vad gör ni?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prince77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 796
P

prince77

Vad gör ni med era ston OCH föl från dag 1 till 6 månaders ålder??
Skrotar dom bara i hagen eller vad gör dom?
Och när bör hovslagaren ordna med fölis hovar?

Vi ser till att dom verkas/maskas och blir dräktiga igen.
Sen får dom gå på bete.
Fölisar behöver röra på sig och ha massor med små ligistkompisar.

På hösten när dom kommer in så är dom redan vana att ha grimmor och vara bundna och lyfta fötter.
Och det, därför att dom kommer in var fjärde vecka för "rundsmörjning"

AM

Det som behövs. Leda i grimma (behövs första tiden innan betet), lyfta fötter (för att kunna verka osv), borsta och stå uppbunden (eftersom jag visar fölen), transportera... tja, allt jag behöver göra för att kunna göra det jag vill med fölen. Tränar inget speciellt, utan det blir det som behövs och har inte varit några problem.

De kan gå och skrota i hagen (stora hagar med fölkompisar) många veckor utan att jag gör nåt speciellt, det de lärt sig innan sitter kvar ändå. Tid för "träning" är väl MAX 5 min/dag utslaget.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag är helt ny till avel och kan väldigt lite. Fick mitt första föl för några dagar sedan och insåg då en sak. Stuteriet jag...
Svar
1
· Visningar
473
Senast: Rosett
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka