Vad göra med överblivet hundfoder?

Alexandra_W

Trådstartare
Vad gör man egentligen med hundfoder man inte har någon användning för längre? Känns ju himla onödigt att kasta säckar med dyrt foder liksom, men vad gör man?

Hade det varit lite mer 'normala' fodersorter hade jag ju säkert kunna skänkt bort dem till någon i bekantskapskretsen. Men nu är det ju Hills r/d (medicinskt bantningsfoder) och Olivers Selected fish, just det går ju att hinka in nästan vilken hund som helst - som behöver de höga värdena.

Och i bekantskapskretsen finns varken vovvar i behov av att banta eller som behöver de högre värdena på det andra fodret. Möjligen kan pappas tik äta det, men tveksamt, hon gick på 30/20 innan men fick gå ner på 24/12.

Men känns ju idiotiskt att kasta det, okej om det bara varit lite kvar, men fulla säckar liksom?

Så, vad gör man eg med det? Måste ju finnas flera som har varit i samma sits, vad gjorde ni, kastade eller vad? (Förr har jag ju helt sonika bara kunnat ge 'den andra' hunden det, men går ju inte nu).

Sv: Vad göra med överblivet hundfoder?

Jag hade väntat tills jag fått bekräftat att det är foderallergi Viktor har :)
Tänk om du gör av med det i onödan ...

Viktor lär inte vara i behov av turbobantningsfoder ändå iofs, så Utters mat kvarstår ju frågan vad göra med. Men visst, man skulle kunna spara Viktors mat, även fast jag är rätt säker på att han inte tål den. Men den har om jag inte minns galet låååång hållbarhetstid kvar och den är oöppnad säcken, så även om det visar sig han har allergi är den ju inte förstörd då heller (även om frågan då kvarstår vad man gör med den isf)

Tar inte Oliver's tillbaka maten om det inte funkar? Eller det kanske bara var om hunden inte gillade smaken?

Om det är oöppnade säckar skulle jag lagt ut dem på Tradera, så får du tillbaka lite av pengarna också. Om det är öppnat skulle jag satt upp en lapp på närmaste hundklubb eller djuraffär att du skänker bort dem.

Oliver's fish tycker min vovve är galet gott så jag använder det som godis när vi tränar. Så kanske någon du känner är i behov av 15kg godis? :D

Jodå, Olivers tar tillbaka, oavsett anledning till retur.

Men jag tänker faktiskt inte reklamera det, då Selected Fishen är istället för det Weightloss jag köpte och reklamerade. De tar alldeles säkert tillbaka den säck SS jag har kvar med, men jag har ärligt talat inte 'mage' att reklamera igen, fastän jag får. Dessutom förlorar jag inga pengar på att inte reklamera, jag använde ju det där erbjudandet för Agriakunder när jag köpte dem, få 2 betala för 1. Så jag har bara betalt för en av säckarna, och den är nästan uppäten.

Glömde - ang Tradera, funkar det verkligen, frakten borde ju blir avskräckande?

Olivers är oöppnad, Hills r/d säcken är ny, precis öppnat och taget lite ur, men är i princip full.

Hundstallet eller liknande tar säkert emot det med glädje.
Annars kan du hälla ut det i skogen så vilda djur får en festmåltid.

mvh

Jag tycker alltid det är jobbigt att lämna tillbaka saker så jag förstår hur du menar (samtidigt får de ju "skylla sig själva" som har den servicen).

Frakten blir rätt dyr, en snabb koll med uppskattade mått så bussgods kring 200kr och posten 275kr, men en ny säck kostar väl dryga hundralappen så om någon får den för en hundring på Tradera är det ändå värt det. (Om jag inte hade fått 60kg hundmat levererat idag hade jag varit intresserad själv. ;) ) Där är ju frågan mest om du vill ha besväret att lägga upp auktionen, skicka det osv.

Det kanske finns någon i närheten som vill köpa det :idea:

Släng ut det billigt på blocket så får köparen hämta det.
Mina hundar äter selected fish som godis...

Det kanske finns någon i närheten som vill köpa det :idea:

Ja precis, det var det jag tänkte också med att sätta upp en lapp på bhk eller djuraffären. Tycker inte att det borde vara svårt att hitta någon som blir glad över gratis/billigt hundfoder. Skänka det till Hundstallet eller liknande är ju också en jättebra idé. Vad som helst är väl bättre än att slänga, det är ju mat för flera månader!

Om du har köpt Hill's r/d hos vetten så tar de tillbaks det. De tar alltid tillbaks de foder som på grund av olika orsaker inte blir uppätet.

Det andra kan t ex skänkas till närmaste BK som kan dela ut det som hundgodis till sina instruktörer / kursare.

Ge det till mig... låter som något som skulle passa mina hundar: en glupsk tjock och en kräsen smal... :D Du har inte vägarna förbi Uppsala? :angel:

Jag hade skänkt det till kyrkan elller liknande, jag gjorde det med forder som mina hundar inte skulle ha längre, det kom till användning!:laugh:

som medarbetare till omplaceringsverksamhet kan jag lugnt säga att sådan är guld att få till skänks :love: mat går alltid åt och är dyrt att köpa. Nu finns visserligen vi också långt från dig men olika organisationer finns överallt

Om du känner nån som har höns så är uppblött hundfoder kalasmat för
hönor.
Jag brukar få hundmat med utgånget datum av en kompis som har djuraffär.
Hönsen har kalas varje gång :)

Känns lite slöseri ge det till höns, men snäppet bättre än att kasta i alla fall, så ska försöka komma ihåg det, vet ingen på rak arm som har höns, men lär vara lätt att hitta härute i obygden så ;)

Hundstallet har ingen medarbetare som bor åt Uppsalahållet till, och kunde/ville inte åka till Uppsala och hämta, men om jag ville komma förbi med det tog de tacksamt emot det.

Liknande trådar

Övr. Hund Känns som om djurmaten sakta men säkert tar över hela huset.. :devil: Skämt åsido, ni som har flera stora hundar, och därmed flera...
Svar
17
· Visningar
2 672
Senast: stintans
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka