Vad göra med rönnbär?

Via Google hittade jag någon som trädde upp dem på en sytråd och lät dem hänga mörkt och svalt tills de torkat och sedan la dem i en burk. Det låter som en bra idé, man vill ju inte värma dem med tanke på C-vitamininnehållet.
Sanning med modifikation, c-vitaminet urlakas i kokvatten men vid kokning av bären slängs inte kokvatten av. Någon oxidering sker men inte nämnvärt.

Rönnbär är ofantligt sura. Även som torkade. Vill man bara åt c-vitaminet finns det godare sätt att tillgodogöra sig det, vill man uppleva smaker av saker och ting tar man tillvara på dem på ett smakfullare sätt.
 
Sanning med modifikation, c-vitaminet urlakas i kokvatten men vid kokning av bären slängs inte kokvatten av. Någon oxidering sker men inte nämnvärt.

Rönnbär är ofantligt sura. Även som torkade. Vill man bara åt c-vitaminet finns det godare sätt att tillgodogöra sig det, vill man uppleva smaker av saker och ting tar man tillvara på dem på ett smakfullare sätt.

Fast @athena_arabians svarade nog på min fråga i tråden. Jag frågade om tips på att lufttorka/torka i ugn. Min tanke var ju inte å bara att torka dom och äta dom som dom är, utan torka för att sedan göra salt med rönnbär i. 😊

Varför ska man inte torka om man vill uppleva smaken?
 
Fast @athena_arabians svarade nog på min fråga i tråden. Jag frågade om tips på att lufttorka/torka i ugn. Min tanke var ju inte å bara att torka dom och äta dom som dom är, utan torka för att sedan göra salt med rönnbär i. 😊

Varför ska man inte torka om man vill uppleva smaken?
Och jag svarade på felaktigt påstående att c-vitaminerna försvinner vid upphettning.
 
Det förstod jag, men då det var jag som ställde frågan så blir jag ju nyfiken på ditt svar. Antar att jag kan torka i ugn då?
Absolut.

Jag torkar blåbär just nu i en sånhär:
https://www.clasohlson.com/se/Svamp--och-frukttork/44-1371

9590384885790.jpg
 
När jag gick på Folkhögskola (Solvik i Frostkåge) fick vi rönnbärssaft till maten. Hemgjord. JÄTTEgod! Jag bestämde mig för att göra egen sedan jag slutat skolan. Plockade massor av rönnbär ... men under natten började bärens små (snylt)gäster krypa ut. Massvis med små vita larver. Rönnbärsmal...... Det blev ingen saft. Jag vet inte om det var ett speciellt rönnbärsmal-år, men jag tappade lite av entusiasmen där.

Förlåt om jag förstör tråden.......

(Jag kokar å andra sidan glatt sylt av hallon utan att nitiskt kolla i varje bär efter hallonmask...!)

Jag hade ingen aning om att man ens åt rönnbär! Så blev supersugen att prova, men nu helt plötsligt inte lika pepp. Larver :nailbiting: . Hur vanliga är dessa egentligen?
 

Liknande trådar

Kultur Jag håller på att göra ett utkast till en bok inom ett av mina specialområden. Målgruppen (tänker jag mig) är både forskare inom ämnet...
Svar
9
· Visningar
564
Senast: Myrten
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
297
Senast: Myrten
·
Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 900
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp