.
Kanske man känner någon som känner en veterinär?
Du får ju allting att låta så omöjligt.

Även om jag inte fick tag i veterinär skulle jag inte ta saken i mina egna händer och sy själv.
Jag har lagt stygn på människor (på mitt jobb såklart) , men jag skulle aldrig göra det på ett djur i en sån pressad situation.
Tänk om man syr fel?

Jag förstår inte hur dina kompisar med skjutvapen och din gård har för relevans i det scenariot jag målar upp.
Nu har du iallafall svarat på det jag undrade. Du hade inte sytt.
 
Sv: Vad gör man?

Mitt svar är fortfarande att då avlivar man kattungen med ett slag mot huvudet. Sedan går det väl alltid att få tag i en veterinär på telefon. Det går att ringa vilken jourvet som helst i landet för rådgivning. Sista utvägen är svindyra Agria jourvet.

Men tänk dig själv i en situation där det faktiskt inte finns en veterinär att rådfråga, och att sitta i telefonkö 40 min = död katt. Och om det inte är en kattunge?
 
Sv: Vad gör man?

Men tänk dig själv i en situation där det faktiskt inte finns en veterinär att rådfråga, och att sitta i telefonkö 40 min = död katt. Och om det inte är en kattunge?

Under inga som helst omständigheter skulle jag börja leka veterinär. Jag skulle göra det jag kan, inom lagens ramar och hoppas på det bästa.

Jag har tänkt igenom detta många gånger. Först när jag bodde i Jämtland och bara kunde förlita mig på distriktsveterinärerna på jourtid. Jag hade en (flera) lösning om det inte gick att få tag i dem. Sedan har jag fått tänka på det många gånger sedan jag blev uppfödare och jag vet klart och tydligt vart jag sätter gränsen för vad som är OK och inte.
 
Sv: Vad gör man?

Brottet hade fortfarande uppdagats eftersom uppfödaren har skrivit om det hela både i sin egen blogg och öppet på ett forum.

Och visst, det kan vara svårt att komma i kontakt med en veterinär. I synnerhet om man har kravet att veterinären ska finnas nära men om man endast vill prata med en veterinär över telefon är det bara att ringa. Det finns tillräckligt många jourveterinärer i Sverige för att man ska komma i kontakt med iaf en.

Jag ställer mig högst tveksam till att en veterinär öht. skulle ge sig på att sy ihop en öppen buk på en nyfödd kattunge både av etiska men även tekniska problem. Det är mycket svårt att dosera korrekt med smärstillande och lugnande på en så liten katt.

Jag tror ju inte att lite smärtstillande salva är i närheten så bedövande som krävs för att ingreppet ska ske smärtfritt.


Okej, bloggandet missade jag.
I hennes fall var det ju ganska nödvändigt med en veterinär nära, för jag tror inte att det var enbart råd hon ville ha utan hjälp.
Det är ju skillnad att ringa och fråga hur mycket choklad en hund kan äta utan att bli förgiftad eller stå med en förgiftad hund som behöver hjälp nu.

Jag har ingen aning om vad en veterinär hade gjort, det beror nog mycket på både veterinär och kattägare, alltså dels hur intresserad veterinären är av att hjälpa "bara" en katt eller om den gör allt för att katten ska överleva för att det är en katt.
Sedan betyder det ju mycket om ägaren förtvivlat säger "du måste rädda till varje pris" eller om hon säger "går det att göra något?"

Jag tror inte heller att bedövande salva hjälper särskilt mycket men hennes tanke var nog god.

Sedan kan man ha i åtanke att det är inte så länge sedan vi inom human vården började smärtstilla bebisar, jag opererades för gomspalt utan bedövning, enbart muskelavslappnande och detta var -72.
Det var först för några år sedan man började smärtlindra nyfödda bebisar vid blodprov i hälen, något som är mycket smärtsamt.

Vissa veterinärer kanske hade testat med lite smärtstillande i taget medans vissa hade gjort som man gjorde på bebisar förr, gett muskelavslappnande och sytt ihop.

Jag vet hur arg jag blev när jag fick veta att det min hund fick inte var smärtlindring utan enbart muskelavslappnande vid dränering av bölder och det är inte längesedan, typ 10 år sedan.

Jag menar inte att hon gjorde rätt, det kan jag inte bedömma men jag vet att jag hade gjort allt i min makt om det hade varit jag i hennes situation.
 
Sv: Vad gör man?

Ja, tack och lov smärtbehandlas spädbarn idag!

Tack och lov smärtbehandlas djur bra idag också. Det finns folk som försökt avliva hästar med baksidan av ett yxhuvud också... med goda intentioner men det blir ju självklart fel.

Jag tror också att uppfödarens intention var god, men hon borde tänkt längre och vi har ju djurskyddslagen och djurskyddsföreskrifterna för att skydda djuren. Hade människor haft förmåga att göra korrekta bedömningar i alla lägen hade de inte behövts.

Jag har fortfarande svårt att greppa att hon trodde att Xylocainsalva ens skulle vara i närheten av vara tillräckligt. När vi öppnat buken på levande råttor i lab har vi haft betydligt mer avancerade medel än så och de råttorna har vi inte ens havt för avsikt att väcka upp igen. Allt för att de verkligen inte ska känna något.
 
Sv: Vad gör man?

Jag har för mig att det gällde Emlasalva (samma som man brukar ha på barn på neonatalen när de ska stickas)?!

Jag undrar också var du fått informationen om att det var en helt öppen buk? Jag måste totalt ha missat det då jag läste att det handlade om ett navelbråck där bara ett stygn hade behövt sättas.
 
Sv: Vad gör man?

Jag har för mig att det gällde Emlasalva (samma som man brukar ha på barn på neonatalen när de ska stickas)?!

Jag undrar också var du fått informationen om att det var en helt öppen buk? Jag måste totalt ha missat det då jag läste att det handlade om ett navelbråck där bara ett stygn hade behövt sättas.

Ett navelbråck på en kattunge är inget man behöver åtgärda akut och eftersom uppfödaren i princip ansåg att hon var tvungen att sy ihop det hemma för att kattungen skulle överleva utgår jag ifrån att det handlar om öppen buk. Eller så handlar det om noll koll...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 218
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 922
Senast: Hoarfrost
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Bildtråden
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp