Vad gör man ?

Sv: Vad gör man ?

Jag hade tagit ett snack med stallchefen och påtalat att det faktist är ett fall för djurkskyddet. Det står i djurskyddslagen att det ska mockas varje dag och om det inte görs så får det ju gå vidare, hästen ska ju ha en dräglig tillvaro.

Exakt, därför mockar man varje dag! :bump:

Håller med de som tycker att du ska ta ett rejält snack med stallchefen! Det åter ju inte ok alls. Vad tycker de andra i stallet? De måste väl ha reagerat på den skitiga boxen:eek:

Förstod inte om hästen stod inne jämt och då MÅSTE man ju givetvis mocka varje dag, tom 2 ggr dagligen om den står i boxvila. Det är väl något alla hästmänniskor lärt sig i tidigt stadium att mockar gör man varje dag. Tycker det är en grundläggande princip i hästhållning. Sen tycker jag själva mockningen är avkopplande. Gillar man inte pysslet och sysslorna ( som faktiskt tar mer tid än ridningen) ska man rida på ridskola istället eller byta hobby.

Tar inte av täcket alla dagar på min dam. Men hon står i kallstall, går ut 6 pm och kommer in 19-19,30 på kvällen och har andastäcke. Rider jag inte och har jobbat sent så de kommer in sent så får det ligga kvar på. Hon är dessutom en riktig fryslort som måste ha täcke på natten. Givetvis bytar man osv framförallt om täcket är vått eller skitigt.

Om hästen har ont och är halt måste väl stallchefen kunna begära att de tar ut vet om ingen sett till vad värken beror på? Man har ju skyldighet att ombesörja vetvård när djur har ont!

Det borde ligga i stallägarens interesse att reda ut ärendet för det är ju inte bra reklam för ett så stort stall att ha ett sådant fall uppstallat. Antar att stallchefen vill att stallet ska ha ett gott anseende.

Hoppas pållen snart får det bättre.

Jag tycker att det låter som att ägaren till hästen inte har särskilt mycket kunskap... Som de flesta har skrivit; självklart ska man mocka åt sin häst varje dag! Jag tycker inte att det spelar någon roll hur mycket det blir varje gång, man ska ändå se till att hästen har det rent varje dag. Hästarna kanske inte bryr sig jättemycket om det ligger någon hög i boxen, men det kan vi ju faktiskt inte veta säkert. Lukten blir ju med all säkerhet inte särskilt trevlig om man skippar mockningen, och det påverkar ju definitivt hästarna.

När det gäller täcket så tycker jag också att det är oansvarigt av ägaren. För det mesta tar väl inte hästen skada av själva täcket. Men hur ska man kunna borsta och hålla koll på om hästen har fått någon skada? Oavsett om man inte skulle borsta varje dag, så är det ens skyldighet att varje dag se till att hästen inte har skadat sig.

Nu vet jag ju inte hur pass mycket stallägaren vistas i stallet. Men jag skulle aldrig tolerera att de som hyr box i stallet missköter sin häst. Dels pga hur hästen mår av det och även hur det ser ut för stallets rykte (självklart är det första viktigast). Tar man inte sitt ansvar som stallägare och ser till att försöka få ägaren i fråga att ändra sig, så tycker jag generellt sett inte att man är en särskilt bra stallägare. Man måste våga ha en dialog med de som hyr, annars kan det inte fungera på ett bra sätt.

Senast ändrad av en moderator:

*delvis knapp*

Jag tycker att om det händer en gång så fine men när det blir ett mönster att inte mocka så är det faktiskt något galet. Det är inte bra för stallmiljön om inte annat att det står massa gammal skit och kiss i en box. Gammalt ingrott kiss luktar ju apa och det är inte så bra med ammoniak i stallet. Detta skulle jag ta upp som argument till stallägaren samt att de inte sköter sin häst ordenligt. Jag ser det som en självklarhet att mocka varje dag. Vissa dagar är det ok med snabbmockning men det ska inte vara rutin och att släppa in en häst i en skitig box det är emot alla mina principer.

Jag tror att vi alla någon gång under vår hästägarkarriär varit för sjuka, trötta eller stressade för att mocka någon enstaka gång. Nöjt oss med att strö och inte har hästarna lidit av det. Mest har jag själv lidit när jag dagen efter får ta skiten från två dagar.

Hästen har däremot haft en mjuk och torr bädd att ligga på, vilket ju är det viktigaste. Om det sedan behövs 1 mockning om dagen, eller en varannan timme är helt oväsentligt.

När jag hade medryttare på min kuse hade hon en gång glömt att åka till stallet. Mat hade han fått för den förberedde vi alltid en dag innan. Men när stallägaren ringde och sa att tjejen inte kommit så tog jag TAXI 1.3 mil enkel väg till stallet, mockade och åkte hem. Dyrt för mig. Men stallägaren var pedant och hon stod festklädd och skulle iväg när hon ringde annars hade hon mockat om jag bett henne. Bil hade jag inte då och sista bussen hade gått. Ville inte att kusen skulle stå i smutsig box ( och han var en riktig gris).

Det är tragiskt...

Jag hade ett par som hyrde in sig hos mig, flyttade förra sommaren till ett eget ställe, hur nu det går...
De stod här i 1½ år och va här tre gånger. TRE gånger, ja.

Jag tycker det är fel, hästen har knappast valt sin situation. Det har däremot ägaren, hon har VALT att bli hästägare och hon har VALT att ta sig an det ansvar det kräver.

Jag tror att vi alla någon gång under vår hästägarkarriär varit för sjuka, trötta eller stressade för att mocka någon enstaka gång. Nöjt oss med att strö och inte har hästarna lidit av det. Mest har jag själv lidit när jag dagen efter får ta skiten från två dagar.

Jag har varit så pass sjuk att jag inte orkat gå till stallet men då har min familj hjälpt mig. Hästarna måste skötas ordentligt även om jag blir sjuk. Jag tycker nästan att man borde ha en plan uppgjord för sådant innan man skaffar häst, så att hästen inte står där och varken får mat, tillsyn eller sin dagliga omvårdnad om man skulle bli sjuk. Detsamma gäller om man har andra djur som t ex hund, katt osv. De måste ju rastas och ha mat, varje dag.

Även jag har familj och även en inackorderad som hjälper mig om jag skulle bli så sjuk att jag inte kan. När jag hade svininfluensan kröp jag ner till stallet (ja, det är sant...), jag kröp ut med dem (hur säkert det nu är) i hagen och gav dem mat. Det tog mig ungefär 2 timmar att göra det som annars tar på sin höjd 30 minuter. Under en av dessa dagarna hade ingen möjlighet att komma för att hjälpa mig med mockning och då fick de faktiskt stå en natt omockat.
Huvudsaken den dagen kändes som att det var att de hade rent vatten, fick sin mat och att jag kunde se att de mådde bra. Men jag sov med ågren över mockningen, känns otroligt fel att ha det ogjort. Men sanningen va den att jag kunde inte, då hade de hittat mig halvdöd i en bajshög.

Så det finns tillfällen när det kan ske, men de är inte många. Och som du säger är det bra att ha en backup redo om olyckan skulle vara framme. Lyckligtvis för min del har jag både en mängd hästintresserade vänner samt en hel familj som sysslar med samma sak :)

Ngt liknande pågick en period i ett stall jag stod i för länge sedan. Stallägaren tog tag i det och pratade med tjejen som lovade bättring. Under tiden skötte vi andra hästens box och motion med ägarinnans tillstånd.
Till slut efter många försök till prat med ägarinnan fick stallägaren tag på tjejens pojkvän. Han tog tag i allt. Det visade sig att tjejen mådde psykiskt dåligt och inte orkade. Han skickade hem hästen till hennes föräldrar och betalade stallägaren för allt.

Kolla upp med familjen om allt är okej med tjejen som äger. Kanske mår hon väldigt dåligt och förmår inte lösa det här själv.

Jag ser till att alltid ha backup-planer en masse om jag skulle bli sjuk. Men alla fungerar olika och har inte de möjligheterna. Kolla det för både häst och tjejs skull.

Givetvis ska hästen ha mat varje dag, det är nog ingen annan här som har sagt motsatsen.

Jag har personligen alltid mockat eller sett till att hästen fått mockat de gånger jag har varit sjuk men skulle det av någon anledning inte gå att ordna det någon gång går inte världen under.

Givetvis ska även en hund rastas och matas varje dag men om man är sjuk så kanske man skippar 2-timmarspromenaden och bara släpper ut den för att få göra sitt. Ungefär samma sak som att skippa mockningen en dag i mina ögon. Varken hunden eller hästen dör eller lider av det om det rör sig om enstaka tillfällen, med betoning på enstaka.

Jag har varit så pass sjuk att jag inte orkat gå till stallet men då har min familj hjälpt mig. Hästarna måste skötas ordentligt även om jag blir sjuk. Jag tycker nästan att man borde ha en plan uppgjord för sådant innan man skaffar häst, så att hästen inte står där och varken får mat, tillsyn eller sin dagliga omvårdnad om man skulle bli sjuk. Detsamma gäller om man har andra djur som t ex hund, katt osv. De måste ju rastas och ha mat, varje dag.

du måste vara typ världens bästa hästägare :rofl::rofl:

Nej, tycker inte man ska skippa mockningen! Man kan ringa någon kompis, en familjemedlem eller annan person och be om hjälp med det. Det frågade till och med Djurinspektören som var här och kollade stallet. Hon frågade vad vi hade för reservplan om vi skulle bli så pass sjuka att vi inte orkade ta oss ut till stallet.

Så du menar på allvar att hästarna LIDER av att ha 2-3 bajshögar i sin box?

Aja, det får vara din åsikt då, jag delar den då rakt inte!

det är ju inte stallägarens ansvar att hålla på o jaga familjemedlemmar till en slarvmaja, varesig hon bara är ignorant eller mår dåligt.. mår hon dåligt och inte orkar sköta det själv har hon ett par alternativ, och borde se till att lösa det på eget initiativ!

bättra sig,
ordna någon som gör det åt henne (betald eller ej)
sälja
lämna ut på foder

eller som sista utväg slakt

hellre en död häst än en vanvårdad häst..

jag står på mig, sköts hästen inte regelbundet så skulle jag gott ringa länsstyrelsen, en bra väckarklocka till att inse hur galet det är.. det måste ju hända något..

själv ska jag mfl lämna ett ärende till länsstyrelsen inom kort ang en verksamhet som inte sköts med hästar man kan räkna revbenen på när man åker förbi på stora vägen, och har varit i stallet, hästarna varken skos eller verkas som sig bör och hovarna ser ut som ankfötter... en verksamhet som regelbundet annonserar stallplatser här.. finns ju skäl till att det står tomma boxar så att säga.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att man ska mocka åt sin häst varje dag!

Det kan ju faktiskt vara så att alla som man har på sin reservlista inte kan just den dagen man är sjuk...

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 198
Senast: skuggi
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt hur jag ska börja lr få med allt som jag känner,Får ursäkta om det blir rörigt. gör ett försök. Är en 21 årig tjej som...
Svar
14
· Visningar
2 573
M
Hästmänniskan Jag har ett riktigt svårt dilemma här.. Jag står i ett litet stall, det är jättemysigt, har fina hagar och helt okej ridvägar. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
4 263
Senast: leia
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 617
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka