Vad hade ni betalat för detta?

Vogue

Trådstartare
1. Ett eget stall som ni får husera över som ni själva vill (du & en riktigt nära kompis) i stort sett i alla fall, ni hyr det så vissa gränser finns ju! ;)

2. 12 hektar bete som ni får stängsla in som ni vill, dela upp eller släppa på hela.

4. Boxarna är godkända som fölboxar och riktigt stora! Ni får själva välja strö då ni köper in detta själva och behöver inte tänka på gödselhantering.

5. Fri tillgång på hösilage (kommer att ingå i hyran) som ställs fram åt er på en upprullare & i hagen finns möjlighet till foderhäck.

6. Morgonfodring & Utsläpp ingår men inget annat vad gäller hantering av hästarna. Ni får själva ta in & sköta kvällsrutinerna. (Stallägaren kan givetvis släcka för natten om denna är hemma)

7. Ingen paddock eller ridhus på gården men 5 paddockar finns på skrittavstånd och även ett stort ridhus & terrängbana att hyra in sig på där det ofta anordnas träningar för tränare som ni uppskattar extremt mycket. LUGNA grusvägar att ta sig dit på och förövrigt bra ridvägar!

8. Uppvärmd sadelkammare & toalett, ni betalar för uppvärming & el.

9. Bra förvaringsmöjligheter där ni får möblera som ni vill.

10. Spolspilta med varm & kallvatten.

11. Ett stort pluss är ju just att ni får bestämma själva, tar ca 15 min att köra dit.


Ja, som sagt mycket eget arbete då personen som äger helst bara vill hyra ut men är extremt trevlig och vill gärna ha ett trevligt samarbete då han själv har en pappa som föder upp hästar men han + sambo jobbar oregelbundna tider och vill ej vara bundna till gården på det sättet som helpension eller fullservice kräver.
Hästarna är endast under igångsättning och kräver stora hagar för att må bra.


Vad hade ni betalat för detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad hade ni betalat för detta?

Mina boxar kostar ca 500 kr bara i lån. Lägg sedan på någon hundralapp i slitage.
Grovfoder betalar jag 1,60 kr/kg+moms och då är det hö. En stor häst på fritillgång äter lätt 20 kg så då blir det 32 kr/dag och ca 1000 kr/månad+moms.
Vad bete kostar idag vågar jag inte svara på eftersom jag har sådan tur att mina grannar har behov av djur som betar deras mark och de vill då inte ha något för det men några hundra i månaden.
Morgonfodring+utsläpp+arbetet med att köra fram grovfoder, några hundra i månaden.
Gödselhanteringen, några hundra i månaden.
Närheten till ridvägar, ridhus och paddockar är ju inget jag har någon kostnad för så det blir det heller ingen kostnad för om jag skulle hyra ut.
Jag skulle om det var jag som hyrde ut stallet tagit runt 2500 kr/box och månad+moms. På det kommer sedan den faktiska kostnaden för elen.
Sedan beror det på vem som betalar stängselmaterial och aggregat. Skulle jag betala det så blir det ju ytterligare några hundralappar i månaden.
 
Sv: Vad hade ni betalat för detta?

1500-2000:- boxen/månad är vad jag skulle betala häromkring för stallplats m liknande förutsättning förutsatt att stallet är fräscht, betet är dugligt, skrittavstånd max 10 min till paddock.
Är läget attraktivt där boxarna är lättuthyrda hade jag tagit minimum 2000:- box/månad

Är det ett bra bete kan man ta extra betalt för det, så är vanligt att man gör här. Att betet inte ingår i stallhyran utan det är en tilläggskostnad för betesmånaderna..pengar som går till att hålla marken i fint skick och dugligt hästbete där stängsel underhålls, betet putsas samt sås om med jämna mellanrum.

Ska hela stallet hyras eller är det per box?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad hade ni betalat för detta?

Men det är ju jätte svårt att svara på, kallhyran kan ju ligga på från 500 kr till 3000 kr beroende på var, kommunikationer osv.

Jag fick erbjudande över det vanliga, att hyra ett stall med 8 boxar inklusive uppvärmd sadelkammare, fikarum, spolspilta, ridpaddock och stängslat bete dock inte lika mycket som i ditt fall för 5000 kr per månad + el.
Detta var ett stall som ligger förhållandevis centralt med stor tillgång till ägare med häst.
 
Sv: Vad hade ni betalat för detta?

Nybyggd inredning, gammal lada, men inte färdigt på långa vägar.
 
Sv: Vad hade ni betalat för detta?

I så fall tycker jag, om läget är attraktivt att 2000:-/månad för en box med allt det där inkluderat inte är orealistiskt.
 
Sv: Vad hade ni betalat för detta?

inte mkt med tanke på nästintill ingen service + ingen ridbana. Typ max 2000, kallhyra 800, fritt med hö/silage 1000 och 200 i service typ.
 
Sv: Vad hade ni betalat för detta?

Ja stallägarens förslag var 1400kr per box inklusive hösilage och så 1000kr för elen/uppvärmning (delat på oss blir det 500kr/person) så tot 1900kr per person.

Det känns absolut rimligt med tanke på hagarna och möjligheterna att ordna som man vill i stallet, men man får se till att bensin kommer att kosta ca 1000kr i månaden eftersom att man måste vara där varje dag.


Så 3000kr månaden + mineraler/vitaminer & strö.
(Köps dock på pall så blir dyrt en gång varje år så att säga)



Hmmm! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad hade ni betalat för detta?

Beror ju lite på om det ligger nära en större stad eller långt ute på landet.
 

Liknande trådar

Småbarn Tänker att jag gör en egen tråd om detta. Vilken av dessa förskolor skulle ni valt och varför? Skriv gärna om det är nått mer viktigt...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 331
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 487
Senast: Skye
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 755
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Avmaskning
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp