Bukefalos 28 år!

Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Hur hänger stretchen ihop med byggandet av ryggmuskler och hur hänger det ihop med att få bakbenen att bära mer av hästens vikt. När jag började rida för en evighet sedan fick jag lära mig att 60% av hästens vikt låg på frambenen och 40% på bakbenen. Med en ryttare på blev den fördelningen ännu skevare och anledningen till att rida hästen på tygeln var att flytta över mer vikt till bakbenen.

Men nu har man väl gjort undersökningar och kommit fram till att det inte går att fördela om vikten? (Jag har annars lärt mig samma som du.) Det handlar istället om att balansera hästen på rätt sätt.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Var hittar man sådana undersökningar? Det låter lite skumt med tanke på att hästen står på bakbenen i pesad och levad. Däremot har jag sett åtskilliga piaffer där hästen nästan står på näsan och det ser ut som om den skulle ramla framlänges om ryttaren släppte tyglarna. Så i det senare fallet förstår jag att det inte sker någon omfördelning av vikten.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Enkelt uttryckt kan man säga att hästens nackkotor är sammankopplade med utskotten i ryggraden med grova ligament, så när hästen sänker sitt huvud lyfts ryggen mekaniskt - det vill säga utan hjälp av muskler. Det är detta man vill åt när man rider sin unghäst "lång och låg", naturlig hjälp och avlastning för ryggen så att säga.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Inte bara nybörjare å unghästar. Börjar med alla frammåt nedåt och avslutar även så. En form av stretching. Länga överlinjen. Samling ska ju inte va jobbigt för hästen. Är det det så får man fråga sig varför och ta det stegvis, korta perioder. Och sen utöka när det rullar på bättre sas.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

*KL*

Har precis kommit hem efter ännu en helt suverän 3-dagarskurs för Atli Gudmundsson, en i den exklusiva skara i världen som får kalla sig Mästare på islandshäst. För honom jobbar vi mycket framåt-nedåt på alla hästar oavsett utbildningsnivå. Både som uppvärmning i början på varje ridpass samt som nedvarvningi slutet. Under själva arbetet där emellan är dessutom fokus hela tiden att hästen ska bibehålla längd på halsen.

Hans förklaring om varför detta är så viktigt är denna: Hästens halskotor sitter ihop som ett stort S. Mycket förenklat kan man säga att hästens ländmuskler fäster längst ner i det där S:et. Det som händer när man rider hästen framåt-nedåt är att halsen sträcks ut så att nedre delen av halskotpelaren kommer upp. I o m det kan hästen komma upp med bogar och rygg och har utrymme att trampa under sig mer med bakbenen.

Om man istället rider hästen med för kort hals trycker man ihop S:et, hästen kan inte bara upp sig med ryggmusklerna och "dras ner på bogarna".

(När det gäller uppvärmning och nedvarvning är det ju dessutom så att man strävar efter att få en lösgjord häst som är avslappnad både fysiskt och psykiskt. En häst som är avslappnad står naturligt med huvudet sänkt - och man kan faktiskt hjälpa hästen att slappna av genom att uppmuntra den att sänka sitt huvud! Det kan man även använda om hästen blir stressad av något när man rider ut.)
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Var hittar man sådana undersökningar? Det låter lite skumt med tanke på att hästen står på bakbenen i pesad och levad. Däremot har jag sett åtskilliga piaffer där hästen nästan står på näsan och det ser ut som om den skulle ramla framlänges om ryttaren släppte tyglarna. Så i det senare fallet förstår jag att det inte sker någon omfördelning av vikten.

Jag undrar om det inte var en artikel i Ridsport om det?
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Delvis knapp och lite offtopic

Är det bara jag som reagerar på glappande tyglar som resulterar i små ryck i många av hästarnas munnar i videon?
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Hur ofta ser man någon som rider perfekt? Jag tycker man ska titta på helhetsintrycket av ekipaget, se hur hästarna ser ut att trivas osv, det finns alltid förbättringar att göra hos alla.

På den videon så ser man tycker jag att hästarna trivs, söker efter bettet och arbetar bra med ryggen och igenom kroppen på ett faktiskt trevligt sätt.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Ja det är klart att det är få som rider perfekt, men om man kollar hos tävlingsryttarna finns det många fina exempel där man ser samma sak men utan det ständiga glappandet och istället med en mjuk och fin tygelkontakt. Jag håller med dig om att många av hästarna arbetar fint i videon, och de flesta ryttarna verkar ligga mer på hobbynivå än elitnivå, men eftersom videon ska vara instruerande tänkte jag mest att det nog finns mer representabla videor som visar samma sak utan glappet. Men det var bara en liten fundering, jag förstår ju syftet med videon ändå :)
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Jag skulle kunna tänka mig att dom här lösa tyglarna kan vara ett sätt för att vara lite mer övertydlig med hur hästen faktiskt söker efter bettet, söker sig framåt och nedåt. Att visa och få fram det är ju inte det lättaste annars, ofta så påverkar ryttaren alldeles för mycket med händerna och stör hästen och det kan vara svårt att se lite vad som är vad.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Men det var bara en liten fundering, jag förstår ju syftet med videon ändå :)

Jag håller med dig vilket jag tidigare skrivit så är det väldigt dålig ridning på många på filmen, man lägger inte ner i den takten och med så glappande tyglar som en del har i filmen.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Har du lyssnat på vad han säger och vad han beskriver och vad det är som händer med hästarna? Att det är dålig ridning hos många i filmen är ju för att det är exempel på dålig ridning och form på hästen. Det handlar ju om jämförelsen.

Jag tycker inte det är något fel på takten på någon av hästarna, tycker dom arbetar bra igenom kroppen. En häst arbetar sällan igenom hela kroppen när den går i slow motion, dom flesta hästar jag ser rids i ett väldigt undertempo och jag tycker det är härligt att för en gångs skull se hästar med lite framåtanda och framåtbjudning som inte är motarbetade av tyglarna. Även ifall inte tygeln ska glappa såpass.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?


Framåt neråt är inte ngt självändamål.
kan man inte hålla sin egen balans o sen inte ge hästen ett mjukt JÄMNT stöd därnere blir det bara.. inget.

När hästarna hackar o kommer upp mellan varven beror det på att varken hästen eller ryttaren klarar av att hålla den där i BALANS.

man får inte heller som AR- rida för sakta så nästan all vikt blir på framdelen. Den ska jobba bakifrån utan att stjälpas framåt. Bakbenen ska inunder o ryggen ska resas. bröstryggen höjer manken o DÅ kan hästen söka ett lägre stöd.
 
Sv: Vad händer i kroppen vid framåt-nedåt?

Ah! Jag hade missat att du skrivit det, men håller med dig också då såhär i efterhand ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 361
Senast: mily
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 361
Hästmänniskan Ja, som rubriken lyder ovan. Vad tycker ni är ok/ inte ok skäl att lämna tillbaka foderhäst? Hög ålder på hästen? Krämpor? Personkemi...
Svar
8
· Visningar
1 072
Senast: mars
·
Träning Hej! Var kan jag hitta info om igångsättning sv häst som stått av olika anledningar? Vill gärna ha ett schema för träning där hästen...
Svar
13
· Visningar
1 408
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp