Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker tänka så om mitt lilla barn. Sover som en kratta. Vaknar miljoner gånger varje natt, i natt ”vaken” mellan 01.07-05.30. Då ramlade dottern ur sängen. Så inte många minuter sömn för mig i natt. Kan ha yttrat något om att jag hatar mitt lilla barn, vilket såklart inte stämmer men det är så tärande inte få sova. På det så har stora först haft sportlov från förskolan och var så sjuk (jippie tänkte jag, då har vi dammat av det). Men nej; hon fick öroninflammation och är hemma även denna vecka. Ridå.
Ja ibland blir man bara så trött och less på situationen. Det går ju ofta över men det är kämpigt när man är mitt i det.
 
Förundras emellanåt över hur olika barn kan vara. Minns att jag med storasyster desperat undrade hur man aktiverar en 10-månaders och bla fick ett snorkigt ”vadå aktiverar, en 10-månaders sätter man väl vid grytskåpet så underhåller hen sig själv”. Det gjorde hon inte alls, det var intressant max 30 sekunder sen var hon trött på det. Lillebror däremot är tycker att sånt är jätteintressant, det är bara att öppna valfri låda så underhåller han sig själv en bra stund. Idag har han testat ett lock på samtliga skålar och några mått, han höll på i säkert en halvtimme med att prova det där locket på olika saker.
 
Här kör vi okomplicerad öroninflammation, men räknar med jobb imorgon om natten går bra.
Han har mått bra ändå hela dagen, så läkaren tyckte han kan gå bara allmäntillståndet är ok.

Att vabba en sjuk utan att den mår dåligt är jobbigt för mamman, särskilt när man håller friska lillasyster hemma på en gång 😁.
 
Förundras emellanåt över hur olika barn kan vara. Minns att jag med storasyster desperat undrade hur man aktiverar en 10-månaders och bla fick ett snorkigt ”vadå aktiverar, en 10-månaders sätter man väl vid grytskåpet så underhåller hen sig själv”. Det gjorde hon inte alls, det var intressant max 30 sekunder sen var hon trött på det. Lillebror däremot är tycker att sånt är jätteintressant, det är bara att öppna valfri låda så underhåller han sig själv en bra stund. Idag har han testat ett lock på samtliga skålar och några mått, han höll på i säkert en halvtimme med att prova det där locket på olika saker.
Visst är man lite tacksam över att få en lite nöjdare bebis när man har ett yrväder till storasyskon? :D
Din och min stora känns ju ganska lika, och även de små verkar det som. När lilla E var runt 10 månader kunde hon sitta nöjd i 20 minuter med snöret till sina egna byxor :laugh:
 
Förundras emellanåt över hur olika barn kan vara. Minns att jag med storasyster desperat undrade hur man aktiverar en 10-månaders och bla fick ett snorkigt ”vadå aktiverar, en 10-månaders sätter man väl vid grytskåpet så underhåller hen sig själv”. Det gjorde hon inte alls, det var intressant max 30 sekunder sen var hon trött på det. Lillebror däremot är tycker att sånt är jätteintressant, det är bara att öppna valfri låda så underhåller han sig själv en bra stund. Idag har han testat ett lock på samtliga skålar och några mått, han höll på i säkert en halvtimme med att prova det där locket på olika saker.

Gud, det låter helt fantastiskt!

Mvh har 3-åring som still going strong i att underhålla sig typ ett par minuter max i varje aktivitet innan hon tröttnar...
 
Visst är man lite tacksam över att få en lite nöjdare bebis när man har ett yrväder till storasyskon? :D
Din och min stora känns ju ganska lika, och även de små verkar det som. När lilla E var runt 10 månader kunde hon sitta nöjd i 20 minuter med snöret till sina egna byxor :laugh:
Sjukt tacksam! Det allra bästa är att han somnar utan kamp.
Byxsnören är oväntat underhållande!

Gud, det låter helt fantastiskt!

Mvh har 3-åring som still going strong i att underhålla sig typ ett par minuter max i varje aktivitet innan hon tröttnar...
Igenkänning på det, man blir helt matt. Det blev klart bättre runt 4 och numera är uthålligheten relativt bra, men hon har sjukt svårt att sysselsätta sig själv utan vill helst ha nån med sig hela tiden.
 
Funderar på varför yngsta första veckan var så nöjd och sov hela nätter i sin egen säng, för att nu (andra veckan) komma över till min säng.
Hoppas hon kommer på att hon vill sova i egen säng igen.
Jag vill ha min säng själv (ok, med hunden i fotändan då).
 
Igenkänning på det, man blir helt matt. Det blev klart bättre runt 4 och numera är uthålligheten relativt bra, men hon har sjukt svårt att sysselsätta sig själv utan vill helst ha nån med sig hela tiden.
Håller med om detta, runt 4 blev det annorlunda och nuförtiden kan han försjunka i smålego tex riktigt långa stunder. Men vi ska helst vara i närheten/samma rum för att han ska kunna fokusera på sin egen grej.
 
Känner mig smått oroad över att jag fortfarande mår konstigt 4 dygn efter sjukhusbesöket trots att alla prover såg bra ut :cautious: Men kanske är helt normalt att må kasst mot slutet, jag var så bortskämd med att må betydligt bättre med första barnet.
 
Jag mår rätt trist nu. Jobbar hemifrån sittande i sängen. När jag åker in till jobbet klarar jag vara där till 14 tiden sen blir magen spänd, obehaglig känsla, yrsel jobbigt att andas, varar i timmar efteråt. Då är det inget fysiskt krävande jobb. Jag hade tvärtom hellre varit där omgiven av trevliga människor än hemma själv. Men landar i acceptans kring att jag är höggravid. Om två veckor kan jag tekniskt sett föda utan att det är prematur. Men ring BM och hör dig för om det är oroväckande. Bara att du är orolig är ju dåligt och gör det värt att ta tag i.
 
Känner mig smått oroad över att jag fortfarande mår konstigt 4 dygn efter sjukhusbesöket trots att alla prover såg bra ut :cautious: Men kanske är helt normalt att må kasst mot slutet, jag var så bortskämd med att må betydligt bättre med första barnet.
Tycker också du kan ringa bm och rådfråga!
 
Igår var S på ett osedvanligt bra ordhumör och lärde sig på några minuter att säga både mos, juice, korv och bil 😅. Idag kom nos också. H ägnade tandborstningen åt att säga ”mamma är där” och ”där är pappa” medan han gapskrattade varje gång det blev rätt. Äntligen verkar de intresserade av att lära sig prata ❤️.
 
Jag funderar på varför så många verkar vara helt besatta av att vår pojk ska ha napp. Han gillar det inte, och så jäkla ofta ammar han inte så att man skulle kunna misstänka att han använder mig som napp... De gånger vi testat har han bara blivit surare av nappen och nog kan man väl få vara ledsen lite då och då utan att det ska behöva betyda att det är en napp man saknar?
 
Jag funderar på varför så många verkar vara helt besatta av att vår pojk ska ha napp. Han gillar det inte, och så jäkla ofta ammar han inte så att man skulle kunna misstänka att han använder mig som napp... De gånger vi testat har han bara blivit surare av nappen och nog kan man väl få vara ledsen lite då och då utan att det ska behöva betyda att det är en napp man saknar?
Det verkar vara nåt som ”ska” vara. Svärmor har till och med köpt nappar att ha hemma hos sig, trots att tvillingarna inte vill ha napp 😅 Cajsa kan suga på napp några minuter men det är mer ”nyhetens behag” än ett behov!
 
Det verkar vara nåt som ”ska” vara. Svärmor har till och med köpt nappar att ha hemma hos sig, trots att tvillingarna inte vill ha napp 😅 Cajsa kan suga på napp några minuter men det är mer ”nyhetens behag” än ett behov!
Verkar ju nästan så. Särskilt när tom bvc-sköterskan propsar på napp och att man måste "lära" barnet att gilla det, testa olika typer och så. Känns bara märkligt.
 
Verkar ju nästan så. Särskilt när tom bvc-sköterskan propsar på napp och att man måste "lära" barnet att gilla det, testa olika typer och så. Känns bara märkligt.
Så mycket man ska och inte ska :p Napp är verkligen inget måste. Ingen av mina barn har velat ha napp och jag hade verkligen inte lust att prova 25 olika sorter för att eventuellt hitta någon de gillade. Ingen av dem gillade nappflaska heller 🤷🏼‍♀️

Klart det kan vara bra med napp men alla barn och alla föräldrar är olika. Fördelen att inte börja med napp är att man inte behöver sluta med napp.
 
Treåringen är nog på väg in i en ny utvecklingsfas. Det har varit lugnt ett tag men jag har börjat ana ett skifte i hur saker tas emot och viljan att bestämma själv.

Tandborstningen har funkat klockrent jättelänge men nu strular det igen. Mycket lek och teater krävs för att locka henne. Rocka munnen funkade toppen ett tag men igår var det också dåligt. Idag skaffade jag ett nytt vapen: en enhörningstandborste. Problemet är bara att hon redan har fyra tandborstar och jag vet inte om jag vågar lägga undan någon 😂
 
Jag funderar på varför så många verkar vara helt besatta av att vår pojk ska ha napp. Han gillar det inte, och så jäkla ofta ammar han inte så att man skulle kunna misstänka att han använder mig som napp... De gånger vi testat har han bara blivit surare av nappen och nog kan man väl få vara ledsen lite då och då utan att det ska behöva betyda att det är en napp man saknar?

Vi har tre barn och ingen av dem har haft napp. Napp är ju såklart jättebra om behov finns, men om barnen inte vill så finns det ju verkligen ingen anledning att "tvinga" (hur man nu skulle göra det...). Och fördelen med att de inte har napp är ju också att man slipper avvänjningen sen!

Vet inte hur många gånger jag fått höra det där om att "han kommer att börja använda dig som napp"... Och det kan ju givetvis vara superjobbigt om bebisen har ett sådant stort sugbehov och då är napp ju jättebra att använda, det säger jag verkligen inget om. Men de använder inte bröstet som napp, de använder nappen som bröst.
 
Jag mår rätt trist nu. Jobbar hemifrån sittande i sängen. När jag åker in till jobbet klarar jag vara där till 14 tiden sen blir magen spänd, obehaglig känsla, yrsel jobbigt att andas, varar i timmar efteråt. Då är det inget fysiskt krävande jobb. Jag hade tvärtom hellre varit där omgiven av trevliga människor än hemma själv. Men landar i acceptans kring att jag är höggravid. Om två veckor kan jag tekniskt sett föda utan att det är prematur. Men ring BM och hör dig för om det är oroväckande. Bara att du är orolig är ju dåligt och gör det värt att ta tag i.

Tycker också du kan ringa bm och rådfråga!

Nu när symptomen börjar utkristallisera sig efter några dagar börjar jag misstänka magsjuka. Har haft hjärtklappning, blivit andfådd av ingenting, varit illamående och haft ont i kroppen som en början men idag har de klassiska symptomen på magsjuka gjort en härlig entré. Besparar er detaljerna. Känns som en omvänd ordning på hur det brukar te sig men känns ändå mest sannolikt just nu. Ska nog ändå kolla med bm.

Nej hörni, fy fan vilket lågvattenmärke det är just nu 😅 Bortsett från operationerna hoppas jag på att kunna klassa den här veckan som sämst hälsa i (det unga) livet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
67 68 69
Svar
1 367
· Visningar
70 315
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 270
Senast: turbofling
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 162
Senast: Praefatio
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 718
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp