Vad göra när sadeln är lite för stor bakom manken?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Moheed
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 001
M

Moheed

Ja, som sagt, sadeln skulle behöva lite mer stoppning bakom manken precis. Bommen är rätt vinkel på. Problemet är bara att han nyss har börjat att arbetas kontinuerligt så han kommer förmodligen att "växa" i sadeln när han får mer muskler. Skall jag lämna in den på en omstoppning nu på en gång och sedan ta ut stoppning när han breddat sig eller finns det nån pad eller liknande man kan använda bara under framvalvet så länge? Som det är nu blir hårstråna precis bakom manken (som två runda fläckar) lite uppruggade så sadeln ligger ju inte riktigt an just där. Har provat Poly pad utan någon skillnad. Kom med tips!

Sv: Vad göra när sadeln är lite för stor bakom manken?

Vad jag och andra kan se så glider den inte. Jag vill ha en slags pad fram så jag kan testa om det är det som är problemet. Då vet jag ju om det är någon idé att lämna in den till sadelmakare.

Kan en fårskinnspad vara till hjälp? Om sadeln är för vid så fyller den ut lite.

En pad kan aldrig ersätta stoppning. Med stoppningen blir det jämt, det blir det inte med en pad. Lämna in den hos en sadelmakare, kostar nog bara ca 700, en pad av bra kvalitet kostar lika mycket.

Ja, det är nog lika bra! Det är ju som du säger att en bra pad också kostar pengar..

Ja, iaf om du ska ha fårskinn eller renskinn, vilket är det bästa.

Be en sadelmakare komma ut och kolla på hästen och sadeln så kan h*n fixa till stoppningen.

Har ett sto (4 år) som är överbyggd.

Hästen som sadeln (hoppsadel som jag rider ut i) är utprovad för är rakare i ryggen och kräver bredare bomvidd.

Jag rider därför unghästen med fårskinnspad + ett mindre fårskinn (ungefär samma strl. som paden) som jag har klippt ner baktill så att det bara fyller ut under framvalvet och undefär till mitt under sadeln.

Detta är en nödlösning som fungerar bra för oss. Hästen verkar nöjd.

När jag rider på banan har jag en bomlös sadel men jag vill helst ha lite bättre grepp när jag rider ut eftersom det är en unghäst.

Det var ju en lösning också att tillverka nåt själv. Jag har lite funderingar på renskinn eller rådjursskinn. Renskinn vet jag var jag få tag på, men det är värre med rådjur...? Någon som vet?
Det märkliga är att rugget i pälsen endast uppstår när jag arbetat honom lite hårdare i dressyr, aldrig efter en uteritt. Undrar om det kan vara för att ryggen kommer upp mer och rör sig annorlunda då?

Liknande trådar

Utrustning Herr häst har breddat sig igen. Min tränare kallar det för lyxproblem att han musklar sig fint men det gör att jag än en gång är i...
Svar
1
· Visningar
938
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 543
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
3 007
Senast: Zandrah
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på... 12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 771
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI