Vad GÖR vi? Del XCIX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min kropp bråkar efter de 35 kärrorna dynga igår. :D

Framförallt är det benen. Jag fick kliva upp på släpkärran för att skotta ner i skottkärran. Det där steget upp, det sög i lårmusklerna. Varierade mellan att ta vänster och höger ben först. Morgonen idag började med att jag ägnade mig åt "silly walks". hahaha.

Har följdaktiligen inte gjort så många knop idag. Tvättat en massa, det kräver inte så häftiga stordåd. Starta jordfräsen får anstå till nästa helg.
 
Sitter i köket och njuter av tystnaden som la sig när jag fått ungarna i säng :love: Ska släpa mig ut och ge hästarna kvällshö och sen invänta maken som harvar för sista gången. Snart är vårbruket klart!
 
Ligger i sängen efter mkt om och men idag efter allt bus med min brorsson. Han bestämde att vi inte skulle titta på bilar (man måste lyssna på lillchef på 5 år)
 
Min kropp bråkar efter de 35 kärrorna dynga igår. :D

35! :eek: (min första tanke var "shit, 35!" :D )

Jag har asat ut 12 ynka kärror hittills under påskdagarna, visserligen först öst upp dyngan nerifrån gödselplattan och sedan fraktat ut eländet och grävt ner det så att det blandar sig riktigt. Men det känns ändå! Riktigt ihoppackad hästgödsel har högre densitet än vad de flesta skulle tro...

Det märkliga är hur snabbt det bara försvinner och sjunker bort sedan, totalt måste jag ha kört ut bortåt 200 kärror på en total yta om kanske 60 kvm under de senaste sex sju åren. Varje vår ser det ihopsjunket ut igen som att man börjar om från noll - men känslan av att goffa sig ner i riktig mylla är värd en del jobb. Eller för att citera Ernst Kirschsteiger:

untitled.png
 
Just nu har jag precis lagt mig och sängen börjar bli varm, försöker ignorera att torktumlaren är klar och väntar på att den ska stänga av sig själv istället. Vilket den gör efter en stund men den piper några gånger först, men orkar inte gå upp och stänga av den
 
Har en liten fundering . Då jag varit förkyld ett tag nu och ikväll slog det lock för ena örat och jag tog en tops och skulle få ut proppen men den blev full med blod. Har använt 8 st och dom är fulla med färskt blod . Kan det bero på förkylningen . Nu räcker det med att jag stoppar in fingret för att det ska bli blodigt
 
Har en liten fundering . Då jag varit förkyld ett tag nu och ikväll slog det lock för ena örat och jag tog en tops och skulle få ut proppen men den blev full med blod. Har använt 8 st och dom är fulla med färskt blod . Kan det bero på förkylningen . Nu räcker det med att jag stoppar in fingret för att det ska bli blodigt
Du ska aldrig pilla med tops i öronen! Sluta genast! Och pilla inte med fingret heller
 
Hur ska jag då få ut skiten i öronen
Topsen är alltid gäggiga då jag använder dom efter en dusch
Du pillar snarare gäggan längre in och risk att du skadar trumhinnan som du verkar ha gjort nu med tanke på blodet. Öron rengör sig själva. Lite vax är bara bra för det skyddar öronen men om du ofta får proppar så kan en såndär rund som man sprutar in vatten i eller något från apoteket som motverkar. Men aldrig, aldrig, aldrig tops i öronen.
 
Enligt min mobil är det 7° ute, men jag vill inte tro på det för det är varmt ute. Jag sitter just nu på balkongen och njuter av vädret. Inne är det jättevarmt, det känns som att jag kokar ihjäl så fort jag går in. Men snart måste jag gå in och lägga mig i alla fall.. :down:
 
Du pillar snarare gäggan längre in och risk att du skadar trumhinnan som du verkar ha gjort nu med tanke på blodet. Öron rengör sig själva. Lite vax är bara bra för det skyddar öronen men om du ofta får proppar så kan en såndär rund som man sprutar in vatten i eller något från apoteket som motverkar. Men aldrig, aldrig, aldrig tops i öronen.
Äh jag rensar mina öron med tops varje gång jag går på toa (klåda) och när jag var hos öron/ näsa/ hals pga polyper kollade de i öronen också och alla kandidater fick kolla då de aldrig sett så "fina " öron tidigare sätt man direkt kunde se allt supertydligt 👍

Jag har 2 tredjedelar av topsen i örat så är lååång in också men det gäller att ha rätta tekniken 😉
 
35! :eek: (min första tanke var "shit, 35!" :D )

Jag har asat ut 12 ynka kärror hittills under påskdagarna, visserligen först öst upp dyngan nerifrån gödselplattan och sedan fraktat ut eländet och grävt ner det så att det blandar sig riktigt. Men det känns ändå! Riktigt ihoppackad hästgödsel har högre densitet än vad de flesta skulle tro...

Det märkliga är hur snabbt det bara försvinner och sjunker bort sedan, totalt måste jag ha kört ut bortåt 200 kärror på en total yta om kanske 60 kvm under de senaste sex sju åren. Varje vår ser det ihopsjunket ut igen som att man börjar om från noll - men känslan av att goffa sig ner i riktig mylla är värd en del jobb. Eller för att citera Ernst Kirschsteiger:

Visa bifogad fil 28597
Du kan tona ner din beundran lite :)

Det är torvgödsel, lastat på en stor släpvagn med traktorskopa. Det är lättskottat, och eftersom det inte regnat på flera veckor är det skapligt torrt (lätt) också.

35 kärror permanentbädd hade jag seriöst dött av :D

Delad glädje är dubbel glädje. Vännen jag får av är inneligen tacksam att de blir av med det. De har inga jordar som plöjs i år. Beten läggs om med långa intervall så dyngan önskar hon bli av med. Hon annonserar till och med i lokala facebookgruppen att man kan komma aoch hämta. Ju mer desto bättre.
 
Du kan tona ner din beundran lite :)

Det är torvgödsel, lastat på en stor släpvagn med traktorskopa. Det är lättskottat, och eftersom det inte regnat på flera veckor är det skapligt torrt (lätt) också.

35 kärror permanentbädd hade jag seriöst dött av :D

Delad glädje är dubbel glädje. Vännen jag får av är inneligen tacksam att de blir av med det. De har inga jordar som plöjs i år. Beten läggs om med långa intervall så dyngan önskar hon bli av med. Hon annonserar till och med i lokala facebookgruppen att man kan komma aoch hämta. Ju mer desto bättre.

Som sagt, det är skit (haha) att jag inte är närmare :D Jag hade varit där med en släpvagn direkt :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att det kunde vara bra med en tråd där vi postar småsaker i livet som ger oss glädje, små guldkorn som gör att mörkret inte...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
11 309
Senast: Lingon
·
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 248
Senast: Sassy
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
378
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 498
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp