Vad gör vi häst-edition del 1

Sadel på idag, tränade i ridhuset. Efter 35 minuter med skritt, trav, lösgörande övningar så var Halle svettig. Han är rakad i en liten ruta under halsen men jag funderar på att raka honom mera. Hela halsen och lite ner på bogen så kanske han inte svettas så mycket. Det kommer ju vara plusgrader en hel del nu framöver så tänker nog ta tillfället i akt och hjälpa honom eftersom han behöver arbeta med kroppen och minska i vikt. :)

Klippa rekommenderas inte såhär års, svettas han går han ju ner lättare tänker jag 😊.
 
Är det inte för sent att klippa nu?
Man riskerar att klippa topparna på den sommarpäls som växer ut underifrån. Hårstråna är formade för att leda bort regnvatten men klipper man av topparna så tappar pälsen en del av sin naturliga funktion.
 
Kul att köpa 530 kg rundbal halm för att märka att den är ful med svarta fläckar ytterst och mögel här och var i flera lager. Säljaren gav svaret "jaha, men det är fin halm och ni var nöjda förra gången, yttersta lagret är bara att ta bort". Hur hjälper det mig? 😅 är ju äthalm till mina runda pållar det gäller så det är inte jättekul när man inte kan lita på hygienen.

Som tur är hade min höleverantör som vi annars brukar köpa halm hos fått in ett parti havrehalm som jag tänkte hämta hem.
 
Frihetsdressyr idag, gick jättebra! Mycket piggare och orkar mer idag när lite mer päls fick klippas av. Han tyckte det var jätteskönt att lite mer päls fick åka av honom💗🙏

Vi övade på att lösalongera liten volt runt mig. Vi har övat i ett år ca. Är så glad för min bästa kille 🥰❤️
Screenshot_20240223_172010_Gallery.jpg
 
Tänkte longera i repgrimman lite lugnt på banan, men Elsa hade en annan idé för det var jätteäckligt när vi flyttade oss till den del av ridbanan som blivit lösare av allt regn. Självklart skulle hon gasa och bralla genom denna mordkvicksand för att sedan lugna ner sig efter ett halvt varv, men då kom ju det mjuka igen med följande brall-eskapader i fullt ös. Var som en evighetsmaskin 😂
 
Jag har äntligen kommit igång efter vår vila. Tyvärr är dressyrsadeln hos sadelmakaren, så jag har bara hoppsadeln. Därför har jag ridit ut både igår och idag - idag på ett nytt ställe (jag kör oftast till bra uteridning). Efter lite letande hittade vi ett område med jättefina vägar. Tyvärr blev rundan lite kortare än jag önskat - det är ju lätt så när man inte hittar. Men nu vet jag hur jag rider, hur jag kommer tillbaka till släpet och kan testa ytterligare vägar och nya slingor i området.
Dessutom var det sol. Det var knappt jag kom ihåg det himlafenomenet.
 
Tänkte longera i repgrimman lite lugnt på banan, men Elsa hade en annan idé för det var jätteäckligt när vi flyttade oss till den del av ridbanan som blivit lösare av allt regn. Självklart skulle hon gasa och bralla genom denna mordkvicksand för att sedan lugna ner sig efter ett halvt varv, men då kom ju det mjuka igen med följande brall-eskapader i fullt ös. Var som en evighetsmaskin 😂
Vårkänslor 😂
 
I onsdags satt jag upp igen och skrittade barbacka inne på ridbanan tills fjordfröken fick en stylta vilket tog 5-10 min ☺️. I förrgår passade jag på att köra en runda 30-40 min och igår var jag uppe på hästryggen igen I solskenet 😍 på ridbanan I 10 minuter, innan gissa 😅, stylta 🙃. Härliga häst 😍.
 
Idag hade vi stallfixardag, innebar laga paddock som stormen blåste sönder. Byta lite stolpar som hade gått av, snälla grabbar som inte hade rymt. Då tråden låg helt ner. När vi var färdiga släppte vi först stallägarens sto och Kongurs hagkompis i paddocken så de fick busa av sig. Sen släppte vi Kongur och stallägarens gamling, de busar väldigt mycket ihop. :)
 

Bifogade filer

  • 425014900_10160484092933068_5754070824173207866_n.jpg
    425014900_10160484092933068_5754070824173207866_n.jpg
    283,5 KB · Visningar: 36
Blir inspirerad av allmänna tråden "vad gör vi" som ligger under allmänt. Varför inte ha en liknande tråd fast med hästar? 🤩

Det är fritt fram att berätta om sin dag eller vad man gör just nu med sin häst. Bilder är helt okej det med.

Berätta gärna, vad har du gjort idag som har med hästar att göra? Har du kanske ridit en tur i skogen, lasttränat eller kanske ridit en lektion på ridskolan?

Det finns bara ett krav och det är att det du skriver behöver vara häst relaterat. I vilken form väljer du helt själv! 🐴🦄🦓
Vi håller på med onlinetävlingar. Nu ska vi göra en utmaningsbana o hoppas på att få en fin rosett 😃👍
 

Bifogade filer

  • IMG_5506.jpeg
    IMG_5506.jpeg
    150,3 KB · Visningar: 34
Min ena häst har tydligen passat på att bestämma lite när matte varit borta på kurs. Så nu jagar stallägarna vit häst på morgonen vid utsläpp då hon sticker/rymmer. Jag säger som alltid, har hon kommit på en sak gör hon om det hela tiden…. Jag kan inte lösa det för hon gör inte så med mig… har gett tips så vi får se.
Men det glädjer mig ändå lite för det känns som hästen mår bra! Och det är tyvärr inte jättevanligt för henne.
Så får lite inspiration att sätta igång henne nu men behöver hjälp med schema.
 
Igår red jag barbacka med padden. Övade på att förstärka mina skänkel och vikthjälper. Under tiden fick vi även lyssna till en bra tränare på andra halvan i ridhuset. 😍
 
Spände för rockarden och tog rundan ut till kohagen vilket var länge sen så pållan blev stark i hagen där hon brukar få galoppa så hon slog över I trav och egentligen är vi ju bara igång i skritt ännu men på grusvägen tänkte jag att liiite trav då 😅 och när jag lättade på tömmen så slog hon över I kort galopp busen 😅. I allen taktade fjordfröken för hon veeet ju att under den rundan får hon springa där så tänkte att va fasen vi kör väl lite längre idag och förbi stallet bort till bommen med då vilket förvånade henne 😜. Så en härlig vagnstur på 50 min och så himla duktig ute på asfalten där det kom en karl i en bil som nog blev lite överrumplad över att vi var bakom krönet!
 
Det blev ingen lunka lunka ute i skogen. Det blev räcerponny lunk i skogen. Han må vara en fjording men attans vilken motor! Fick försöka övertala honom att gå lite saktare så vi inte ramlar över stock och sten. Lyssnade han på det? Nej... Men vi hade roligt ändå! En riktig mystur i 40 min. Halle var nöjd och glad kille. 🐎🌪🌟

Är så stolt över mig själv också, äntligen börjar självkänslan av att rida ut själv komma tillbaka. Men de är inge svårt när man sitter på Halles rygg. ❤️🐴

20240301_165221.jpg
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 587
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 548
Senast: Smulu
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 127
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 610

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp