Görel
Moderator
Jag har tänkt en del på det där med gnäll på jobbet sedan en kompis för några månader sedan frågade hur mycket folk gnällde på mitt nya jobb. Mitt svar blev att ingen gnäller, och jag har funderat vidare kring detta.
Jag har varit på nuvarande jobb i drygt ett år och ingen har gnällt på jobbet. Klart att det varit lite smågnäll som att möbler är trasiga eller ofräscha, att värmen inte funkar och liknande, men inget gnäll på chefer eller ledning. Flera saker som det smågnällts på har åtgärdats. Min uppfattning är att ledningen är lyhörd och snappar upp vad personalen är mindre nöjd med och åtgärdar det.
Tidigare har jag varit på arbetsplatser som varit helt tvärtom. Ledningen har viftat bort missnöjet och i vissa fall även försökt lägga tillbaka det på de som gnäller, vilket lett till att folk stängt in sig på rummen och snackat skit för att få utlopp för sitt missnöje.
Sen finns det de som alltid gnäller och det är alltid någon annans fel. Man gör bäst i att hålla så stort avstånd som möjligt till de personerna eftersom gnället är deras drivkraft. Åtgärdas något av det de är missnöjda över hittar de genast något nytt att gnälla över istället för att vara nöjda med att något ändrats. Och om man själv försöker hitta en lösning på det de gnäller om eller försöker hjälpa gnällaren att hitta ett annat perspektiv och må lite bättre, så blir man istället dränkt av motargument.
Det bästa är att försöka umgås med andra istället för med de som gnäller. Kan man inte det brukar jag försöka göra som en del andra beskrivit här ovan, försöka hantera det genom humor. Man når kanske inte alltid fram men det känns i alla fall lite lättare för en själv.
Jag har varit på nuvarande jobb i drygt ett år och ingen har gnällt på jobbet. Klart att det varit lite smågnäll som att möbler är trasiga eller ofräscha, att värmen inte funkar och liknande, men inget gnäll på chefer eller ledning. Flera saker som det smågnällts på har åtgärdats. Min uppfattning är att ledningen är lyhörd och snappar upp vad personalen är mindre nöjd med och åtgärdar det.
Tidigare har jag varit på arbetsplatser som varit helt tvärtom. Ledningen har viftat bort missnöjet och i vissa fall även försökt lägga tillbaka det på de som gnäller, vilket lett till att folk stängt in sig på rummen och snackat skit för att få utlopp för sitt missnöje.
Sen finns det de som alltid gnäller och det är alltid någon annans fel. Man gör bäst i att hålla så stort avstånd som möjligt till de personerna eftersom gnället är deras drivkraft. Åtgärdas något av det de är missnöjda över hittar de genast något nytt att gnälla över istället för att vara nöjda med att något ändrats. Och om man själv försöker hitta en lösning på det de gnäller om eller försöker hjälpa gnällaren att hitta ett annat perspektiv och må lite bättre, så blir man istället dränkt av motargument.
Det bästa är att försöka umgås med andra istället för med de som gnäller. Kan man inte det brukar jag försöka göra som en del andra beskrivit här ovan, försöka hantera det genom humor. Man når kanske inte alltid fram men det känns i alla fall lite lättare för en själv.