Vad gör ni? Del 8!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, indirekt är det inte deras val eftersom det inte finns dubbdäck som håller för lastbilar. ;)
Själv tycker jag inte om dubbdäck, deras enda fördel är is och de är snorhala om det är "barmark" så att säga, vilket jag tycker att det är rätt mycket där jag bor, därav att jag väljer att köra på friktion, eftersom dubb skulle slita på körbanan och vara hala när det är "barmark". Hade det varit riktigt Norrlandsvinter då är det en annan femma. Massa snö och is, då snackar vi. :love::love:
jag kör emellanåt på byvägarna härikring. Det kan vara ett flera cm tjock islager som "vägbana". Där hjälper inte friktionsdäcken alls. Jag hade sådana förra vintern och gled i sidled om vägen lutade och farten var för låg. Hur de var på våt is ska vi inte tala om....

De däck jag hade klarade dessutom inte mer än max minus 5 grader. Kallare än så och de fick bilen att gå ostadigt även rakt fram på frusen asfalt. Aldrig mer odubbat!

Men då borde det väl vara ännu viktigare att de har bra fäste? Bara för att fordonet är tungt så betyder det inte att det per automatik har bättre fäste? Om vi nu utgår från att friktionsdäck inte hade bra fäste förstås.
Ett tungt fordon glider lika bra på is som ett lätt fordon, om inte värre kanske till och med. ;)

Nja. Tyngden gör att ojämnheterna i de båda ytorna hakar i varandra bättre, dvs det behövs mer energi för att överkomma friktionen. När man beräknar friktionskraft är massan en faktor.

Gud vilket störande avsnitt z nation jag ser på nu :arghh: s01e09 är helt mysko O_o jag blir nästan lite irriterad :meh:

Somnade till Bron trots att jag bestämt mig för att hålla mig vaken. Har ont i nacken och huvudet och är sur och grinig. Bäst att gå och lägga sig så jag inte drabbar resten här hemma med mitt dåliga lynne.

Sovit uruselt. Trots öronproppar vaknade jag av att det regnade så hårt så att det lät som om taket var på väg in. Om sex timmar får jag åka hem!

Nu är jag frågvis. Om nu friktionsdäck är så totalt värdelösa så undrar jag varför nästintill alla lastbilar kör på friktionsdäck och inte dubbdäck på drivdäcken?
Precis som @athena_arabians säger så handlar det om tyngden på lastbilen, en tom lastbil får sämre grepp än en fullastad. Sen kan de absolut halka, våran grusbil som kör mycket sandning har vid flera tillfällen fått backat och sandat för att att inte åka i diket, snökedjor är också ett bra alternativ om det är riktigt eländigt. Vi har mycket körning på små vägar och timmervägar så våra chaufförer är vana att dels bedöma väglaget och delas hantera det men ändå går det på tog ibland men då i låg hastigheter som visserligen kan vara besvärliga att lösa men aldrig någon fara för människor. Men maken har som ex åkt hjullastare i 1 timme med full skopa flis för att kunna skapa fäste och dra upp våran lastbil, vintrar som är hala brukar innebära väldigt mycket extra jobb... :cautious:

Har precis klarat on-line tentan till en kurs i Dog Cognition fran Duke University. Under tiden undrade jag varfor jag startar sadana project :cautious: sa fort jag fick klart for mig att jag klarat den over forvantan grattulerade jag mig sjalv till att jag var sa forutseende att jag tog kursen.:p Lustigt hur ens syn pa saker och ting kan forandras pa ett par minuter. :grin:

Men då
Nu måste jag kolla vilket det var haha
Serien är lite mysko ibland men blir bättre
Vänta bara tills murphy kommer igång på allvar haha
Jag tycker han redan är helt märklig :p

För övrigt är det ingen höjdare att kolla 4 avsnitt med zombier innan man ska sova. Jag har drömt hela natten om zombies O_o:banghead::cautious:

Har knappt sovit någonting i natt....för varmt, för kallt, ont i foten, ont i ryggen, katten skriker, hundens mage ballade ur, och och låta hunden beta, drömde att jag drack en MASSA vatten och vaknade törstig och kissnödig, gick på toa men var verkligen inte kissnödig :banghead: Fick sms kl 5, vaknade av regnet (skyfall).

Godmorgon :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Någon mer som har någon gammal trotjänare du vill hedra? Jag har min 2000kr laptop från 2014 som har fått nya plåster och en spjäla så... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 352
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Jag var och lämnade prover i slutet på januari pga min ME-diagnos. I slutet på förra veckan signerades mina provsvar av läkare, dock...
Svar
8
· Visningar
679
Senast: corzette
·
  • Låst
Tjatter Katten njöt i solen tidigare idag (jag njöt av den utomhus). 99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
67 173
Hemmet Ny tråd då jag upptäckte att den gamla var låst. Måste verkligen ta tag i att rensa bort sådant som förblir osålt på Vinted. Men blir... 26 27 28
Svar
547
· Visningar
15 358
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka