Bukefalos 28 år!

Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Magiana

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder så undrar jag vad som händer i hästens kropp när den söker sig framåt-nedåt. Vilka muskler aktiveras och varför söker sig hästen framåt-nedåt?
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Oj, vilken komplicerad frågeställning :crazy:

Det är en viktig och synnerligen aktuell fråga som jag hoppas du kommer få svar på då det är mycket viktigt att få hästen att just *släppa nacken* eller som du skrivit, söka sig framåt-nedåt.

Har tyvär inte tid att ge dig svar nu men har en känsla av att denna tråd kommer att bli livlig :)

Återkommer med popcornskålen ;)
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Det finns forskning på det.. läste det någonstans. Manken kommer upp men länden sänks.. vid hög form höjs länden men manken sänks enligt den studien.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Ja, som rubriken lyder så undrar jag vad som händer i hästens kropp när den söker sig framåt-nedåt. Vilka muskler aktiveras och varför söker sig hästen framåt-nedåt?

Jag brukar enkelt förklara det med att överlinjen stretchas.

Alltså längre och smidigare mer elastiska muskler, samtidigt som rygg kommer upp, kotor isär.

Varför?? Bara för man vill och bara för man utbildar sin häst till det och att göra det rätt.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Intressant video men guuud så snabbt han pratar, och den störande musiken gör ju inte att man hinner med bättre :o Finns det inget liknande på svenska? :o
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Hur hänger stretchen ihop med byggandet av ryggmuskler och hur hänger det ihop med att få bakbenen att bära mer av hästens vikt. När jag började rida för en evighet sedan fick jag lära mig att 60% av hästens vikt låg på frambenen och 40% på bakbenen. Med en ryttare på blev den fördelningen ännu skevare och anledningen till att rida hästen på tygeln var att flytta över mer vikt till bakbenen.

Har jag förstått det rätt att muskler som är utstretchade är långa och svaga, och att styrkan kommer när de blir mer kompakta? Eller är det ena en förutsättning för det andra? Eller är det bättre att vända på steken och stretcha musklerna som jobbat? (Jag har inte så bra koll på vad stretching är och varför man gör det.) Kan det helt enkelt vara så att när ryggmusklerna aktiveras så tycker hästen det är enklare att sträcka ut dem istället för att använda dem?
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Rida lång och låg behöver nödvändigtvis inte hänga ihop med att just vid det momentet få hästen mer på bakdelen än innan, det är en del av ett arbete för att få hästens muskelatur så smidig som möjligt.
Och som jag ser det, även checka av så stödet, ellrer kontakten är rätt.Att hästen är följsam i sin eftergift.

Jag skulle nog välja att förklara det som så att när man arbetar hästen för att få mer vikt bak( ca 75-25 fördelning på yngre häst med ryttare) så blir lätt musklerna korta, för att behålla god muskulär elasticitet, även såklart vissa ligament o senfästen , så krävs motarbete.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Och ryggmuskler aktiveras och används vid sådan ridning om den görs rätt, det är större risk att ryggen blir oengagerad, inte igenom, med enbart ridning åt mer försök till samling.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Filmen dök upp på FB och jag tänkte bara dela den för att se om tråden kom igång. Kan ju hända att det dyker upp fler filmer i tråden allt eftersom.

/cahs, som håller sig neutral i dagsläget.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Här hoppar jag på med tanken att få lära mig något, har precis suttit in kallblodet och behöver samla in allt jag kan för att göra rätt här sen!

EDIT: Lite kul att treåringen på slutet heter som jag :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

härlig video, förklarar bra.

Jag har bara snetittat utan ljud men ridmässigt lämnar början mycket att önska.

Kanske kollar mer efter helgen med alldeles för hastig takt, går ifrån, glappiga tyglar , ostadiga händer och vissa hästar som faktiskt enligt mig rids för mkt på bogarna o frambenen när de läggs ner.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Jag håller inte med alls. Du får nog titta och framförallt lyssna på filmen.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

min tränare har sagt att hästens puls sänks när hästen tar ner huvudet, vilket gör att den blir lugnare.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Jag tycker att videon demonstrerar väldigt bra vad framåt-neråt faktiskt används för!

Att bygga ryggmuskulatur kan man aldrig göra genom att lyft huvudet högt och "banka på" vilket beskrivs väldigt bra i videon.

Några av ryttarna man ser i videon är med på en clinic och får kanske uppleva denna ridning för första gången, därför är det nog ovant för både ryttare och häst...
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Om jag fattat det rätt så är en sökning framåt-nedåt det första steget när hästen lyfter ryggen och kopplar samman hela muskelkedjan från halsen till bakbenen. Men i det läget är musklerna ändå ganska slappa och bär inte upp en ryttare på ett bra sätt så då rider man lätt i traven. Det är väl där unghästar börjar (liksom ryttare som börjar lära sig rida på riktigt ;) ). När musklerna stärks klarar hästen av att sätta under sig mer med bakbenen och halsen kommer upp högre. Den sammanhängande muskelkedjan från hals till bakben är fortfarande aktiv hela vägen. Eftersom samling är jobbigt för hästen stretchar man den genom en lägre form på slutet av ridpasset så musklerna hålls i trim men ryggen är fortfarande rund i den formen.

Har jag fattat det rätt?

Om jag ska gå vidare i frågeställningen så undrar jag vad som händer med musklerna från hals, via rygg till bakben då hästen kröker halsen för mycket, antingen oavsiktligt eller avsiktligt?
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 362
Senast: mily
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 361
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 072
Senast: mars
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 408
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp