Bukefalos 28 år!

Vad göra?

Minusgraader

Trådstartare
Jag ska sälja min ena häst nu och det har varit några och kollat på henne. De som var här först vill köpa henne men de måste vänta på boxen som blir ledig om ca 3 veckor :crazy:

Så vet inte om jag ska hålla henne till de fixat boxen eller om jag ska låta fler titta på henne. Risken finns ju att de kanske ångrar sig eller nåt annat kommer emellan :crazy:

Hur hade ni gjort?

1. Skrivit ett kontrakt och fått pengarna nu + lite för stallhyra, eller hade ni inte tagit stallhyra?

2. Hade ni visat hästen för fler och om någon velat ha henne sälja henne?

3. Hålla hästen och sen skriva kontrakt om 3 veckor?
 
Sv: Vad göra?

Jag hade nog velat göra något liknande nummer ett, men med handpenning som de får erlägga. Är det brådskande att "bli av" med hästen? annars skulle jag bjuda på stallplatskostnaden. För om du låter andra komma o kika kommer det ju ändå ta några veckor.
 
Sv: Vad göra?

Prata med köparna att om dom vill köpa hästen så får dom skriva kontraktet nu, och vill dom inte det så säger du att du kommer att låta fler komma och kolla på hästen.
Då vet du om dom är seriösa eller ej.
 
Sv: Vad göra?

om dom vill ha henne hade jag tagit en handpenning, skrivit kontrakt..

du ska ju inte stå o hålla en häst utan att få nånting för det, tänk om dom ångrar sej?
då kanske du har missat andra bra spekulanter till din häst.
 
Sv: Vad göra?

Det låter som en bra idé med handpenningen. Hon ska säljas för 50,000kr hur mkt ska då handpenningen vara?

Nej det är inte bråttom det är bara det att jag inte hinner med henne så det är därför hon ska säljas. Plats har vi ;)
 
Sv: Vad göra?

Det kan bli lite svårt att skriva kontrakt nu då de bor 6 timmars resväg härifrån :crazy: Men hade med gärna velat det annars.
 
Sv: Vad göra?

Du kan ju skriva ett kontrakt som du skickar till dem, som de skriver på och som du sedan själv skriver på.

En handpenning på 5 000 kr känns rimligt. Den tillfaller dig om de inte vill ha hästen trots allt.

Det ni får tänka på att hästen kan skada sig under de tre veckor som du har den uppstallad.

Lycka till!
 
Sv: Vad göra?

Jag köpte ett föl för ett tag sedan på likande grunder. Fölet var inte färdig för avvänjning så det skulle stå kvar hos säljaren i ca 2 månader. Vi skrev kontrakt och jag betalde 1/4 av köpesumman som handpenning. Säljaren stod för uppstallningskostnader, jag för försäkring, hovvård, ev veterinära kostnader och avmaskning under tiden. Ägarskapet gick över på mig direkt när vi skrev kontraktet. Resterande köpesumma betaldes när jag hämtade fölet efter 2 månader.
 
Sv: Vad göra?

Om de verkligen köper hästen så ska det ju inte vara några problem. Skriv att köpeavtal med ett satt leverans datum som passar köparen. Ta sedan antingen handpeng på 10 % eller ännu hellre hela köpesumman för då är hästen verkligen såld.
Vill inte köparen gå med på detta så fortsätt att visa hästen för andra spekulanter finns så många "säkra" köpare som aldrig kommer tillbaka.
 
Sv: Vad göra?

när jag köpte min häst så betalade jag en del o skrev kontrakt, sen stod hon kvar pga föl till nov, sen sattes hon på lastbil upp till mej o innan dess hade jag betalt resten.
gamla ägaren stod för uppstallningen då, vilket jag tycker är rimligt eftersom det är fölet som inte kan lämnas utan mamma :)
 
Sv: Vad göra?

I hästaffärer kan allt hända tills kontraktet är skrivet. Formulera de krav du har på dem i ett kontrakt och be dem skriva under, och säg till dem att du inte kan hålla hästen med risken för att de ångrar sej. Det är ju orimligt att du ska ha den osäkerheten! I kontraktet skriver du vilket datum överlåtelsen ska ske och kräv en handpenning, traditionen bjuder 10% av köpeskillingen. Detta är fullständigt rimligt och jag kan inte tänka mej att de skulle missförstå dej!

Det finns litteratur i ämnet. "Köpa och sälja häst" (Erik Fock, Peter Adler). Du kan också ringa en jurist, en enkel fråga brukar man kunna ställa gratis i telefon.

Så länge de inte betalat handpenning och skrivit under ska du självklart kunna sälja hästen till vem du vill!
 
Sv: Vad göra?

Det kan bli lite svårt att skriva kontrakt nu då de bor 6 timmars resväg härifrån :crazy: Men hade med gärna velat det annars.


Man kan skicka kontrakten mellan sig med snigelpost, så blir de undreskrivna på riktigt och för hand.

Tre veckor är inte lång tid om man räknar på hur länge det KAN ta att få hästar sålad. Ta handpenning och skriv kontrakt så löser det sig.

JAG hade aldrig ens tänkt tanken att ta ut stallhyra för en häst som är såld och ska flytta till nya ägaren om några veckor, men det är jag.
 
Sv: Vad göra?

*KL*

Allt har löst sig och de kommer ha henne hos en kompis tills deras box blir ledig. Om hon nu går egenom vet besiktning ;)
 
Sv: Vad göra?

Om dom varit och kollat på hästen och värkligen vill ha den så tycker jag inte att du ska vara orolig att du ska behöva hitta någon annan. Sedan om det känns som att dom skulle kuna ångra sig på bara tre veckor så skulle jag funderat på om dom är så seriösa köpare, hur länge får hästen stanna där...om det kan vändas bara på tre veckor. Tre veckor tycker inte jag är någonting, om det hadde varit 1mån skulle jag varit mer orolig.
Men om du inte känner dig helt nöjd med dom nya ägaren tycker jag du ska titta vidare.:smirk:
 

Liknande trådar

Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
1 686
Senast: lizzie
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 967
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 462
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 193
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp