vad göra under löp?

M

mingel

ni som har tikar, hur tränar ni när tiken löper? jag tycker att det är så jobbigt att inte få gå till hundparken eller till hundskolan och att inte kunna ha hunden lös. när vi är ute går hon dessutom lååångsamt med nosen fastklistrad vid marken och hon stannar vid varje intressant doft, så promenaderna går antingen i maklig takt eller så får jag släpa på henne. väntar jag på att hon ska ta kontakt så får jag vänta läänge. på detta sättet får ju varken hund eller matte motion.
 
Sv: vad göra under löp?

min blir tjock och svullen hela hon och verkar känna sig ganska olustig på slutet. då tränar vi inte alls. men det är ju bara några dagar. varför får du inte vara i hundparken? är det någon särskild sorts park? jag är överallt med min tik utom på BHK. annars kan ni ju gå långa promenader för går man tillräkligt länge blir det en del motion även om det inte går så fort. men nosa på precis allt behöver hon inte göra. kanske kan du gå lite spår om hon ändå har nosen i backen hela tiden?
 
Sv: vad göra under löp?

Jag tränar min tik som vanligt, nästan.
Hon fungerar som vanligt och jag som aldrig har henne kopplad annars, kopplar henne inte nu heller.

Vi åker till klubben och tränar trots höglöp, då hanhundar faktiskt får lära sig livets hårda skola. Dock drar jag ner lite på den fysiska motionen, då hon går ganska hårt. Rätt eller fel, vet jag inte. Men jag har fått för mig att man bör ta det lite lugnare, precis som vi kvinnor.
 
Sv: vad göra under löp?

på vår hundskola vill de inte att man kommer med löpande tikar och i alla hundparker nära oss är det också förbjudet för löpande tikar. dessutom råder det strikt kopplingsförbud (annars också men i vanliga fall brukar jag se mellan fingrarna eftersom hon ändå hålls med mig). vi bor i utkanten av en större stad så kanske det är därför det är så strängt?
 
Sv: vad göra under löp?

Oj, har aldrig hört talas om löpförbud i parker och på bk.

I parker förstår jag inte alls, det är ju strikt ägaransvar. På Bk anser jag det vara ok med förbud under tex unghundsträning. Och att man måste hålla sig på en viss plan, men inte annars.
 
Sv: vad göra under löp?

Vi tränar som vanligt. Hon är extremt bra precis innan och när hon löper. Ungtiken har jag bara kopplad 3-4 dagar precis under höglöp eftersom att hon inte är lika lydig. Den äldre får vara lös som vanligt.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
1 754
Senast: Nota
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 030
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp