Vad gör vi? Del CVI

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det här är väl tjusiga fjädrar att ha i riset? :heart Jag brukar ha svarta, men lite färg är kanske inte fel i år.
1585901088488.png
 
Det låter jättejobbigt att behöva ligga i sängen redan vid 21:00.
Då har man ju knappt kommit in ens utifrån 🧐
Ja men verkligen. När skolan fortfarande var i skolan, så tog det mig 1.5-2h att ta mig till och från skolan enkel väg. Slutade 17 ibland och kom då hem precis innan 19. Då skulle det ätas och göras läxor. Så enligt det schemat skulle jag haft 2h på mig att äta och göra alla läxor för dagen = inte så jätterimligt :meh:
 
Ja men verkligen. När skolan fortfarande var i skolan, så tog det mig 1.5-2h att ta mig till och från skolan enkel väg. Slutade 17 ibland och kom då hem precis innan 19. Då skulle det ätas och göras läxor. Så enligt det schemat skulle jag haft 2h på mig att äta och göra alla läxor för dagen = inte så jätterimligt :meh:
Jag hade inte bott kvar där mer än absolut nödvändigt.
 
Tack för tips :heart
Jo, vi hade 4 lådor på 85 kvm ett tag. Vi tänkte att det kanske berodde på att vi ibland var för långsamma på att tömma lådorna och då kan fler lådor vara till hjälp. Men det verkade inte vara fallet då olyckorna blev fler och vissa av lådorna inte användes alls (vi roterade lådorna också).
Vi har använt olika typer av sand också, men det gör det varken bättre eller sämre. Angående mjukt underlag, katten slutade kissa i min säng efter att jag haft öppet min dörr hela tiden och gett fri access dit. Så de har tillgång till min säng och soffan, men de senaste månaderna har det som sagt inte skett några olyckor. Och de som skett har varit i pappas och hans tjejs säng.

Vi har pratat och vi bråkar rätt mycket om det. Pappa tycker att jag inte ser andras vinklar när jag säger att jag inte vill ha massa tavlor överallt. Egentligen är tavlor okej, men att ha en grupp med femtioelva små tavlor i olika färger och storlekar gör det kaos i mitt huvud.

Ja, om hon går första året på gymnasiet är vi nog lika gamla. Jag är 03a. Jag har haft eget ansvar för sovtider väldigt länge faktiskt.
Åh, vad mycket åsikter det kommer komma nu, så jag vill bara börja med att säga att vi har testat alla tips vi funnit och fått men kommit fram till att detta är det bästa för oss/mig.
Just sömnen har alltid varit ett problem för mig, har absolut noll och inga problem med att dygna. Efter en period där jag sov max några timmar varannan/var tredje natt så fick mamma nog och sa åt läkaren på BUP att de får fixa fram någon sömnmedicin åt mig. Problemet är att det inte tar 30min för mig att känna av effekten, som läkaren sa, utan kan ta upp emot 4h och tills det så är jag helt "normal" och kan göra allt jag kan göra på dagarna. Sen när tröttheten kommer så "kan" jag inte göra något annat än att gå och lägga mig.

Anledningen till att jag inte ligger i sängen och gör ingenting de fyra timmarna det kan ta att somna, är för att jag känner att det är slöseri med tid. Jag känner ändå så tydligt när jag kan somna och blir trött "på riktigt".

Och tro mig, jag har tagit upp detta med pappa. Vi började bråka... hans tjej har nämligen också haft problem med sömnen det senaste (så att hon inte har mer förståelse än hon har övergår mitt förstånd?!!) och faktiskt varit inlagd några dygn för det. Så argumenten går typ "ja men hon måste få sova och vi alla måste hjälpa till för det" :banghead:
Asså, jag fattar att det blir ett jävla moment 22 för alla, men jag gör liksom ingenting som låter och stör. Det är vetskapen om att jag är vaken som stör henne. Men det kan ju inte jag hjälpa?! Hade ändå legat vaken i sängen och hon ser ju inte ens mig eftersom de stängt in sig i sitt sovrum. Så ja... jag vet faktiskt varken ut eller in nu och vet inte vad mer jag kan säga. Känner att jag bara upprepar mig i cirklar nu ändå.
Dottern är ett år äldre men inte så långt ifrån då! ;)
Jag förstår till viss del din pappas dilemma, han försöker vara alla till lags men det kommer inte att gå i och med att era behov står emot varandra. Vetenskapen att någon annan är vaken när man själv sover är något man behöver komma över, jag kan visserligen inte somna innan alla i familjen är hemma som ska komma hem för natten. Men det är mitt problem och det gör inte att jag hindrar de övriga ifrån att åka iväg och göra saker och komma hem sent.

Visst har det diskuterats tidigare om du skulle kunna bo på heltid hos din mamma? Det kanske vore bäst för alla parter under en period och vara hos din pappa kortare perioder då hans partner kanske kan anpassa sig lite mer till dig. Jag misstänker att ni bor i lägenhet så det kanske är svårt att hitta andra boendelösningar som gör att det fungerar bättre för er.
 
Brukar man ha så där mycket regler i en familj?
Jag tror att det beror lite på vad man menar med regler. ;) Vi har många oskrivna regler i familjen som blir uppenbara när kompisar är på besök, mest gällande sånt som påverkar hunden. "inte springa runt inne i längre perioder" "stäng dörren till toaletten ordentligt" "släpp inte ut hunden lös" osv. Vi äter nästan alltid kvällsmaten tillsammans, frukost är mer sällan tillsammans, där har vi så olika behov. Men jag som gillar att sitta länge och äta frukost brukar hinna äta med alla. ;)
Kvällar gäller att man spelar inte hög musik om någon har gått och lagt sig, här är det maken som lägger sig först, jämt. ;) Han är extremt kvällstrött, har mycket sömnbehov och går upp tidigt för jobbet. Sonen brukar jag påminna och läggdags vid 21, men mer "kom ihåg att du ska sova också" så han inte drar igång något stort spel. Dottern sköter sig helst själv på den fronten som sagt.
 
Åh, tack för påminnelsen! Påskris!
Jag kan ju inte sluta vara den knäppa svenskan på vår gata bara för att det råkar vara coronalockdown, jag har ett rykte att leva upp till! :D
Alltså, jag läste det som pås kris. Läste att det var något om corona... Blev lite sur och typ vafan bunkrar folk PÅSAR nu? :rage: Någon jävla måtta får det vara!
Hann till och med googla lite på bunkra påsar innan jag insåg att jag läst fel 🙈:rofl:
 
Ursäkta mitt språk, men inte en jävla aning. Vi är som sagt inte en normal familj. Men när hon kommer in och har så här mycket regler får det oss att framstå som att det var djungelns lag innan och det var det då inte. Vi hade kanske inte regler, men vi hade rutiner. Rutiner som fungerade för alla där det var kompromissat en del, men vi visste vad som skulle hända osv.

Nu är tex en regel att "vi tar de lediga dagarna som det kommer". Så ibland åker vi på utflykt på både lärdagen och söndagen och lämnar ingen tid för återhämtning (helgen är återhämtning för mig och min bror). Ibland gör vi absolut ingenting men då ska vi ha "familjetid" där alla behöver vara med och ingen får stänga in sig på rummet etc.

Men nej, man brukar nog inte ha så här mycket regler i en familj... däremot rutiner. Rutiner är A och O här. Men de är ju nästan borta då hennes regler liksom säger emot våra rutiner och fått dem "nedprioriterade".
Förlåt, jag menar inte att raljera över din bonusmamma utan att känna henne. Är inte likt mig. Men jag kan inte låta bli att tänka att hon är en sån där som tittat på ett gäng säsonger av "Supernanny" och typ... tagit allt där som 100% hur man ska göra och nu försöker vara någon form av wannabe supernanny mamma. 🙈
 
Jag hade inte bott kvar där mer än absolut nödvändigt.
Som sagt, mamma och pappa håller på att prata om hur de ska lösa det och ifall jag får bo hos mamma på heltid istället. Men det går seeeeegt.
Dottern är ett år äldre men inte så långt ifrån då! ;)
Jag förstår till viss del din pappas dilemma, han försöker vara alla till lags men det kommer inte att gå i och med att era behov står emot varandra. Vetenskapen att någon annan är vaken när man själv sover är något man behöver komma över, jag kan visserligen inte somna innan alla i familjen är hemma som ska komma hem för natten. Men det är mitt problem och det gör inte att jag hindrar de övriga ifrån att åka iväg och göra saker och komma hem sent.

Visst har det diskuterats tidigare om du skulle kunna bo på heltid hos din mamma? Det kanske vore bäst för alla parter under en period och vara hos din pappa kortare perioder då hans partner kanske kan anpassa sig lite mer till dig. Jag misstänker att ni bor i lägenhet så det kanske är svårt att hitta andra boendelösningar som gör att det fungerar bättre för er.
Vad kul! Jag är född i början på året, så är hon född sent på året är det knappt någon skillnad ;)

Ja men precis, men det är ju mycket enklare att försöka vara alla till lags än att säga emot någon. Så klart.
Hon kan tydligen inte komma över det, utan alla måste sova så att hon kan sova också. Så pappa måste gå och lägga sig samma tid som henne och hinner inte prata med mig på kvällen som han alltid brukade göra innan.

Jag kan ändå förstå att du inte kan somna innan alla som ska vara hemma, är hemma. Det är liksom lite av en annan grej, när man är hemma kan ju inget hända. I alla fall inte på samma sätt som när man är ute. Min mamma är likadan, hon kan inte sova förrän vi båda är hemma. Men tur för henne så är min bror för liten för att hitta på "bus" och jag är jag hemma på helgerna ;)

Ja, det diskuteras tidigare och mamma och pappa pratar fortfarande om det. Men som sagt, det går seeeegt...
 
Förlåt, jag menar inte att raljera över din bonusmamma utan att känna henne. Är inte likt mig. Men jag kan inte låta bli att tänka att hon är en sån där som tittat på ett gäng säsonger av "Supernanny" och typ... tagit allt där som 100% hur man ska göra och nu försöker vara någon form av wannabe supernanny mamma. 🙈
:rofl: :rofl: :rofl:
ALLTSÅ JAG ÄLSKAR DIG! :love:
Det där är ju ca 110% sant!
Be inte om ursäkt! Det där var superroligt! :love:
 
GAH! Min chef vill inte godkänna min sänkning av arbetstid, och även om det är AF som betalar min lön så är det min chef som måste godkänna det. Chefen säger att de behöver mig pga corona och att vi har fått mera att göra.
Hade kontaktat facket och de säger tyvärr samma sak.
Stor hjälp facket, jag trodde liksom att ni skulle vara på min sida :meh:

Just nu känner jag en lust till att säga upp mig :grin: men jag behöver nog tänka efter först. Uuurggghhh....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
227
Senast: Hellhound
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 942
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 429
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp