vad göra med unghästen?

MissOnly

Trådstartare
hur brukar ni göra med era 3 åringar efter 3årstesten? är ev på G att köpa en 3 åring efter avklarat 3årstest :love: . Ska jag låta henne vila hela sommaren? eller är det bra att bara motionsrida lite lätt under sommaren? Hade tänkt börja med tävlandet under 2008, hur ska jag börja? Behöver massa tips, då jag tidigare bara haft hästar som har haft grundbiten avklarat :D

Sv: vad göra med unghästen?

Jag tycker att den ska få vila minst 1månad... behöver tänka igenom de hon/han lärt sig... sen kan du sätta igång lite lungt igen.... kanske behöver 1-2v vila i dec oxå :P Vad e de förnått du ska köpa?

det är ett sto , Solos Carex - Master :love: hon är gångartsavlad som löshoppar urbra ;)

Det beror väl lite på hur hästen är hur mycket man kan jobba den som 3-åring. Kommer den in i en växtperiod får man ta det lugnt ett tag.
Jag visade min på 3-års förra året, han gick sedan på bete till den 1/10 och har nu vilat i januari, däremellan har han aktiverats med ridning, tömkörning eller löshoppning varannan dag. Han kommer att få vila i maj är det tänkt, han ska sedan ridas till september då kvaliteten är.

jag har fått för mig att det där med vilan över sommaren är viktig för att smälta allting och för att undvika överansträngning? men hur skulle man nu lättast sätta igång efter betet`?

jag har fått för mig att det där med vilan över sommaren är viktig för att smälta allting och för att undvika överansträngning? men hur skulle man nu lättast sätta igång efter betet`?

Igångsättningen måste anpassas efter hästen
- vilans längd. Ju längre vila, ju försiktigare igångsättning
- utbildningsståndpunkt före vilan
- växtfas. Väldigt individuellt när de "växt färdigt"

Rent generellt är det viktigt att växla arbetet. Jobba hästen från marken, löshoppa, rida i kuperad terräng, konditionsträning osv. och att kunna läsa hästen när den är trött fysiskt och/eller psykiskt.

Jag har använt mig av följande system;

Dag 1 uteritt styrke- eller konditionsträning
Dag 2 jobba hästen från marken
Dag 3 teknikträning
Dag 4 vila

6-8 vek vila i dec-jan, maj-juni och efter kvalitets.

Liknande trådar

Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 206
Senast: Piaff
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Hemmet Fick en Samsung skaftdammsugare som födelsedagspresent förra våren/sommaren. Har varit JÄTTENÖJD. Enkel och smidig att använda. Har... 2
Svar
23
· Visningar
1 347
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Diskbråck
  • Gps-halsband