Vad göra?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Join_me_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 454
J

Join_me_

Nu orkar jag snart inte mer:cry:....Pollen gick omkull i hagen i vintras. Blev lite halt hö bak, men gick över efter någon dag. Efter några veckor började han dock bete sig underligt vid ridning. Snubblig,Stel, svår att böja,ställa vänster samt ta vänster galopp.
Tog ut massören som hänvisade till kiropraktorn, eftersom hon upptäckte en snedhet i vänster bogblad. Ganska kraftig dessutom. Han fick dock massage av henne och blev gensat mkt bättre. Tog vänster galopp utan problem. Tog ut kiropraktorn som knäckte till honom och beodrade sula på höger fram så han skulle räta till sig. Känndes bra ett tag, men har nu blivit lika som innan massören var ut. Är nu så pass sned att det känns som man har ett hål kortare läder på vänster sida när man rider. Tog ut en equiterapeut i måndags. Fick akupungtur samt laser behandl, men ingen större förbättring. Fortfarande sned, stel, ovillig att ta vänster galopp.
Ska tilläggas att han är sned trors sula på hö fram...
Så vad gör man? Fortsätta kasta ut pengar på altenativbeh eller ta ut vet fast han intge visar någon hälta...Någon som haft liknande problem???:confused:

Sv: Vad göra?

Nej, åk in till en stor klinik istället. Att ta ut en vet är ingen större idé. Är inte mkt den kan göra.

På en stor klinik finns förhoppningsvis både utrustning, kompetens samt möjligtvis anslutna duktiga alternativare, så chanserna att du ska få svar på varför den inte blir bättre ökar dramatiskt.

Ett förslag är att du bokar tid på en klinik och får hästen genomgången av veterinär. På de flesta kliniker kan du visa hästen riden och då är det lättare för dem att se vad problemet är. Hästen behöver ju inte vara halt för att man ska åka till klinik.

Men jag hade hellre åkt till klinik än tagit ut en veterinär, på kliniken har de mycket större möjligheter att undersöka din häst. Dessutom kostar det ju massor med pengar att gång på gång ta ut equiterapeut, massör etc och det kanske är bättre att lägga pengarna på att få en diagnos på hästen.

Så här hade jag gjort iallafall, lycka till med din pålle!

Tack...Ska ta ut ET på återbesök nästa vecka. Blir det ingen skilnad då så är det klinik som gäller. Kanske kan vara någon hälta ändå som ligger och lurar och att det är därför han drar upp ena bogen. För att skydda området där han har ont (lät lite flummigt:smirk:) Vet inte riktigt hur det här med muskelspänningar fungerar...

Tycker nog du ska åka till klinik först och det borde ET ha sagt. Veterinärutredning först och SEN alternativbehandling.

Tycker nog du ska åka till klinik först och det borde ET ha sagt. Veterinärutredning först och SEN alternativbehandling.

jo det har du ju iof rätt i,men eftersom vet kollade på honom när han blev halt först(nästan omärklig hälta som gick över efter någon dag) och problemet sen kom krypande samtidigt som han visat snedhet, men ingen hälta. Var jag helt inne på att det satt enbart muskulärt förts...Och nu säger ET som har vart ut en gång att det är viktigt att göra en tillbeh så snart som möjligt...

Min ponny gick omkull i hagen, visade hälta på böjt spår men inte mkt (ej inriden då så jag kunde inte KÄNNA hur det kändes, bara se).

Det slutade med avlivning två och ett halvt år senare.

Trots vändor hos veterinär och sedan äve massage och akupunktur (akupunkturen utförd av veterinär).

Men det var nog också maximal otur, hon fick erlichios mitt i det hela samt var inte riktigt färdigvuxen. Fick en pålagring i knäet till slut (bak).

Min ponny gick omkull i hagen, visade hälta på böjt spår men inte mkt (ej inriden då så jag kunde inte KÄNNA hur det kändes, bara se).

Det slutade med avlivning två och ett halvt år senare.

Trots vändor hos veterinär och sedan äve massage och akupunktur (akupunkturen utförd av veterinär).

Men det var nog också maximal otur, hon fick erlichios mitt i det hela samt var inte riktigt färdigvuxen. Fick en pålagring i knäet till slut (bak).

Och jag har ju tyvärr liknande erf som lil-sis. Stoet vurpade som 1½ åring, som fyraåring avlivades hon efter flera års kämpande.

Och, snedhet kan ge ledinflammationer t ex,och det behöver inte ge för ögat synlig hälta. Så jag skulle definitivt göra en ordentlig utredning på klinik, gärna en klinik som har kiropraktor knuten till sig, så kiro och vet kan samarbeta.

Hej!

Min raring "vurpade" pga penicillinchock som 4-åring, hade problem med hältor, oren gång o dyl i flera år innan vi hittade en vet. som såg felet. Tyvärr ledde de upprepade ryggproblemen även till knäledsinflammation båda bak och pålagringar i knäna. Dessa sitter dock så de inte ska påverka och hon verkar heller inte störd av dem. Så det kan gå bra också, men åk till klinik och få häst utredd så du inte behandlar i onödan.

/ Lavinia

oj hjälp vilka skräckexempel...nu får man ännu mer ont i magen och blir mer orolig...:crazy:

Det behöver inte vara så illa, om du har hittat grundproblemet så finns det inget som talar emot att hästen inte ska kunna bli helt frisk, och den sneda bogen verkar ju kunna ligga bakom.

Däremot kan det ta ett tag om man har otur, har hästen börjat kompensera smärta så slutar den inte alltid med det bara för att orsaken är borta. Här borde man kunna få goda råd hur man ska hjälpa hästen att belasta rätt av både vet, massör, kiropraktor och tränare. Exakt vad som gäller för din häst vet jag ju inte, men katalogen kan innehålla sånt som stretching-övningar, massage, rida i kuperad terräng där hästen har svårare att skona ett ben/en sida, rida för tränare eller ha ögon på marken ofta för att se att hästen spårar och belastar lika osv.

Risken just nu är väl som andra har sagt i tråden att hästen har råkat dra på sig t ex en ledinflammation medans den har felbelastat pga snedheten, isåfall måste man få bukt med den innan hästen kan bli bra. Att hästar har ledinflammationer utan att via hälta är ju inte så ovanligt, tyvärr. En klinik har större möjlighet att hitta felen, och behöver inte vara så mycket dyrare än att ta ut en vet.
Så håll humöret uppe!

Det behöver inte vara så illa, om du har hittat grundproblemet så finns det inget som talar emot att hästen inte ska kunna bli helt frisk, och den sneda bogen verkar ju kunna ligga bakom.

Däremot kan det ta ett tag om man har otur, har hästen börjat kompensera smärta så slutar den inte alltid med det bara för att orsaken är borta. Här borde man kunna få goda råd hur man ska hjälpa hästen att belasta rätt av både vet, massör, kiropraktor och tränare. Exakt vad som gäller för din häst vet jag ju inte, men katalogen kan innehålla sånt som stretching-övningar, massage, rida i kuperad terräng där hästen har svårare att skona ett ben/en sida, rida för tränare eller ha ögon på marken ofta för att se att hästen spårar och belastar lika osv.

Risken just nu är väl som andra har sagt i tråden att hästen har råkat dra på sig t ex en ledinflammation medans den har felbelastat pga snedheten, isåfall måste man få bukt med den innan hästen kan bli bra. Att hästar har ledinflammationer utan att via hälta är ju inte så ovanligt, tyvärr. En klinik har större möjlighet att hitta felen, och behöver inte vara så mycket dyrare än att ta ut en vet.
Så håll humöret uppe!

Tack:smirk: ska ta och ringa klinik nu redan på måndag så vi får komma in så fort som möjligt....

Liknande trådar

Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
14 178
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 888
Senast: prallan
·
Hästvård Hej, funderar över det här med hälta och ryggproblem, kan/brukar ryggproblem uppstå pga hälta eller är det tvärtom ? Alltså att hälta...
Svar
12
· Visningar
2 440
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag hade ute sadelmakaren i tisdags och det visade sig att hoppsadeln inte alls legat bra. Han kände över henne och tyckte att hon...
Svar
16
· Visningar
1 540
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Elitloppet – en gång om året!
  • Ofräsch häst?