Vad gör ni för alla bin?

Piek

Trådstartare
För första gången har vi en alldeles egen trädgård och vi vill såklart ta hand om alla bin i som vistas i den 😍. Trädgården är, vad jag fått höra, välplanerad utifrån växter som blommar vid olika tidpunkter men vad mer kan vi göra?

Skålar med vatten och stenar ska läggas ut så bina kan bada och dricka men längre än så går tyvärr inte min bikunskap, kom med alla tips ni har 😁
 
Har varje år en kruka på balkongen som jag kallar "Lin för bin", och innehåller just detta. :p

Guerillaodlar ngn näve nektarblandning ute i nejden också varje år.
 
För första gången har vi en alldeles egen trädgård och vi vill såklart ta hand om alla bin i som vistas i den 😍. Trädgården är, vad jag fått höra, välplanerad utifrån växter som blommar vid olika tidpunkter men vad mer kan vi göra?

Skålar med vatten och stenar ska läggas ut så bina kan bada och dricka men längre än så går tyvärr inte min bikunskap, kom med alla tips ni har 😁

Vilda bin lider brist på boplatser! Men olika bin vill ha olika bon, så det beror på lite hur marken ser ut. Jag gjorde ett eget insektshotell förra året som fick en del besök.
 
För första gången har vi en alldeles egen trädgård och vi vill såklart ta hand om alla bin i som vistas i den 😍. Trädgården är, vad jag fått höra, välplanerad utifrån växter som blommar vid olika tidpunkter men vad mer kan vi göra?

Skålar med vatten och stenar ska läggas ut så bina kan bada och dricka men längre än så går tyvärr inte min bikunskap, kom med alla tips ni har 😁
Jag har försökt med insektshotell men det har gått sådär. Det är så väldigt noga med att de ska ha en perfekt plats. Stadig i södersol, och jag kan helt enkelt inte spika fast någonting på den väggen, rappad.

Så jag har gett upp om det och ger vatten, får mest sniglar och paddor i skålen :D, och lavendel i massor. Har en fin "slänt" under buskarna som jag tror jag har humlor i för lavendeln brukar vara helt täckt av humlor i juli. (grannarna härmas :D nästan alla har börjat ha lavendel längs gatan, är det slump eller var mina fina? :D). Börjat med timjan också så de får omväxling i kosten.
 
Ska i år odla bovete och honungsfacelia till bina
Hade förra året mängder med kungsmynta som tyvärr var i vägen lite vid bygget av en ny altan men försökte flytta så mycket som möjligt för kungsmynta älskar humlorna
Ska även anlägga en liten äng med sommarblommor och har små vattenbad i trädgården
 
För första gången har vi en alldeles egen trädgård och vi vill såklart ta hand om alla bin i som vistas i den 😍. Trädgården är, vad jag fått höra, välplanerad utifrån växter som blommar vid olika tidpunkter men vad mer kan vi göra?

Skålar med vatten och stenar ska läggas ut så bina kan bada och dricka men längre än så går tyvärr inte min bikunskap, kom med alla tips ni har 😁
Det finns gedigna listor på bra biväxter. :) Tex denna:
https://kupan.se/vaxter/dragvaxter-2/

En kortare lista med bra förslag på framförallt träd:
https://www.biodlarna.se/bin-och-biodling/fakta-om-biodling/nagra-vanliga-bivaxter/

I huvudsak ska man plantera naturliga arter, ej hybrider eftersom dessa ofta förlorat produktionen av pollen och nektar. Fyllda blommor gör det svårt för bina att hitta in, t.ex. rosor ska vara öppna. Många kryddor är mycket omtyckta av bin, t.ex. mynta, timjan, isop, lavendel, salvia, gräslök. Om jag skulle slå ett slag för en ängsblomma, om man vill anlägga äng eller ha den i någon rabatt, är ängsvädd. Det är många arter som är knutna till just den men den blir allt mer ovanlig. Om man låter kirskålen blomma i kanterna är den också omåttligt populär men då får man också stå ut med att den sprider sig glatt. ;)

I vattenskålarna ska man lägga stenar eller glaskulor så att bina tryggt kan stå på dessa utan att ramla och bli fast i vattnet när de dricker. Det räcker med att stenen är fuktig egentligen så suger de vatten från stenens yta.

Har man möjlighet att göra en sandig vall eller sandig plätt i söderläge med full sol kan man få jätteglada solitärbin som bygger bo i sanden. :) Det blir då små hål in till varje bo och man kan ofta på nära håll studera bin som mycket flitigt gräver ur sina små gångar. Har man en stubbe kan man borra hål i stammen i söderläge åt bina. Jag vet inte hur effektiva byggda bon åt insekter är, mitt insektshotell är i varje fall ickebesökt men jordblottorna i sandig jord blev snabbt bebodda med många hålor.

Lycka till och hoppas ni får en välbesökt trädgård! :love:
 
Vill de ha någon speciell placering? Ser aldrig bin hos oss tyvärr, men har väldigt mycket humlor. Eller något annat tips om boplats för just humlor?
Soligt, varmt och där ni inte går och stör (eller stör er på) humlorna. :) Gräver man ner en kruka, lägg nånting över så det inte regnar in genom hålet. Man kan också gräva ned en gammal vattenkanna där pipen sticker upp ur marken och skyddas av takpannor, en upp och nervänd kruka eller liknande. Humlor bygger gärna i gamla sorkbon så har man mycket sork är det nog också bra. ;)
 
Vill de ha någon speciell placering? Ser aldrig bin hos oss tyvärr, men har väldigt mycket humlor. Eller något annat tips om boplats för just humlor?
Lätt nedgrävda krukor med lilla hålet uppåt men på något sätt regnskyddat.
De bor gärna i gamla musbon så ett tips som visades på tv var att ta material därifrån om du skulle ha råkat städa bort några. Gissar på att majoriteten inte har sånt men grus och lite gräs i botten är nog bra.
 
Här fanns ett bihotell uppsatt när vi flyttade in och det verkar populärt! Säkert 50 bin som trängs där på dagarna. Men vi kan ingenting, ni som kan, vad gör dem? För de flyger mest omkring utanför hålen, in i ett hål 2 sekunder och sen ut igen. Det blir lite fight om två vill in i samma hål. Men de är ju bara in en pyttestund! Så, vad gör dom? 😅
 
Jag aktar mig noga för att plantera eller så något dom gillar,resten av tiden springer jag skrikandes o viftandes omkring under hela sommaren.

Är JÄTTE allergisk mot dom.
 
Jag väljer att så blommor de gillar och planterar mycket kryddväxter som timjan, oregano, mynta, lavendel mm, blommande buskage, fruktträd osv. Jag har en ostädad trädgård som jag krattar upp löven i nu, döda grenar och annat som de kan husera i, planerar att bygga bihotell, ställer ut vatten.
 
Här fanns ett bihotell uppsatt när vi flyttade in och det verkar populärt! Säkert 50 bin som trängs där på dagarna. Men vi kan ingenting, ni som kan, vad gör dem? För de flyger mest omkring utanför hålen, in i ett hål 2 sekunder och sen ut igen. Det blir lite fight om två vill in i samma hål. Men de är ju bara in en pyttestund! Så, vad gör dom? 😅
De lägger in ägg och pollen, gör små kamrare och murar igen. Det kommer alltså vara larver som bor där tills de är färdigutvecklade.
Skulle tro att de just nu letar lämpliga platser framförallt.
 
aningens OT men...

ja ghar i ett antal år varit sorgsen för att lönnarna bommar tyst här. Dvs det har inte funnits insekter som surrat bland blommorna. "Förr" var det ett högt surrande från blommande lönnar.

Jzag har massor av blommande växter i trädgården numera och hafr röjt bort barrbuskar som jag ersatt med fruktträd. För varje år som gått har det kommit fler humlor. När t.ex. fläckebolöken blommar så är blomorna nedtyngda av humlor.

Igår kväll gick jag förbi den äldsta lönnen som börjat blomma i ena delen av kronan. Och det surrade! Jag ser fler små bin och steklar.

Antingen har jag gjort nånting rätt eller så har vädret varit väldigt gynnande.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: starcraft
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 377
Senast: Wille
·
Samhälle Efter ett inslag på nyheterna i morse har jag funderat på vad de sa. En tredjedel av Sveriges biarter (säger man arter?) riskerar att...
12 13 14
Svar
269
· Visningar
10 301
Senast: Nahar
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 269
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp