Vad göra?

Shettisar

Trådstartare
På senaste tiden har mitt ena sto (shettis på 9år) börjat lägga sig när hon verkas. Främst höger fram. Hon står bra till en början (ungefär 5min) sen lägger hon sig mer och mer på hovslagarens rygg. Någon som har bra tips på hur man får henne att sluta med detta ofog?

Sv: Vad göra?

Nej inte vad jag ser/vet.Hon gör inte så när jag kratsar hovarna eller övrigt. Bara när hon ska verkas.Hon busar som attan i hagen och är ohalt för övrigt.:confused:

Sv: Vad göra?

låter som ett typiskt shettis trick :smirk: Jag brukar lyfta benet en bit upp, och samtidigt luta mig lite mot bogen (som en liten knuff) och smacka, då kommer hon bli tvungen att ta ett steg åt sidan, och på så sätt stå själv. Det gäller att vara snabb så fort hon börjar tynga och belöna på en gång när hon gör rätt. Hade hon haft ont hade hon troligen inte ens velat lyfta benet. Att hon bara bråkar med hovis kan ju också bero på att det tar längre tid att verka är att kratsa, och att hon tycker att det är lite tråkigt och jobbigt att stå med ena benet uppe så länge..

Lycka till! :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 560
Senast: Idaw83
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka