Vad gör man på is (utbruten från ressyrsnackis 19)

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Elo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 087

Bukefalos 30 år!

Fyra brodd i varje sko och snösulor. Jag rider mer eller mindre som vanligt när det är isigt. Dock inga volter i galopp på ridbanan. Men skritt - trav och töltjobb funkar på banan och rakt fram ute på grusvägarna och i skogen funkar det som vanligt.

Borde man inte veta vad man ska göra om man bor på ett sånt ställe :)
Med det resonemanget borde man väl veta vad man ska göra oavsett var man bor?

Men TS har ju uppenbart stött på ett problem hur hen ska hantera halkan i kombination med hästens rörelsebehov. Annars skulle hen ju inte ställt frågan.

Med det resonemanget borde man väl veta vad man ska göra oavsett var man bor?

Men TS har ju uppenbart stött på ett problem hur hen ska hantera halkan i kombination med hästens rörelsebehov. Annars skulle hen ju inte ställt frågan.
Norrlänningar brukar vara experter på sånt :) vi övriga nä 😝

Norrlänningar brukar vara experter på sånt :) vi övriga nä 😝

Lite så.

Detta är andra vintern på sjukt många år jag står på ett ställe utan ridhus. Förra vintern var det minusgrader typ 3 dagar så skridskoisen är ett nytt problem...

Hade hästen varit lite mindre rörlig och lite mer stabil hade jag nog vågat rida ut men det är han inte. Det är :devil: ben åt alla håll samtidigt. Han försöker sitt bästa men jag vågar inte riktigt kombinera sprattlandet med ishalka och dålig koll på sina ben och hur broddarna används effektivt.

Lite så.

Detta är andra vintern på sjukt många år jag står på ett ställe utan ridhus. Förra vintern var det minusgrader typ 3 dagar så skridskoisen är ett nytt problem...

Hade hästen varit lite mindre rörlig och lite mer stabil hade jag nog vågat rida ut men det är han inte. Det är :devil: ben åt alla håll samtidigt. Han försöker sitt bästa men jag vågar inte riktigt kombinera sprattlandet med ishalka och dålig koll på sina ben och hur broddarna används effektivt.
Jag tror ingen häst har koll på hur broddarna används effektivt. Inte ens norrländska hästar 😅 Det är därför du sällan ser enbart traktbrodd norrut på hästar som ska prestera utomhus på is alt inte slå ihjäl sig i hagen.

Det behövs helt enkelt fyra brodd för att de ska ha grepp i hela steg-sekvensen. Annars slinter de med tån i frånskjutet

Så, om du behöver lösa problemet och inte kan vänta ut vädret så är sko om och med fyra brodd sannolikt det enklaste och definitivt det mest effektiva.

Det är ett elände, jag har inte mycket till råd men du är inte ensam. Två perioder förra vintern fick jag ställa av hästen för det helt enkelt inte fanns någonstans att rida, trots vinterskor. Vi har is oftast i perioder, men ibland hela vintern. Tåbrodd är ett måste.
Jag är feg och har stor respekt för is🙈 med unghästar som hoppar iväg ibland tycker jag det släpper ändå. Kanske har för mesig brodd… vi ramlade på ridbanan ifjol, det var garanterat mest snö men när hästen skulle hoppa iväg för något så släppte det bak.

Håller tummarna för snö snart och sen tidig vår 🫣

Min hovslagare är sjukskriven och ersättaren erbjuder tyvärr enbart traktbrodd.
Är det för att hen inte har utrustning att göra extra broddhål? Några alternativ finns ju men även de kräver omskoning och då blir lösningen permanent tills nästa skoning. Jag tänker på Guldskor (inte alla hovisar vill sko med dem eftersom de är hårdare). Ett annat alternativ är stiftbrodd men har din reservhovis inte utrustning för att borra extra broddhål är det inte säkert att den kan borra och slå i stiftbrodd heller. Ett tredje är roadnails istället för vanliga sömmar. De är dock inte många mm höga så de lär inte hjälpa så mycket om det är snö men kan iaf ge lite grepp på ren is.

Lite så.

Men du riskera inte livet för hästen måste ha motion :( den klarar sig en period man kan aktivera dom lite mentalt istället. Kanske kan ni lasta och åka iväg och löshoppa i något ridhus?

Ok. Min bil klarar det inte. Trots sand (verkar nästan bli värre med sanden som bara slirar under däcken?) Bra dubbdäck men klenare bil som inte väger så mkt = mkt liten vikt på de drivande hjulen, även om jag kopplar ut anti-spin.

Hade man kunnat starta plant hade det nog kanske funkat men inte så uppför som vi måste starta.
Har du testat snökedjor? När jag behövde åka och det var uppförsbacke från stallet satte jag på kedjor som jag sedan tog av när vi kom ut på landsvägen. Fungerade bra för mig.

Hur gör man när det är göashalt överallt och det inte går att rida hemma (blankis i paddocken och på vägen. T är inte jättebra på att utnyttja broddarna och slirar omkring trots brodd och börjar nu även pysa med överskottsenergi....) och det går inte att åka någonstans pga blankis?

Det är popcorn i hela huvudet på stackarn och även hagarna är kasst underlag (30cm snö som halvsmält och sedan fryst igen till värsta pucklarna). Han håller sig i skinnet, mestadels men får lite bråttom in och ut till hagen...
Har du provat att salta paddocken? Jag tycker det funkar jättebra, Sala och harva flera gånger, så håller sig underlaget.

När ska hästen skos om?
Kolla storleken på skorna, köp egna med fyra hål. Det kommer garanterat blir mer is under vintern.
Mustad och säkert flera märken säljer färdiga.
Sätt i tåbrodden innan skon riktas, annars kan hålen bli ovala.

Skulle aldrig våga rida min hoppitossa på is med bara traktbrodd men med fyra går det utmärkt!
Tar av tåbrodden när vi ska till ridhus med fiber.

Har du testat att salta bilvägen?
Eller slänga aska på?

Vi hade isgata förrförra vintern och jäklar vad man fick salta. Men vad gör man inte för att hästarna ska kunna gå.

Ok. Min bil klarar det inte. Trots sand (verkar nästan bli värre med sanden som bara slirar under däcken?) Bra dubbdäck men klenare bil som inte väger så mkt = mkt liten vikt på de drivande hjulen, även om jag kopplar ut anti-spin.

Hade man kunnat starta plant hade det nog kanske funkat men inte så uppför som vi måste starta.
Du ska ha saltblandat grus, sand rullar bara på is och det blir halare än innan.

Du ska ha saltblandat grus, sand rullar bara på is och det blir halare än innan.

Håller med, de senaste vintrarna häruppe som bjudit på blida växlar med svinkallt har gett oss mycket is, och stenhård is. Sand glider bara på det. Grus med för den delen.

Jag brukar salta + sanda + grusa nära huset, till stallet, till hagen. Och sen salt + grus + spån från ligghallen i hagen. När spånet fryser fast igen ger det bra fäste, plus att det är lättare att sprida på stora ytor om man inte har traktor och ett rejält sand/gruslast. En fördel med spån är också att när det tinar igen så sjunker det inte igenom isen och försvinner såsom gruset och sanden gör.

Men saltet är definitivt viktigt, så det liksom fastnar.

Håller med, de senaste vintrarna häruppe som bjudit på blida växlar med svinkallt har gett oss mycket is, och stenhård is. Sand glider bara på det. Grus med för den delen.

Jag brukar salta + sanda + grusa nära huset, till stallet, till hagen. Och sen salt + grus + spån från ligghallen i hagen. När spånet fryser fast igen ger det bra fäste, plus att det är lättare att sprida på stora ytor om man inte har traktor och ett rejält sand/gruslast. En fördel med spån är också att när det tinar igen så sjunker det inte igenom isen och försvinner såsom gruset och sanden gör.

Men saltet är definitivt viktigt, så det liksom fastnar.

Granris eller ris överlag är också effektivt att lägga på isiga områden men då ska man passa på att göra det en dag när det är lite mildare väder ute så det fryser fast.

Det där jäkla gruset försvinner tyvärr snabbt ner i isen och blir värdelöst, bra tips om sågspån! Det har inte jag tänkt på.

När jag är uppe i Tornedalen så eldar vi för värme inomhus och då använder jag aska istället för salt, upplever att det fungerar bättre än salt.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka