Bukefalos 28 år!

Vad göra???

R

Ruffus

Jag har en shettis hingst som jag håller på och kör in, nu är det bara som så att varenda gång vi fått på selen och kommit iväg ca 500meter så lägger han sig ner och rullar!!! (lagom kul)
Vad ska jag göra för att få honom att sluta med detta?? Någon som vet? /Haft samma problem? HJÄLP :bow: :bow:
 
Sv: Vad göra???

Har ingen erfarenhet av den olaten men om du har hjälp av någon så borde det kanske gå att mana på honom efter 2-300 meter och med hjälp av en andra person som springer framme vid honom o verkligen håller igång honom.
Med mycket beröm efter "travpasset" så kanske han slutar upp med ovanan.
 
Sv: Vad göra???

En bra idé Tack! :bow:

Undrar bara vart beteendet kommer ifrån? :confused:
 
Sv: Vad göra???

Jag är ju rätt ny shettisägare så det kommer kanske mera konstigeter ju längre tiden går!
Jag tycker att han är ganska "struttig" (studsar mycket) i sin trav, och en av mina kompisar sa att det beror på att han är hingst,, Stämmer det att hingstar är "struttigare" än ex valacker?? :confused:
 
Sv: Vad göra???

Han har väl kommit på att det är mindre jobbigt att ligga ner än att dra en vagn :D
Shettisar är rätt kluriga!
Ta med ett körspö när du kör honom, ibland räcker det att ponnyn vet att du har det med dig :angel:
 
Sv: Vad göra???

Tja det kan ju vara på det viset :D jag har faktiskt inte vågat ha med spö när jag har varit ute med honom då han hos förförra ägaren blev svårt misshandlad :mad: (förlorade ett öga) och jag vet inte om de slog honom med spö, men han är världens gosigaste häst och verkar inte ha några men från misshandeln förutom att han blir rädd när "stora bullriga män" försöker hantera honom...
 
Sv: Vad göra???

Struttigare? Nä, jag har ingen hingst erfarenhet så men jag anser ju att de har mer schvung i steget än ex ston o vallacker.Men shettisar struttar ju mer överhuvudtaget eftersom deras steg är kortare.
Det märker man av vid körning med rockard om inget annat :p
Men som inom alla raser så är det väl olika, en del mjukare i steget och länger sig andra mer struttigare och kortare steg.
Ha bara spöt som riktvisning dock, försök vänja honom vid spö vid ex hanteringen, stryk med spöt på benen och beröm över kroppen o beröm.Massa sådana träningsmoment är nödvändiga för en f.d misshandlad häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad göra???

Japp det ska jag prova med...Det kan ju underlätta att ha med ett körspö när jag kommit så långt att jag ska koppla på vagnen, provade en gång och då gick det toppenbra men jag vill vänta ett tag så han lär sig att lita på min röst när vi är ute. Nu vill han gärna vända på huvudet för att se om jag är kvar (fastän jag pratar med honom hela tiden) och för att se så att det inte händer nått annat spännande bakom mig :D
Annars är han cool lugn :cool:
 
Sv: Vad göra???

Hej
Visst är det kul med översmarta höstar jag har ett nsv sto som brukar lägga sig i både ridning och tömkörning, hon rullar inte men lägger sig och vilár lite :mad: Det är inte kul
LINDA
 
Sv: Vad göra???

Ja det är såååå spännande!!
Vad bara gör man :confused: :confused: :confused: ????
Tur att inte min ridhäst gör det då hade jag nog blivit tokig!!!
 
Sv: Vad göra???

Hejsan!

Ja olater är ju shettisar expert på!
Vet en shettis som efter 5 min ridpass la sig ner. Visst man fick ju igång på henne med hon var almänt jobbig att rida och hantera (oxå misshandlad :( )(både vuxna och barn hade fullt upp med att få ponnyn att sköta sig!) så hon gick till avel istället! :D

Hur reagerar han om du kommer med ett spö?
Får man veta hur det gick med selen föresten? :D
Är shettisen blind på ett öga??
Fast det bekymmrar honom inte?

Att han går "struttigt" kan bero på många saker, från ben och hovar till att han är hingst och uppför sig mer så.
Annars vet jag att bockhov ger ett kort och stummt steg.

Mvh Lisa
 
Sv: Vad göra???

Får man fråga var din häst kommer ifrån? Och vad han heter? Tycker mig känna igen det här med hingst och blind på ett öga som nyligen blivit såld. Skulle vara roligt om det var han och veta var han har hamnat! (Det var inte jag som ägt honom förut) PM:a gärna!
 
Sv: Vad göra???

Sätt dig inte i vagnen på en gång utan led honom den väg du ska gå och om han försöker lägga sig så ge honom ett lätt piskrapp så att han förstår att han ska gå frammåt..och det är lättare att få upp honom om du går bredvid och manar på honom. :D
 
Sv: Vad göra???

Hej!

Jag vet inte riktigt hur han beter sig när jag använder spö för jag har aldrig använt det på honom.
Selen klarade sig bra, men den blev duktigt skitig :mad:
Ja han är blind på ett öga och nej han lider inte av det förutom att han vill kolla bakåt för att se så det inte dyker upp ngt som han inte väntat sig, :) lite svårt att få honom att gå rakt :rofl: Kanske funkar med skygglappar?!
 
Sv: Vad göra???

Blir värre med skygglappar om han bara har syn på ett öga, hade ett sto med sämre syn på ena ögat,hon fick panik med skygglappar absolut inte att rek.Han lär sig så småningom att ha full koll på sin uppgift men ge honom tid o tålamod.Återigen, rappa aldrig honom eftersom han har dålig erfarenhet av det.
 
Sv: Vad göra???

Tack! :bow: då fokuserar jag på att öva massor med honom innan jag kopplar på vagnen för att han ska lita på mig bakom honom, och pisken lägger jag undan i förrådet :)
 
Sv: Vad göra???

det kanske är så enkelt att det bara kliar på honom..många hästar vill ju lägga sig o rulla när man ställer in dom i boxen eller ut i hagen efter avbortstningar....det är värre om dom "bara" lägger sig, det brukar tyda på stress eller total ovilja
 
Sv: Vad göra???

Ja kanske det men han beter sig bara så när jag har bröstselen på honom, när jag har lokselen går han fint och likadant när han har sadel på så går han fint ?! :confused:
Jag tycker bara att det är synd att jag ska tömköra honom med lokselen på, det är ju sååå mycket smidigare att ha bröstselen :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Seven är jättehungrig jämt. Jag jobbade idag, hon fick frukost och sen blötmat när jag kom hem. Trots det skickade jag ner henne från...
Svar
4
· Visningar
293
Senast: MissFideli
·
Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
34
· Visningar
1 791
APT
Skola & Jobb APT (Arbetsplatsträff) Hur många dagar innan ett APT bör man få veta att det är dags? Inga problem för dom som jobbar heltid, mötet...
2
Svar
22
· Visningar
971
Senast: Lingon
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 030
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp