Vad göra med barnens överblivna ponny?

Ponnymamma74

Trådstartare
Jag har hamnat i ett litet dilemma. Mina vuxna barn har flyttat hemifrån sedan några år, kvar hemma är minstingen på åtta år. Vi har fyra ponnyer hemma: Minsta har b-ponny som hon tävlar. Sedan har jag två d-ponnyer som de äldre barnen tävlat samt en åring. Den ena d-ponnyn är lätt och okomplicerad och minsta kan rida henne utan problem, har även en tjej som rider henne. Hon är även avelsto och mamma till åringen. Åringen är tänkt att till minstingen så småningom.

Den andra d-ponnyn är tio år, ser ut som ett litet halvblod, stor och maffig. Väldigt pigg och hoppglad. Trevlig, kelig och social ponny. Hoppad banor på 120-130 cm (lite tävlade på grund av barnens ålder) och är fin även i dressyr dock svårlastad i transport, går bra i mindre lastbil. MEN knappt riden de senaste två åren, igångsatt sporadiskt ett par gånger men svår att sätta igång, mkt bocksprång och liknande första månaden men sedan trevlig men pigg och egensinnig, typisk hoppponny. när hon varit igång har hon ridits av min yngsta i alla gångarter men eg för svår och för stor ponny till henne de närmaste åren. Äldsta dottern började sätta igång henne i våras men slutade rida henne när hon släpptes på bete, jag trodde hon skulle ridit igång henne så vi kunde låna ut henne men nu är hon gravid och då vill jag inte att hon ska sitta på en så svår ponny.

Känner att det är synd på ponnyn att gå här, vill att hon ska göra.Är sugen på att låna ut henne eller ännu hellre lånbyta med någon som har duktig tävlingsponny till minsta men det går ju inte när ponnyn inte är igång. Kan inte heller själv rida henne. Är även rädd att det ska hända ngt om jag lånar ut henne till ngn som ska sätta igång henne själv. Sambon tycker vi ska försöka sälja henne som hon är (givetvis berätta allt om hur hon är) men för mig känns det svårt, tycker dessutom om hästen och vill att hon ska ha det bra. Har även betalt rejält mycket för henne så vill inte skänka bort henne även om hon skulle få det bra...

Suck, vad gör man. Någon annan som varit i liknande sits, hur gjorde ni?
 
Du har ingen möjlighet att själv sätta igång henne? Inte uppsuttet då, eftersom du skriver att du inte kan rida henne själv, men du kanske kan göra grundjobbet från marken? Tjejen som rider er andra d-ponny kanske kan tänka sig att hjälpa till även med denna så att ni kan få henne i såpass bra form att hon kan säljas för en vettig peng?
 
Jo tänkte longera igång henne så fort vi tar hem henne från betet men mer än så kan jag inte. Flickan som rider den andra ponnyn är för oerfaren och ung för att klara av en svårare ponny.

Försökte en gång innan att få fodervärd till henne, skrev exakt allt om henne och hon var då dessutom någorlunda igångsatt. Fick ca 200 svar, de flesta av typen: jag är tolv år och ridit på ridskola i några år, vill nu ha en ponny att tävla.
Absolut inget fel i det men fungerar inte till en pigg busig hoppponny :)
 
Du kan inte söka en duktig vuxen medryttare som kan hjälpa dej att sätta igång henne.

Bor du nära en storstad så borde det inte vara ett problem. Det finns ju många vuxna som kan tänka sej att rida ponny.

Kanske kan du sätta upp en lapp på närmsta ridskola eller ringa ridskolan och kolla om ridläraren vet någon som kan tänka sej att rida igång en tävlingsponny för senare försäljning. Jag hade lätt hoppat på en sån häst och min syster skulle också tagit utmaningen utan att blinka.

Bor du i Stockholm får du gärna skicka ett pm.

Mvh Miks
 
Håller med om att försöka hitta en duktig liten vuxen som kan hjälpa till inför försäljning/utlåning. Hade också gärna ridit (typ vad som helst som rör sig framåt just nu, haha) om det var i närheten ;)
 
Jag var i en liknande situation med min dotters dressyrponny men löste det genom att börja rida ponnyn själv. Jag hade arbetat henne från marken i flera år så det har gått bra även om hon absolut inte är någon tantponny.

Det jag tänker är att du verkar ha en väldigt kul häst - det gäller bara att hitta rätt ryttare. Kanske bättre att leta i (den utökade) vänkretsen än att annonsera 'öppet'? Ofta sprider sig ryktet ganska långt. När hästen väl är igång kan du ju sälja henne.
 
Jag har hamnat i ett litet dilemma. Mina vuxna barn har flyttat hemifrån sedan några år, kvar hemma är minstingen på åtta år. Vi har fyra ponnyer hemma: Minsta har b-ponny som hon tävlar. Sedan har jag två d-ponnyer som de äldre barnen tävlat samt en åring. Den ena d-ponnyn är lätt och okomplicerad och minsta kan rida henne utan problem, har även en tjej som rider henne. Hon är även avelsto och mamma till åringen. Åringen är tänkt att till minstingen så småningom.

Den andra d-ponnyn är tio år, ser ut som ett litet halvblod, stor och maffig. Väldigt pigg och hoppglad. Trevlig, kelig och social ponny. Hoppad banor på 120-130 cm (lite tävlade på grund av barnens ålder) och är fin även i dressyr dock svårlastad i transport, går bra i mindre lastbil. MEN knappt riden de senaste två åren, igångsatt sporadiskt ett par gånger men svår att sätta igång, mkt bocksprång och liknande första månaden men sedan trevlig men pigg och egensinnig, typisk hoppponny. när hon varit igång har hon ridits av min yngsta i alla gångarter men eg för svår och för stor ponny till henne de närmaste åren. Äldsta dottern började sätta igång henne i våras men slutade rida henne när hon släpptes på bete, jag trodde hon skulle ridit igång henne så vi kunde låna ut henne men nu är hon gravid och då vill jag inte att hon ska sitta på en så svår ponny.

Känner att det är synd på ponnyn att gå här, vill att hon ska göra.Är sugen på att låna ut henne eller ännu hellre lånbyta med någon som har duktig tävlingsponny till minsta men det går ju inte när ponnyn inte är igång. Kan inte heller själv rida henne. Är även rädd att det ska hända ngt om jag lånar ut henne till ngn som ska sätta igång henne själv. Sambon tycker vi ska försöka sälja henne som hon är (givetvis berätta allt om hur hon är) men för mig känns det svårt, tycker dessutom om hästen och vill att hon ska ha det bra. Har även betalt rejält mycket för henne så vill inte skänka bort henne även om hon skulle få det bra...

Suck, vad gör man. Någon annan som varit i liknande sits, hur gjorde ni?

Jag hade sålt hästen även om det känns tufft, alt lånat ut på långtidsfoder till en vettig person eller verksamhet.

Då kommer hästen förhoppningsvis till ett hem där den gör nytta och kan användas/motioneras fullt ut som den behöver.

Finns ingen mening riktigt med att samla hästar på hög som blir över som ingen har tid med utan slutar oftast bara med en massa ångestfyllda, ständiga funderingar och ständiga lösningar (medryttare stannar inte för alltid utan förskjuter kanske bara problemet).

Är hästens enda nackdel vid försäljning dagens kondition inte ett så stort minus alltid på försäljningssumman om det är garanterat att det är en bra ponny. Kondition går ändå relativt fort att bygga upp och kan vara värt sitt pris om hästen är bra utbildad och kanske har meriter etc.

Hästar kostar alltid pengar och man spar verkligen inte pengar på att ha dem kvar ståendes rätt upp och ner heller, därför tycker jag inte att man ska tänka "har lagt ut si och så mycket pengar"..Mycket få gör sig vinst öht vid försäljning, bara en allmän reflektion!
 
Senast ändrad:
Jag fick som vuxen (24 år) rida till en D-ponny för försäljning som var lite tuffare och behövde någon som var orädd, samt att han var rätt sommarbetesfet ;) Som "ersättning" hade jag inga stalltjänster och fick betalt för bensinkostnaderna, då det var en bit att åka. Jag hade dock även gjort det utan betalning! Det var perfekt för mig - egentligen inte alls det jag var ute efter då jag sökte en medryttarhäst för längre samarbete, men det handlade om en period på ca 2 månader, ett roligt projekt och jag hade full frihet i vilka dagar jag ville rida. I det läget hade jag själv lagt ut en annons där jag sökte just medryttarhäst, men ponnyägaren ringde och frågade ändå. Så det kan absolut löna sig att antingen göra så, eller lägga ut en egen annons! Inför provridning är det trevligt att kunna visa upp hästen från en någorlunda rättvis sida.
 
Du kan inte söka en duktig vuxen medryttare som kan hjälpa dej att sätta igång henne.

Bor du nära en storstad så borde det inte vara ett problem. Det finns ju många vuxna som kan tänka sej att rida ponny.

Kanske kan du sätta upp en lapp på närmsta ridskola eller ringa ridskolan och kolla om ridläraren vet någon som kan tänka sej att rida igång en tävlingsponny för senare försäljning. Jag hade lätt hoppat på en sån häst och min syster skulle också tagit utmaningen utan att blinka.

Bor du i Stockholm får du gärna skicka ett pm.

Mvh Miks

Satan vilken bra idé! :bow: Låter ju vettigare än att sätta upp lappar, just så att man slipper alla "jag har ridit två terminer". När jag själv var ponnyunge hade jag blivit mäkta smickrad och stolt om min ridlärare kom och frågade om just jag var intresserad av att sätta igång en tävlingsponny :D
 
svår att sätta igång, mkt bocksprång och liknande... även betalt rejält mycket för henne så vill inte skänka bort henne... Har inte råd, de jag kollat upp var betydligt mer än ekonomin tillåter.
Antingen så säljer du ponnyn för det den är värd i dagsläget, eller så betalar du vad det kostar för att få henne tillriden - istället för att hoppas att någon ska göra jobbet gratis för att du sen ska kunna sälja ponnyn dyrare. Ditt ansvar, din kostnad.
 
Antingen så säljer du ponnyn för det den är värd i dagsläget, eller så betalar du vad det kostar för att få henne tillriden - istället för att hoppas att någon ska göra jobbet gratis för att du sen ska kunna sälja ponnyn dyrare. Ditt ansvar, din kostnad.

Detta tänkte jag också på..ska den som rider till ponnyn få en viss % på säljsumman då eller ska denne utföra jobbet gratis?
 
@Ponnymamma74 Vi är många små vuxna med erfarenhet av svårare ponnyer. Kan du inte hitta någon sådan? Jag har brottats med en del senaste åren vid sidan av min egen häst.
Däremot får du nog räkna med att betala en slant, antingen kontinuerligt för jobbet eller provision när den säljs. Har man en lite svårare häst får man ju räkna med att få andra vill göra grovjobb gratis. Men det är ju betydligt billigare än att skicka den till en tillridare och betala för helinack och ridning.
 
Det är dina vuxnas barns hästar? då tar du och ringer dom och talar om för dom att de har hästar här hemma som skall ridas och skötas och med framförallt kostar dom pengar och de får minsann allt betala för sina hästar.
Har de inge intresse för hästarna längre får dom sälja dom helt enkelt.
 
Det är dina vuxnas barns hästar? då tar du och ringer dom och talar om för dom att de har hästar här hemma som skall ridas och skötas och med framförallt kostar dom pengar och de får minsann allt betala för sina hästar.
Har de inge intresse för hästarna längre får dom sälja dom helt enkelt.

Fast barnen står väl förmodligen inte som ägare? Det är väl ungefär som att mina föräldrar skulle gnälla över att jag inte städade mitt gamla rum längre, och att jag skulle behöva hyra ut det eftersom jag inte har intresse för det längre (inte bott där på flera år).

Det är väl en annan sak om barnen kommer och säger att "men, mamma, inte kan du sälja ponnyn jag haft så mycket kul med!". Men här är det väl snarare så att föräldrarna skaffat ponnyer för att barnen ska kunna rida? Då är det väl även föräldrarna som står med ansvaret och även de som bör sälja ponnyn. Såtillvida att barnen faktiskt inte i något skede tagit över ponnyn.
 
Fast barnen står väl förmodligen inte som ägare? Det är väl ungefär som att mina föräldrar skulle gnälla över att jag inte städade mitt gamla rum längre, och att jag skulle behöva hyra ut det eftersom jag inte har intresse för det längre (inte bott där på flera år).

Det är väl en annan sak om barnen kommer och säger att "men, mamma, inte kan du sälja ponnyn jag haft så mycket kul med!". Men här är det väl snarare så att föräldrarna skaffat ponnyer för att barnen ska kunna rida? Då är det väl även föräldrarna som står med ansvaret och även de som bör sälja ponnyn. Såtillvida att barnen faktiskt inte i något skede tagit över ponnyn.

Ni säger ju eg samma sak ;)
 
Ni säger ju eg samma sak ;)

Nja, jag tolkar det som att Nielaa tycker att det är barnens ansvar att komma hem och göra sig av med eller ta hand om ponnyerna, medan jag tycker att om föräldrarna skaffat ponnyer för att barnen ska kunna rida är det föräldrarnas ansvar oavsett vad de väljer att göra med ponnyerna i slutändan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 910
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 583
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 984
Senast: Nox
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp