Vad gör vi häst-edition del 1

Jag har lyckats trassla ut galoppen :)
Först höll han på att bocka av mig x antal gånger (som vanligt :grin:) sen bytte jag gärde till ett som var lite fastare (brukar vara tvärt om så här års annars hade jag ridit hela passet där såklart 😅) och då fick vi till det! Så glad! 🤩
Nu när alla gångarter är på plats känns det som om vi är igång på riktigt :love:
 
20240306_185024.jpg

Trött efter dagens utflykt till ridhuset.
 
Idag har vi galopperat tre gånger. Äntligen fick jag honom att fatta galopp. Han rullade in I den efter några försök från samma ställe. Första gången han tog den så berömde jag honom och han fick en morotsbit. Andra försöket till galopp gick mycket fortare. Samma där beröm igen och morotsbit. Tredje gången så tog han den ännu snabbare och vi kunde galoppera en halv långsida. Beröm och godis igen. 🥕🐎👌

Alltså jag grät av lycka på honom. Det var så stort för mig och för honom att vi äntligen klarade det. 🙏🥳😭❤️

Liten backstory är att jag försökte i somras men då ramla jag av till följd av att han skenade iväg pga en fågel. Så då blev jag rädd och lade galoppen på hyllan några månader. Å det kanske behövdes för oss båda att mogna och verkligen kunna ta oss an uppgiften ordentligt. 🌟
 
Första riktiga vårdagen, och vi var ner en sväng till ridhuset och tömkörde. Hon var superduktig när poletten väl trillade ner när jag krävde lite mer än bara gå på volt. Serpentinbågar i trav gjorde lite kortslutning på henne så plötsligt så bara kastar hon sig in i sargen med hela sidan och nitar med huvudet hööögt. Jag gjorde ingen grej av det, men hon fick verkligen ett litet melt down. Vi gick tillbaka till att ta det i skritt, sen provade vi trav igen och då vart det lite trevande i första bågen, massor av beröm, sen flöt båge två på bra, sen satt det. Hon frustade och var sååå nöjd över att hon lyckades! ❤️

Hon vill så hemskt gärna göra rätt, ibland innan jag ens hinner be om saker, och sen när hon då inte förstår så blir det några sekunder med ren katastrof för henne, riktigt hjärnsläpp, men jag lägger aldrig någon energi på det, utan vi backar ett steg och försöker sen igen. Arbetsviljan går då inte att klaga på här inte! 🙈

På väg hem till stallet sen igen kunde jag för första gången för i år känna att solen verkligen värmer! Snart, snart, snart är den här långa, j*vla vintern över!!!
 

Bifogade filer

  • IMG_3653.jpeg
    IMG_3653.jpeg
    242,9 KB · Visningar: 39
Promenad med gula pojken. Blev en rask promenad och vi mötte på ett rådjur. Men ingen big deal för oss. Men gött med en promenad för att värma upp inför imorgon 😍
 
Vilken bra uteritt jag fick till I dag!

Vi träffade på både grävmaskin och traktor som vi fick gå förbi väldigt nära och det skötte han sig super med :) En lös hund lyckades vi också möta (sambon gick med med vår hund) och där höll han sig cool. Fick även ett läge i dag där det kändes passande att galoppera och det tackade han inte nej till eller blev hetsig av :up:

Supernöjd! :love:
 
Jag råkade komma åt ett paraply med foten. Då trodde Halle att paraplyet skulle äta upp honom:cautious: Vi gick en till gång och då hade han glömt bort att paraplyer kan äta fjordingarO_o
Visa bifogad fil 140779
Hade gärna velat vara med där idag trots att det är en bit att åka men jag hade stalltjänst och så har jag inte kommit till skott och besiktat transporten än. Vi är inne på fjärde vilodagen i rad nu och det känns som evigheter sedan jag red. Red ett pass i måndags, i tisdags gick hon hoppträning med medryttaren, i onsdags skulle hon gå lektion men de tyckte hon gick orent, i torsdags longerade jag och kunde inte se något orent så jag hoppade upp och red ett par varv barbacka i skritt och kände inget, i fredags red medryttarens syster lite lugnt i barbacka, i lördags och idag hel vila. Och även i morgon då hovslagaren kommer och sen är jag bortrest tills på torsdag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 925
Senast: Nox
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 498
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 515
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp