Vad hade ni krävt för ersättning?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare linnea 82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 2 874
L

linnea 82

Lånade ut mitt släp till en tjej som har häst på foder.Hon sa att hästen var snäll att lasta och köra.Jag tog en hundring för det.Tjejen är femton år så jag tänkte ta upp med hennes föräldrar när de skulle komma och hämta släpet att de får stå för kostnaden om något händer.Men det var ägarens man som kom och hämtade transporten.Sen kommer de tillbaka med transporten på kvällen.Hela ena sidan är helt sönderrevad av sparkar och slag.Återigen så är det ägarna till hästen som dyker upp, de bekräftar då att denna häst aldrig varit bra att varken köra eller lasta, så hon hade alltså ljugit:mad: Pratade med tjejen i fråga och sa att hon får ta med sig sina föräldrar hit så får vi komma överens om att pris, för jag vill ha ersättning för detta.Nu ringde hennes mor och sa att detta får ju ägarna stå för för att det är ju deras häst.Men det var inte ägarna som har hyrt transporten av mig.Vem tycker ni skall betala?Ringde och kollade vad sparkplåtar kostar, det hade nog täckt märkena men de kostar 1500:-det lär de aldrig betala.Vagnen i fråga är fem år gammal och jag har bara ägt den några månader.Har ni något råd att ge så kom med dom, men bespara mig orden att jag har mig själv att skylla.Jag vet att det är dumt att jag lånade ut den överhuvudtaget men nu är ju skadan redan skedd:(

Sv: Vad hade ni krävt för ersättning?

Jag hade sagt till dem att de fick betala sparkplåtarna, och att det är upp till dem att komma överens med ägaren till hästen om hur mkt de ska betala var. Det spelar ju inte dej någon roll vem som betalat vad i slutändan.

Men stå på dej, de ska helt klart betala när de gjort åverkan på din trailer.

du sa ju till dom klart och tydligt att de ska stå för kostnaderna ifall något händer med släpet så självklart ska de betala..och det är verkligen inte upp till ägaren av hästen att betala för det var ju inte dom som hyrde släp.
men om ägarna nu hade sagt till fodervärden att hästen var snäll att lasta och köra så borde de dela på kostnaden. men det verkar ju bara som om att det var fodervärden som ljög så i sådana fall så borde det bara vara de som ska stå för kostnaden..guud vilka människor det finns..

tror tyvärr att det är så iom att du hyrt ut den så får du ingen ersättning. Hade du lånat ut den däremot hade du fått det :crazy:

Ja det var det jag sa till dom att även om detta är ytligt så sänker det transportens värde, och nya plåtar kostar 1500:-Nu ska tjejens far och ägaren komma hit imorgon och titta på den, så det återstår och se hur det kommer att gå:(

Nu är du tyvärr ute och cyklar.....
Även om man hyr en sak, så är man skyldig att betala ersättning för skador. Enda gången du slipper det är om hyran innefattar en försäkring mot detta, eller om särskilt avtal på annat sätt träffats om detta.

/Mike

gloom_ skrev:
du sa ju till dom klart och tydligt att de ska stå för kostnaderna ifall något händer med släpet så självklart ska de betala..och det är verkligen inte upp till ägaren av hästen att betala för det var ju inte dom som hyrde släp.
men om ägarna nu hade sagt till fodervärden att hästen var snäll att lasta och köra så borde de dela på kostnaden. men det verkar ju bara som om att det var fodervärden som ljög så i sådana fall så borde det bara vara de som ska stå för kostnaden..guud vilka människor det finns..
Det var fodervärden som sa till mig att hästen är lätt att både lasta och köra men ägaren sa till mig att det är ren lögn.Och det vet fodervärden om eftersom hon varit med de gånger de har kört hästen.Detta var andra gången de körde utan höbalar fram, hästen har nämligen hoppat över bommen fram,och detta menar tjejen på är en lättlastad och lättkörd häst:crazy: Nej man ska egentligen inte vara så snäll att man ställer upp på sånt här, för man får inget tillbaks:confused: Nej den lånar jag då aldrig ut mer:(

gloom_ skrev:
men om ägarna nu hade sagt till fodervärden att hästen var snäll att lasta och köra så borde de dela på kostnaden. men det verkar ju bara som om att det var fodervärden som ljög så i sådana fall så borde det bara vara de som ska stå för kostnaden..guud vilka människor det finns..[/QUOTE
Jag håller med det finns verkligen folk till allt:( Allting är en enda röra:cry: Men det är bara att hoppas på det bästa

lånar man ut privat har man ingen hjälp att få utifrån tyvärr, ska man låna ut en transport ska man ha papper på, om dom som hyr ska stå för skador och sånt.. det ända du kan göra är å kräva ersättning av någon av dom, men det brukar oftast inte hjälpas, men nästa gång du lånar ut.. se till å ha det på papper, att dom som lånar ska stå för om nått går sönder.. eller nått.. för då har du bevis och kan få hjälp utifrån om du förstår vad jag menar.

Jag har för mig att om man lånar (inte hyr) så har man rätt till ersättning då det står i lagboken att något man lånat skall återlämnas i samma skick. Dock gäller inte detta när man hyr ut. Vet att vi slutade hyra ut våran transport när vi fick reda på hur det var nån gång i slutet at nittiotalet.

jag skulle gårr på hennes föräldrar ganska hårt, 1500 är inte så mkt pengar, de måste ju ta sitt ansvar :mad:

om man är fodervärd så har man ju nästan hela ansvaret över hästen bara det att man inte äger den. Jag tycker att fodervärden och dennes föräldrar ska få ersätta skadorna eftersom det är deras fel. Dessutom så jlög hon om att hästen va lätt att lasta och köra.
Jag tycker du ska ta ett allvarligt snack med föräldrarna till 15 åringen och få de att antingen betala dig sparkplåtar eller kostnaderna för att laga på annat sätt så att den ser ut precis som innan de lånade den.

FadeAway skrev:
tror tyvärr att det är så iom att du hyrt ut den så får du ingen ersättning. Hade du lånat ut den däremot hade du fått det :crazy:

Man kan väl inte befria folk från betalningsansvar bara för att dom hyrt ngt?
Dumheter.
Har man sönder något man lånat/hyrt är det självklart att man är ersättningsskyldig.
Trist med folk som du som har så slapp inställning till andras saker:devil:

Föräldrarna är helt klart erättningsskyldiga.

jag hade pratat med både ägarna till hästen och tjejen, sedan hade jag tydligt förklarat för dem attdom fick komma överens om vems som skulle betala, men JAG skulle ha ersättning och kom dom inte överens skulle jag gå till polisen. //korytko

Lazy Lady skrev:
Jag hade sagt till dem att de fick betala sparkplåtarna, och att det är upp till dem att komma överens med ägaren till hästen om hur mkt de ska betala var. Det spelar ju inte dej någon roll vem som betalat vad i slutändan.

Men stå på dej, de ska helt klart betala när de gjort åverkan på din trailer.

jag hade pratat med både ägarna till hästen och tjejen, sedan hade jag tydligt förklarat för dem attdom fick komma överens om vems som skulle betala, men JAG skulle ha ersättning och kom dom inte överens skulle jag gå till polisen. //korytko

sagt att tjejn får betala sen får de i sin tur kräva pengar av hästägaren

Jag är kanske lite löjlig, men detta är ett litet ställe där alla känner alla, då kan det också lätt bli tjat.Känner ägaren till hästen lite och jag sa till henne idag att jag ej kommer att ta emot några pengar ifrån dom eftersom de ej hade något med saken att göra.De hade inte ens tänkt att köra henne, men det hade då denna tjej fått för sig att de sagt.De ställde upp och körde och det blev som det blev.Och värst av allt att när de var framme och hade lastat av så sa bara tjejen att ni kanske behöver den här, och gav dom en sopborste, hon hjälpte inte ens till att städa ur transporten:eek: Jag hade blivit vansinnig:mad: Sen fick de själva åka hit och ta all skam:mad: Nu ska tjejens pappa och ägaren till hästen komma hit imorgon, och jag kommer då säga att det är deras sak att ersätta mig(alltså fodervärdens föräldrar)Frågade återigen tjejen om att hästen skulle ha varit lättlastad och lättkörd, och fick samma svar, sa då att ägaren inte gett mig samma svar, men hon sa att det har allt gått bra.Hon ljuger och det är det värsta av allt:mad: Sen föreslog hon att man kanske istället kunde sätta dit några brädor:eek: Men jaja hon är ju bara femton

Givetvis ska den som hyrt transporten betala ersättning. De få gånger jag har hyrt ut min transport (och då bara till såna jag känner) så har jag klart och tydligt sagt att om det händer något med transporten, så får de betala reparationen. Då tycker jag att jag varit tydlig.
Om de tycker att ägaren ska betala så får de ta det med ägaren. Först betala dig och sedan evf debitera ägaren, om det du är denna som kanske ljugit om att hästen var snäll i transporten. (med det är ju DERAS problem inte INTE DITT)
Inte så lätt för dig dock att gå vidare med dettaom du hyrt ut släpen svart, för en hundring...
Kram
p.S själv har jag slutat hyra ut min transport, har köpt en sprillans 06:a och är väldigt rädd om den :)
+

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 984
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip... 2 3
Svar
53
· Visningar
8 121
Senast: Tennessee
·
Relationer Jag har en kompis som under några månader, 4-5 kanske, träffat en man och varit någorlunda seriös med honom. De bor i ett annat land och... 2
Svar
35
· Visningar
5 291
Senast: Inglorion
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket... 2 3
Svar
50
· Visningar
6 896
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka