Vad hade ni krävt för ersättning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linnea 82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 2 874
Sv: Vad hade ni krävt för ersättning?

Kan lova dig att jag kommer sluta låna ut hedanefter också om det så bara är för att köra en liten mus i den:smirk: Man tjänar inget på detta det blir bara problem.Saken var att jag tyckte det var synd att hon ska behöva åka ca.4mil fram och tillbaks och sedan betala 300 för att hyra släp.Men de kan ju egentligen precis som jag köpa en egen.

Hihi, jag lånar inte ens ut min "nya" släp till att köra grejer med. de får väl hyra släp om det nu är så viktigt, själv fick jag snällt köpa och har nu äntligen kunnat byta upp mig lite.

//E

jao, för det första får du inte hyra ut transporten, du måste ha ett utleaningsföretag för att få göra det, dvs en verksamhet för att hyra ut transporten...

men iaf, ta med en kamera´eller mobil där du kan spela in och prata med fodervärden igen och få henne eatt återigen säga att häst är lätttransporterad och att hästen aldrig varit bråkig förr.. då är det bevis på att hon ljuger, eller undanhåller sanningen och då ska föräldrarna hennes betala..

det enda jag undrar är varför hästägarens man, som visste om hur hästen är att låna, inte sade: "det är inte många som vågar låna ut släpet sitt för att tansportera den där hästen, hon är ju ganska bråkig".. för han visste väl om det?

Tja jag tippar på att uthyrningen skett "svart". Dessutom får inte en 15 åring ingå avtal så personligen har jag svårt att tro att det är möjligt att få några pengar rent juridiskt. Men testa går väl :smirk:

Ang min "slappa attityd" så får du gärna bevisa genom att ta fram en paragraf i lagboken var jag har fel för spontant så kan jag inte hitta några rättigheter till någon som hyr ut svart som det rent tekniskt blir.

Senast ändrad:

Så om jag lånar ut min bil till tex.en kompis ska jag ta och skaffa mig en firma först då?Konstigt att tex.värmlandsvagnen skriver att om man långtidshyr transport hos dom så kan man i sin tur hyra ut den.Bryr mig inte om hur det ska vara, jag hade inte tvekat att betala om det hade varit jag.Sen som sagt så har jag lärt mig en läxa på detta.

nej inte om du _lånar_ ut bilen men om du _hyr_ ut bilen. Det är en viss skillnad där. Antagligen kan du hyra ut en långtidshyrd trailer då de har utleasningsavtal jag vet faktist inte vad som gäller där. Har aldrig varit aktuellt för min del vare sig med en vv igen eller att långtidshyra.

FadeAway skrev:
Tja jag tippar på att uthyrningen skett "svart". Dessutom får inte en 15 åring ingå avtal så personligen har jag svårt att tro att det är möjligt att få några pengar rent juridiskt. Men testa går väl :smirk:
Självklart kommer jag inte att blanda in varken polis eller annat.Det är 1500 det är frågan om.De lär nog inte intressera sig för detta, sen så har jag ju inga bevis för vad som hänt heller.Men hur det än är så ska jag försöka att få ut de pengar jag vill ha och går det inte så går det inte, då får jag ta den smällen inte mycket att göra nåt åt.Kommer dock aldrig mer att låna ut den varken till henne eller någon annan igen

Jag tror du kan få pengar av dem men det beror helt på deras goda vilja. Jag kan nämligen inte se att de har en skyldighet (annat än för sin egen goda sömn) att betala dig. Tyvärr.

när man hyr betalar man hyra(pengar), lånar man är det gratis..

anledningen till att du får hyra ut ett hyrt släp är för att man visst måste hålla en viss kvalitet på saker man hyr ut för att vara på den säkra sidan (dvs du kan inte hyra ut vilket skit som helst utan måste vara "hyrkvalificerat" eller vad man nu ska kalla det..
och så måste du skatta för det när du tjänar på att hyra ut det.. dvs du "gör ett företag" av uthyrningen..

Nån är iaf på samma linje som jag började nästan tro att jag vart helt galet ute :crazy:

nejdå.. det finns juh en viss standard för uthyrningsgrejer, det måste hålla kvaliteten och skicket lite mer än bara för privat bruk..

samma med uthyrningssadlar, man kan inte hyra ut kingston, hööks egna bugdetsadel och paradsadlar för en tusenlapp i månaden, kvaliteten är juh inte på topp och förmodligen inte råvarorna heller.. så ska man hyra ut sadlar så ställer juh hyraren krav på att det ska vara en märkessadel som ska vara omstoppad när dom hyr den, och så ska den helst provas in av sadelutprovare.. samt att det ska finnas en viss försäkring..
det är mycket ståhej runt uthyrning av grejer som kostar.. :)

Men nu var det ju inte frågan om jag har rätt att få ersättning eller om jag har någon rätt att hyra ut.Jag ville BARA ha råd av er om vad ni hade gjort om ni var i mina kläder

FadeAway skrev:
Jag hade chansat på att krävt ersättning går det så går det. :idea:

Så hade jag också gjort. Tror inte heller att de som hyrde transporten är ersättningsskylldiga men alla har ju ett samvete (mer eller mindre iaf..) och borde väl inse att de borde betala för skadorna. Eftersom du klart och tydligt har sagt att de får stå för eventeuella skadekostnader tycker jag att du ska trycka lite på det, går det så går det.

Lycka till!

FadeAway skrev:
nej inte om du _lånar_ ut bilen men om du _hyr_ ut bilen. Det är en viss skillnad där. Antagligen kan du hyra ut en långtidshyrd trailer då de har utleasningsavtal jag vet faktist inte vad som gäller där. Har aldrig varit aktuellt för min del vare sig med en vv igen eller att långtidshyra.

För att få hyra ut en långtidshyrd Värmlandsvagn ska du ha det inskrivet i kontraktet. Utan 'särskilt överenskommelse' så får man INTE hyra ut det så att säga 'i andra hand'. Men har du fått godkännande för det och det är inskrivet i kontraktet så är det okej. Jag har tillägget i mitt kontrakt att 'vagnen får återuthyras'.

Om jag som privatperson hyr ut en vagn så är det INTE på något vis olagligt, däremot ska själva inkomsten tas upp och beskattas osv för att det ska var vitt och således lagligt.

/Alexandra - som hade krävt tjejens föräldrar på pengarna, och så fick de i sin tur kräva hästägaren då. Den som hyrt släpet av mig hade jag krävt på pengarna. Jag lånar dock bara ut mitt släp till personer jag KÄNNER, och som jag VET både kommer och KAN betala om något händer.

Som sagt har jag inte nån koll på hur det förhöll sig med långtidsuthyrning. :o

*kn l*

Angående låna-hyra så är det ju ingen som kan BEVISA att du hyrt ut släpet, ord kommer stå mot ord i den frågan. För det andra så tror jag knappt att det har någon betydelse i frågan om du tog en hundralapp, det är ju inget som kan räknas som vinst egentligen. Det kanske var så att du lånade ut släpet men hon som lånade det gav dig 100:- för besväret, för att du kom ut och hjälpte dem haka på och haka av det?

Sedan undrar jag om det inte finns angivet någonstans i lagen om att lånade saker ska återlämnas i befintligt skick? Om jag t.ex. lånar ut min bil eller min dator och får tillbaka dem totalkvaddade eller inte alls, är det då jag som står för kostnaderna?

Om jag hyr skidor i fjällen (iof av ett företag) och inte betalar 80:- för skidförsäkring så får jag ju ersätta skidorna om jag har sönder dem eller om de blir stulna. Har företaget någon laglig rätt att kräva det eller är det bara för att det står i uthyrningskontraktet som jag skriver på?

Nu är det så att det finns något som heter hyfs och vett, det står inte heller i lagboken, men vi andra vet vad det betyder.

Jag tycker knappast du uppvisar vare sig hyffs eller vett i denna tråden. Hur jag själv hade gjort har jag inte tagit upp och anser inte heller vara relevant vare sig för tråden eller för dig att engagera sig i. :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 984
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 121
Senast: Tennessee
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och... 2
Svar
35
· Visningar
5 291
Senast: Inglorion
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket... 2 3
Svar
50
· Visningar
6 896
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka