Bukefalos 28 år!

Vad göra nu?!

S

Svanhild

Jag har ju haft en lite trist historia med vårt sto som fölade dött o sen via ammajouren fått ett annat föl som de sen valde att ta härifrån när det började funka fint o tankarna på kontrakt kom upp.

Vet. var ut en sväng till deras föl eftersom det hade lite temp 38.9 o kraftig diarré. Han gav febernedsättande o penicilin. Kalaset var såklart under jourtid o allt så räkningen blev på dryga 2000 kr. Vi hade då ingen andress till fölägarna o sa att det är ok att skicka räkningen till vår adress så vi kan vidarebefodra den.

Nu har jag skickat räkningen till fölägarna men fick den åter med vändande post. De vägrar betala. Jag är en idiot som ringt vet, fölet var kärnfriskt enligt dem osv.

Vad gör jag nu?! Börjar seriöst tröttna på det här! Sitter ju i ett jävla klister pga att räkningen skickades hit! Jag vill inte betala andras vet. räkningar! De påstår att de inte fick reda på att vet skulle ut o NEJ, det fick de inte heller eftersom de VÄGRADE svara när jag ringde! Ringde 2 eller 3 gånger men alla gångerna tryckte de bort mig så de fick reda på att vet kom ut dagen efter.

Nu när jag försöker ringa svarar de inte heller:devil: måste detta gå till kronofogden?!
 
Sv: Vad göra nu?!

Ja, du kan skicka till kronofogden. Eftersom fölet har placerats genom ammajouren hos er så är det ju uppenbart vem som äger telningen och även vem som ska stå för fiolerna.
 
Sv: Vad göra nu?!

Ja, jag har pratat med min jurist o hon säger det samma så det blir väl så. Fan så ledsamt bara:cry::devil:
 
Sv: Vad göra nu?!

Vi har ju en hel del hästar helinackorderade, där vi knappt ser ägarna.

De gånger vi fått tagit ut distriksveterinärerna brukar de vara väldigt tydliga med att betalningsansvaret är vårat, inte hästägarnas.
De fakturerar oss, så fakturerar vi ägarna.

Bar nån enstaka gång har de gått med på att fakturera ägarna.
 
Sv: Vad göra nu?!

Och vad gör ni då om ägarna skickar tillbax fakturan ni skickat med vändande post o vägrar betala? Kör ni hårt mot hårt o genast går till kronofogden eller hur tusan löser man detta? Jag vill ju inte ställa till det för vet. stationen här men vill heller inte betala andras räkningar:crazy:
 
Sv: Vad göra nu?!

Jag är ute och åker en del med distriksveterinären och räkningen skickas enligt dem alltid till den som har begärt ut veterinären, dvs oss och inte till djurägaren. Vi betalar räkningen och skickar sedan en räkning för utlägget till djurägaren. Om djurägaren ej betalar så blir det kronofogden, det står en information på vår räkning om vad som gäller.

Sedan läste jag tror jag i senaste numret av Ridsport eller kanske förra numret, om en ägare som vägrat betala vet. räkning på en station. Djurägaren ansåg att behandlingen ej var nödvändig och att veterinären hade handlat på eget bevåg och ville ej betala. Gången enligt lagen i det hela skulle då vara att om en veterinär kommer till ett djur som är sjukt eller skadat och behöver behandling och ägaren ej går att nå eller inte har gått med på att någon annan får kontakta veterinär åt hästen å ägarens vägnar så ska djurskyddsinspektören kontaktas. Man bör alltså ha det inskrivet i ett kontrakt även i vanliga stall att veterinär får kontaktas å ägarens vägnar om hästen blir sjuk eller skadad så att det anses behövas.
 
Sv: Vad göra nu?!

Om ni har tillkallat veterinär utan att meddela ägaren om detta så tycker faktiskt jag att ni själva få stå för kalaset.
Den tempen som fölet hade var inte speciellt hög och diarre är rätt vanligt på föl.
Att ge penicilin utan att ta prov på fölet kan faktiskt försämra fölets tarmflora.
 
Sv: Vad göra nu?!

Jag ringde vet efterson jag var lite extra hönsig då det inte var mitt föl. Frågade vad han tyckte om tempen o diarrén. Han ville komma ut o INTE avvakta natten. (Jag var mer inne på att avvakta). Jag ringde mest för att lugna mig o sova gott men han ville absolut komma ut.

Jag kunde inte meddela ägarna... de VÄGRADE svara! Tryckte bort mig de 2-3 gånger vi försökte ringa. MSN svarade de inte på så de fick reda på det på förmiddan dan efter. Vad skulle jag gjort mer?

Jag visste då lika väl som idag att fölet inte hade HÖG feber men det hade temp. (Feber för föl börjar runt 39) Jag visste att JAG ansåg att det inte var livskris men ville rådfråga vet för säkerhets skull. Min stilla undran är vad had hänt OM fölet varit illa sjukt o jag struntat i att ringa?!

Inte ska jag behöva betala andras räkningar för att jag bryr mig om deras djur!?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad göra nu?!

Du gjorde rätt, ägarna får skylla sig själv när de trycker bort dig...Riing de igen, svarar de inte så tala in på deras telesvar att du skickar en påminelse (gör det i rek.) och betalar de inte då skickar du det till kronofogden...Håll inte på och mesa med dem, de har redan bevisat att de inte förtjänar det!
 
Sv: Vad göra nu?!

Det hade räckt att du meddelat ägaren via telesvar eller msn att deras fölunge är sjuk. Om fölungen blivit dödssjuk så hade det varit en annan sak. Nu var det din oro som styrde och en i mina ögon korkad veterinär (som ger penicilin utan provtagning = utsätta en fölunge med kass mage att störa den ännu mera)
Att beställa en tjänst åt någon annan utan deras godkännande är inte tillåtet och de kan inte lastas som betalningsansvariga.

Sedan att jag håller med dig om att ägarna verkar minst sagt konstiga är en annan femma.
 
Sv: Vad göra nu?!

Jag har lämnat min Spender på bete över sommaren. Vi har en överenskommelse att hon får tillkalla veterinär utan att kontakta mig.

Jag tycker att ägaren till fölet agerar väldigt konstigt, om en veterinär insisterar på att komma så är det självklart att man betalar. Men sen undrar jag också, varför har de valt att hämta fölet?
 
Sv: Vad göra nu?!

De hämtade fölet eftersom de inte ville skriva på kontraktet om hur mitt sto skulle skötas (de ville ha hästarna hos sig o det gick jag med på men ville ha ett kontrakt) och för att jag ringt FEL vet i onödan enligt dem...
 
Sv: Vad göra nu?!

De svarar inte nu heller:( ska nog va snäll o testa med en skriven påminnelse men de lär inte betala den heller. Är bara noll o inget sugen att ta allt till rätten men jag anser inte att jag ska straffas för att jag ställde upp o tog hand om DERAS föl!!
 
Sv: Vad göra nu?!

Kronofogden, bestrider de räkningen så kan du ta den till rätten i en sådan enkel hantering. Ofta går det bra med räkningar etc av detta slag, man avgör då målet på handling där bägge parter får göra en skrivelse om varför man ska ha betalt eller inte borde betala. Du ska skicka med allt som är av vikt, dvs papper från ev ammajour, din egen berättelse, kvittokopior samt även kopior av handlingar du sänt ägaren till fölet. Har du även möjlighet att få ett intyg av veterinär så är det ännu bättre, alla extra kostnader kan du lägga på i denna hantering.
Du har ingen rätt att stå och se på om du anser att fölet är sjukt, det är din skyldighet att tillkalla veterinär om du bedömer det nödvändigt. Eftersom ägarna har lämnat fölet i din vård, så inträder även du som ansvarig när sånt här händer.
Detta skulle även gälla en stallansvarig som har inackorderingar, struntar man i det läget att tillkalla veterinär om man upptäcker att djuret är sjukt så kan man bli ansvarig trots att man inte äger hästen.
Det här kan säkert din jurist verifiera för dig, att du för ögonblicket står som betalningsansvarig, är just därför att du var den tillkallande parten av denna veterinär. Men du har rätt att kräva pengarna av ägaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra nu?!

Och vad gör ni då om ägarna skickar tillbax fakturan ni skickat med vändande post o vägrar betala? Kör ni hårt mot hårt o genast går till kronofogden eller hur tusan löser man detta? Jag vill ju inte ställa till det för vet. stationen här men vill heller inte betala andras räkningar:crazy:

Det har inte hänt mer än en gång att vi inte fått betalt.
Fast då har det ju varit mer uppenbart problem än i detta fallet.
Typ styckade fölungar och sånt.

Den gången jag redan innan visste att djurägarnen inte skulle betala, så berättade jag för veterinären hur det låg till, så blev räkningen trevligt låg.
 
Sv: Vad göra nu?!

Du gjorde rätt, ägarna får skylla sig själv när de trycker bort dig...Riing de igen, svarar de inte så tala in på deras telesvar att du skickar en påminelse (gör det i rek.) och betalar de inte då skickar du det till kronofogden...Håll inte på och mesa med dem, de har redan bevisat att de inte förtjänar det!

Håller med. Varför ska du straffas för att du vill vara extra försiktig när det inte ens är din häst!? De borde väl vara tacksamma att ditt sto tog sig an deras föl. Hade det varit mitt föl hade jag varit tacksam mot dig och självklart betalat. Är det någon som ska konfronteras så är det väl jourhavande veterinär i så fall som incisterade på att komma ut!
 
Sv: Vad göra nu?!

Man måste tänka från två håll.
Om du hade din häst inackorderad, och sen inte var anträffbar på telefonen ett tag, skulle du uppskatta att någon tagit ut veterinären för att din häst råkat stå i solen och haft 38,5 graders temp?

Vilka har rätt att ringa ut veterinär till vilka hästar?
 
Sv: Vad göra nu?!

Man måste tänka från två håll.
Om du hade din häst inackorderad, och sen inte var anträffbar på telefonen ett tag, skulle du uppskatta att någon tagit ut veterinären för att din häst råkat stå i solen och haft 38,5 graders temp?

Vilka har rätt att ringa ut veterinär till vilka hästar?

Jo, men nu var det snöstorm då detta häde (vinteråterfallet i mitten på maj) o fölet o stoet hade varit inne hela dagen i dragfritt stall. Fölet frossade o hade illaluktande diarré. Jag ringde för att FRÅGA om det var nåt man skulle göra inte för att kräva ut vet!
 
Sv: Vad göra nu?!

Du har verken anledning eller någon skyldighet att hålla på och försvara dig mot andra här om varför du gjorde som du gjorde.
Folket här inne var inte där och kan alltså egentlgen inte uttala sig om du gjorde rätt eller fel...Ta nu och skicka påminelsen och handla efter hur den bemöts!
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
861
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 405
Skola & Jobb Jag har räknat med att få ett återkrav från CSN för vårterminen för två år sen. Jag fi k jobb en månad in på terminen och stoppade...
Svar
10
· Visningar
1 945
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp