Vad hade du valt att arbeta med?

Voeux

Trådstartare
Vi låtsas att du är snuskigt rik, du behöver egentligen inte arbeta en dag till i hela ditt liv men vi lever i någon form av parallell verklighet där du ändå måste ha ett jobb. Vi kan låtsas att staten kräver det för att få vara medborgare eller någonting :angel::D När du har valt vad du vill arbeta med så får du sedan ett magiskt trollslag som gör att du direkt får alla skills som behövs. Du behöver alltså inte utbilda dig och sedan lära dig yrket, du kan det redan. Det som är mindre magiskt i den här tankeövningen är att du ändå måste utgå från inkomstbringande yrken som finns idag (sen om du tjänar mycket eller mycket lite spelar ingen roll alls, du är ju redan svinrik).

Vad skulle du jobba med?
 
Hm. Bra fråga.

Jag skulle nog arbeta med hästavel och uppfödning, med målet att genom helt abnormt optimala, forskningsbaserade förutsättningar vad gäller foder, arealer, stalbyggnader, träning osv producera sunda(re) och friska(re) hästar. Och bättre såklart.

Jag skulle växla mellan att arbeta tillsammans med forskare, som också skulle kunna göra studier i min besättning, och att vara med praktiskt i det dagliga.

Det skulle vara en blandning av high-tech och gammalt sunt förnuft. Inget mocka boxar och packa höpåsar så långt ögat når.
 
Författare. Då skulle jag se till att leva på mina två böcker som jag håller på och skriver- en om min egen resa med psykisk ohälsa och en roman som handlar om en familj som driver en hästgård.

Åh, jag har länge drömt om författarskap. Jag skriver en del, och vågar faktiskt säga att jag är duktig. Men tanken på att det skulle kunna bli ett yrke som man kan leva på känns som en utopi. Nu var ju detta lite av en drömtråd, men ändå. Hoppas på att kunna gå ner i tid och skriva när jag blir gammal i alla fall :love:
 
Vi låtsas att du är snuskigt rik, du behöver egentligen inte arbeta en dag till i hela ditt liv men vi lever i någon form av parallell verklighet där du ändå måste ha ett jobb. Vi kan låtsas att staten kräver det för att få vara medborgare eller någonting :angel::D När du har valt vad du vill arbeta med så får du sedan ett magiskt trollslag som gör att du direkt får alla skills som behövs. Du behöver alltså inte utbilda dig och sedan lära dig yrket, du kan det redan. Det som är mindre magiskt i den här tankeövningen är att du ändå måste utgå från inkomstbringande yrken som finns idag (sen om du tjänar mycket eller mycket lite spelar ingen roll alls, du är ju redan svinrik).

Vad skulle du jobba med?

Fårbonde 🐑 eller professor i teoretisk matematik 😁

Skulle jag bli löjligt snuskigt rik i dagsläget med förutsättningarna jag har nu skulle jag öppna en veterinärklinik där ensamma pensionärers djur har möjlighet till gratis vård.
 
Vi låtsas att du är snuskigt rik, du behöver egentligen inte arbeta en dag till i hela ditt liv men vi lever i någon form av parallell verklighet där du ändå måste ha ett jobb. Vi kan låtsas att staten kräver det för att få vara medborgare eller någonting :angel::D När du har valt vad du vill arbeta med så får du sedan ett magiskt trollslag som gör att du direkt får alla skills som behövs. Du behöver alltså inte utbilda dig och sedan lära dig yrket, du kan det redan. Det som är mindre magiskt i den här tankeövningen är att du ändå måste utgå från inkomstbringande yrken som finns idag (sen om du tjänar mycket eller mycket lite spelar ingen roll alls, du är ju redan svinrik).

Vad skulle du jobba med?

Jag skulle nog vilja vara nagon slags ingengjor som jobbar med att utveckla hallbar infrastruktur, eller nagon slags dromroll vore nog typ stadsplanerare for nagon superstad (London, NY, Paris) och bygga hallbara, manniskovanliga stader som kan hantera alla mojliga nutida och framtida hot (miljo, terror, cyber, "vanligt" brott) och samtidigt vara en gron, kul, vanlig och saker plats att leva. Ja, det hade varit jattekul!
 
Vi låtsas att du är snuskigt rik, du behöver egentligen inte arbeta en dag till i hela ditt liv men vi lever i någon form av parallell verklighet där du ändå måste ha ett jobb. Vi kan låtsas att staten kräver det för att få vara medborgare eller någonting :angel::D När du har valt vad du vill arbeta med så får du sedan ett magiskt trollslag som gör att du direkt får alla skills som behövs. Du behöver alltså inte utbilda dig och sedan lära dig yrket, du kan det redan. Det som är mindre magiskt i den här tankeövningen är att du ändå måste utgå från inkomstbringande yrken som finns idag (sen om du tjänar mycket eller mycket lite spelar ingen roll alls, du är ju redan svinrik).

Vad skulle du jobba med?

Megatrist. Jag skulle vilja ha mitt nuvarande jobb med att leda ett lagom gäng extremt duktiga kollegor som åstadkommer storverk. Men välja bort kunder som inte gör tillräckligt intressanta eller bra saker för mänskligheten och välja bort hela kvartalsekonomi-karusellen från mitt jobb.

Så trist att jag inte ens kan tänka mig ett roligare jobb än det jag har om man bara tar bort de få saker som skaver ibland. Fantasi noll.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 666
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 270
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Hej alla på buke. Hoppas någon kan ge lite stöttande råd till mig! Läs nedan... Jag har en socionomexamen och valet av den...
2
Svar
25
· Visningar
3 294
Senast: anonymys22
·
Kropp & Själ Stopp och belägg. Självmord är inte fegt, det är ett hemskt oönskat utfall av svår sjukdom. Inlagt av moderatorn:
4 5 6
Svar
115
· Visningar
8 130
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp